Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nybörjarfråga: 3m bom, hur mycket “överlapp”?

Taggad: 

  • Nybörjarfråga: 3m bom, hur mycket “överlapp”?

    Publicerad av feg på 7 oktober, 2002 vid 06:45

    Tjenare
    Frågan lyder: Hur mycket av förlängaren finns kvar i bommen hos NP och Fiberspars kolbommar vid förlängning till 3 meter?

    Jag är ny på dessa dinosauriestora prylar.
    Har precis köpt en uppsättning för lättvindssegling (Starboard 186, Gaastra 12,5) men inte testat ännu (mycket vind ==> jag kör små grejer).
    Jag har däremot kollat bommen som jag köpt till kittet (märke=HPL). Vid förlängning till 3 meter är det ett överlapp in i bommen på ca:15 cm. Är det mycket eller lite. Bommen känns styv och så vidare men det verkar lite???

    Hur många kör med HPL-bommar? (är HPL ett annat ord för HPD, eller är det bra grejer?)

    En annan fråga:
    Hur många kör med block i seglet vid uthalstrim och hur många kör med uthalssnöret en gång respektive två gånger genom uthalshornet istället?

    /feg, rädd att knäcka en sprillans ny HPL-bom

    feg svarade 21 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 07:06

    HPL är en bra bom som många har och som inte vad jag vet har gått sönder mer än något annat märke. (beror ju lite på hur mycket man pumpar) På min NP bom har jag bara 13 cm kvar.

    15 cm är på gränsen men det håller, det som är negativt är att bommen inte är fullt lika styv i det yttersta läget.

    Till uthalstrimmet skall du ha block i seglet, 2 st kullagrade miniblock, typ Harken eller Ronstan. Sätt fast dem genom uljetten med bult och en distans som är lika tjock som seglet. Att dra tampen bara genom öljetten funkar inte, då det är omöjligt att orka dra ut seglet under kryss om tamparna kommit i kläm. Och det är på kryss när vinden ökar som man vill dra in den där lilla extra centimetern som gör att det går att fortsätta segla överriggad.

  • feg

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 07:19

    Tackar.
    Känns genast bättre med bommen.

    Man bygger alltså bocket i seglet med rulle på varje sida själv?
    Det förklarar varför SP eller Bromma Skidsport verkade frågande och sa att de inte hade något hemma

    Vad behöver jag köpa, skruv och hjul i blocket fattar jag ju men hur hindrar man tampen från att inte hoppa av från hjulet?

    Tipps osv motages tacksamt.

    /feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 08:13

    Hej feg,
    Chinook har uthalsblock som fungerar bra,
    flera av toppseglarna använder dem och tampen hoppar inte av.
    Du kan få tag på dem hos Surfunique eller Surfbutiken.nu
    Mvh / Stefan

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 08:27

    Ang uthalstrim. SP har noll koll på formula prylar.
    De flesta båtsportaffärer har block som passar, typ Harken micro block,se bif. bild, kostar runt hundralappen. Bara att trä tampen igenom vid riggning,lossnar aldrig.

    Passa dig bara så att du inte får sand eller tång i kullagren, då börjar de kärva.

    De bommar som går av, går av vid frontbeslaget eller bakbeslaget, har aldrig hört om någon som gått i delningen. HPL är mycket bra bommar.

  • swe-16

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 14:45

    Köpte en NP värstingbom i våras på Skidsport Bromma. Det följde inte med något uthalsblock att sätta i seglet så jag prövade utan…med förvånansvärt gott resultat…så länge man kör två varv i öljetten (och därmed får en utväxling på 1:8 …minus friktionen förstås) så kan man skota in med nästan fullt tryck på kryssen.
    Att installera block (enligt modellen som Dieter, mr Kefir föreslår) i öljetten är lite trixigt och inte en stupsäker lösning…jag har sett flera sådana lösningar haverera under årets säsong.
    mvh
    Per

  • feg

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 14:56

    Låter possitivt!
    Jag har ju sett dig segla så det är väl kvitto nog på att det funkar. Jag kör så, så får vi se om jag är lika stark.
    Dessutom spara man ju en hundring på att inte köpa blockprylarna.

    /feg

  • boman

    Medlem
    9 oktober, 2002 vid 07:38

    Hej!
    Jag måste tyvärr göra dig besviken angående HPL bommen.
    Kör du på elit nivå och 12,5 med den bommen så bör du förstärka med några varv kofiber runt frontbeslaget. Jag har sett 3st som har gått sönder, Senast jag såg en spräckt HPL bom var i varberg under SM (S-9), där var det tuffa förhållanden med stora vågor och mycket vind.
    Jag tror inte för det att HPL är sämre än något annat märke, men jag ska garanterat förstärka min till nästa år. den kostar ju ändå 7 lök

    Chinooks uthals block är kanon, inte bara att det blir mindre friktion. Dom gör att du aldrig behöver trä om uthals tampen i bakbeslaget varje gång du riggar, bara att loopa på och köra. Köp dom på surfbutiken.nu

  • feg

    Medlem
    9 oktober, 2002 vid 13:17

    Skit då är det ju skräp, fan
    Ska man behöva förstärka en sprillans ny bom innan man seglat med den?
    Räknas inte såndana brott som materialfel och täcks av garantin, eller har jag missuppfattat något? confused.gif

    Jag kommer endast att segla i lättvind och ej heller rejsa (jag e en loser som inte skulle komma runt banan).
    Angårende blocket lät det ju trevligt att inte behöva trä om linan. Något att fundera på.

    /Fegisen

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 oktober, 2002 vid 12:10

    Förstärker du bommen själv så finns risken att inte garantin gäller längre. Låter konstigt men så är det. Iof är det mindre troligt att bommen går av. Är det fel på bommen brukar den gå av dom första gångerna du kör med den. Annars brukar det hålla. LYCKA TILL

  • feg

    Medlem
    10 oktober, 2002 vid 13:37

    Det är väl inte annat att göra då än att testa hållbarheten genom att använda bommen och hålla tummarna, samtidigt. smile.gif

    /feg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nybörjarfråga: 3m bom, hur mycket “överlapp”?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.