Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjarfrågor…

  • patrikol

    Medlem
    7 november, 2003 vid 23:51

    Hur gör man för att hoppa?

  • hengo

    Medlem
    8 november, 2003 vid 02:22

    ööh, man hoppar väl? smirk.gif confused.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif cool.gif

  • patrikol

    Medlem
    8 november, 2003 vid 13:11

    Ja se det har jag gjort ett flertal gånger smile.gif Men det har dock inte varit planerat, tänkte prova när man har lite koll på vad som händer! cool.gif Ps Tror att Henke kör så att det ryker om din gamla Fuel 17 idag, har själv haft den några dagar, precis vad vi saknat så nu kan vi köra i från 6 m/s utan problem.

  • hutter

    Medlem
    8 november, 2003 vid 19:08

    Hejsan!

    ytterligare en fråga smile.gif en ganska korkad antagligen smile.gif

    men varför vill man köra på grunt vatten?
    spelat vattendjupet någon roll igentligen?

  • virre_bu

    Medlem
    9 november, 2003 vid 00:47

    Därför mamma säger att jag inte får vara på djupt vatten.
    Där simmar elaka fiskar och ubåtar…

    Ursäääääkta mina cp inlägg mitt i natten..
    brist på sömn och sånt…

  • hengo

    Medlem
    9 november, 2003 vid 03:10

    Svar till:


    Hejsan!

    ytterligare en fråga smile.gif en ganska korkad antagligen smile.gif

    men varför vill man köra på grunt vatten?
    spelat vattendjupet någon roll igentligen?

    [/ QUOTE ]
    Jag söker mig automatiskt till grunt vatten, ibland alldelses för grunt vatten! man tänkte alltid lika dant efter en fet slam
    -aldrig mer 15cm…

    jag tror de flesta kör efteresom att det är lättare om man tex skulla tappa kiten, eller brädan. du slipper bodydraga till brädan och det går betydligt lättare att vattenstarta!
    kan också vara så att man känner sig tryggare på grunt vatten om någonting skulle hända.

    är de sen asskallt vatten så kör jag alltid på grunt vatten för att inte förfrysa allt jag har! ooo.gif

  • hengo

    Medlem
    9 november, 2003 vid 03:14

    Svar till:


    Regn hur påverkar det kiten? Går det bra även ändå om det regnar eller?

    [/ QUOTE ]
    jag har fan aldrig märkt någon skildnad! [slingshot] smirk.gif
    VÄRRE är det om det kräksnöer och man kör waterfoil, då kan kiten fyllas med hårdpackad snö i bottnen, och då blir det inte mer kite den dagen, fan omöjligt att få ut så länge det är minusgrader! huvva
    gäller dock bara då de snöar riktigt jävla extremt mycket, och vem kitar egentligen då? omman inte har fetabsitnens asså

  • cjuggla

    Medlem
    16 november, 2003 vid 21:36

    jag tycker att det låter väldigt farligt att rigga i vatten. se till att kiten är väldigt säkrad!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2003 vid 09:01

    Svar till:


    Kom med era “nybörjarfrågor” så ska jag och några andra erfarna kite’re försöka svara efter bästa förmåga grin.gif

    //Pan

    [/ QUOTE ]

    Hallå Pan

    En fråga till en som är relativt ny inom sporten,Vad bör man tänka på när man som jag ska ut på vattnet? Hur ska man t.ex lära sig att kryssa?

    ///
    Naishare

  • kitelife

    Medlem
    29 november, 2003 vid 16:26

    jaaaahh du, jag antar att du har flugit draken på land och har bra kontroll på den och att du känner att det är dags att ge sig på brädan…

    men innan du kan göra det så bör du gå ut i vattnet med bara draken och lära dig boddy draaga med vinden och upp mot vinden samt prova leashen (säkerhetssystemet) så att du är insatt i hur det funkar och var du ska dra i en nödsitvation osv. när du har bra koll på det så kan du ta med brädan ut och försöka komma upp på den, till en början får du åka med vinden och lära dig hålla balansen sen kan du så smått börja försöka kanta och komma upp mot vinden…

    När det gäller att ta höjd så är några bra tipps och försöka få upp lite fart innan du börjar kanta emot och köra i den riktingen du vill åka, nästa grej är att kanta lagom mycket ! för om du kantar för mycket så bromsar du bara och då kommer du ingen stans ( det är det felet dom flesta gör) mer än ner i vattnet igen, ett annat tipps är att ta ett riktmärke långt bort och försöka sikta på det hela tiden och när du har kommit dit så har du lyckats ; ) då är det bara och köra över draken på andra hållet och ta ett nytt riktmärke.
    Lättast är och komma till ett ställe där det finns andra kiteare så att du kan se hur dom gör och framförallt hur dom kör ; ) ett annat bra sätt är att ta en kurs…

    hoppas det hjälper…

    //Pan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 november, 2003 vid 18:17

    Svar till:


    jaaaahh du, jag antar att du har flugit draken på land och har bra kontroll på den och att du känner att det är dags att ge sig på brädan…

    men innan du kan göra det så bör du gå ut i vattnet med bara draken och lära dig boddy draaga med vinden och upp mot vinden samt prova leashen (säkerhetssystemet) så att du är insatt i hur det funkar och var du ska dra i en nödsitvation osv. när du har bra koll på det så kan du ta med brädan ut och försöka komma upp på den, till en början får du åka med vinden och lära dig hålla balansen sen kan du så smått börja försöka kanta och komma upp mot vinden…

    När det gäller att ta höjd så är några bra tipps och försöka få upp lite fart innan du börjar kanta emot och köra i den riktingen du vill åka, nästa grej är att kanta lagom mycket ! för om du kantar för mycket så bromsar du bara och då kommer du ingen stans ( det är det felet dom flesta gör) mer än ner i vattnet igen, ett annat tipps är att ta ett riktmärke långt bort och försöka sikta på det hela tiden och när du har kommit dit så har du lyckats ; ) då är det bara och köra över draken på andra hållet och ta ett nytt riktmärke.
    Lättast är och komma till ett ställe där det finns andra kiteare så att du kan se hur dom gör och framförallt hur dom kör ; ) ett annat bra sätt är att ta en kurs…

    hoppas det hjälper…

    //Pan

    [/ QUOTE ]

    Visst är en kurs det bästa sättet men men vill inte gärna resa 40-50mil för att sen konstatera att det är för mycket eller ingen vind alls…

    Tack för dom goda råden

  • kitelife

    Medlem
    1 december, 2003 vid 19:57

    Var bor du ? vi kanske har vägarna förbi i sommar…

    Kommer kunna ge vindgaranti på kurser till 04 (hoppas jag) och dessutom längre kurser med bättre inehåll där vi sover äter andas kite hela helgen ; ) sug på den ni—>

    //Pan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2003 vid 08:58

    Svar till:


    Var bor du ? vi kanske har vägarna förbi i sommar…

    Kommer kunna ge vindgaranti på kurser till 04 (hoppas jag) och dessutom längre kurser med bättre inehåll där vi sover äter andas kite hela helgen ; ) sug på den ni—>

    //Pan

    [/ QUOTE ]

    Jag finns i Dalarna,låter helt OK med en längre kurs i Kite kan tänka mig vara med,hör gärna av dig när du bestämt när/var/hur

  • kitelife

    Medlem
    2 december, 2003 vid 20:29

    Göör en “retare” till våren när vi har kommit igång…

    Kommer nog bli en del gottland öland och sånna ställen ; )

    //Pan

  • surfsmurf

    Medlem
    4 december, 2003 vid 18:24

    Du, hur bodydraggar man upp mot vinten? Har aldrig testat det, har heller inte hört att man bör göra det (och ja, jag har gått kurs). Man kan ju inte gärna “kanta” kroppen. Kanske missförstod jag nåt? Känner mig iaf. lite bortkollrad.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjarfrågor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.