-
Nybörjarfrågor
Köpte en vindsurfingutrustning (rrd evolution 360) förra sommaren och har försökt lära mig lite sen dess. Har tyvärr inte blivit så mycket surfande, men jag har åkt typ 8 ggr nu så jag börjar få lite kläm på det. Tyvärr känner jag ingen annan som surfar så förrutom en vindsurfingnybörjarkurs kan jag inte så mycket. Har lite frågor..
* Varför ska man använda hängsele? Och när ska man i så fall börja använda den.. Måste man vara duktig innan man kan det. Funderar på att skaffa en. Anväder alla som är lite bättre alltid hängsele?
* Hur ska man hålla armarna när man seglar? ska de vara helt raka, eller lite böjda..?
* När man seglar med båt kallas det ju för att man kryssar och länsar bl.a. När jag surfar åker jag antingen med höger fot framåt eller med vänster.. (antar att jag kryssar). Finns det någon motsavrighet till platt läns i vindsrufning, dvs att man åker med vinden rakt bakifrån.
* Vad innebär egentligen planing? Sist jag vindsurfade kom jag upp i hyfsat höga farter och det kändes helt plötsligt som om brädan lyfte från vattnet och jag susade fram utan motstånd. Var det planing? Måste man ha hög fart för att få planing.. eller hur fungerar det egentligen?
*Nu i början när jag har lär mig seglar jag med mittfena och utan stroppar. Vad är det fördelar/nackdelar med det.. Och när kan jag börja ta bort dem..
Vore mycket tacksam för nåt svar, eller tips om nån bra text om vindsurfing.. (nybörjarkurs typ, helst på svenska)
Logga in för att svara.