Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarhjälp…!

  • Nybörjarhjälp…!

    Publicerad av tigger på 6 maj, 2002 vid 08:31

    Aloha!

    Sitter i norra spanien, mellan bilbao á san sebastian (Donostia). Har ju bara vindsurfat innan men tänkte att man máste ju testa vágsurfing när man väl är här, Fast jag har ingen anning om hur man skall göra, Fick ett tips om att man skall Hoppa upp pá brädan!?! Men kan nágon förklara lite mer utförligt hur man skall göra för att lära sig sá snabbt som möjligt!? Vilken bräda e lämplig att börja pá!? Hur och nÄr skall man börja paddla á nÄr skall man försöka resa sig?

    Tack Pá förhand!!!

    //Davie

    anonym-anvandare svarade 21 år, 12 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • yony

    Medlem
    6 maj, 2002 vid 18:52

    börja med och skaffa en stor bräda. inte mindre än 7 fot men gärna upp till 9. när du väl lärt dig lite så vill du nog börja med mindre brädor. största problemet som jag tyckte när jag lärde mig var att paddla ut när vågerna var ganska stora så var beredd på att paddla som en skållad bäver.
    när du väl är ute så ta det först lugn och pusta ut, vänta på en bra våg! kolla vart vågorna bryter och försök att läsa havet (detta gäller också när du paddlar ut). kolla mot horisonten och när du ser en bra våg närma sig så lägg dig först tillrätta bra på brädan och kanske börja paddla lite smått. när vågen kommer lite närmare så får du börja paddla som en dåre, det går inte att paddla för mycket om du inte kommer för långt in och vågen hinner bryta det vill säga. se till att du inte ligger för långt fram eller bak på brädan när du paddlar för då kommer det att gå illa.
    även om du inte kommer upp utan bara glider fram på magen så håll dig kvar på brädan. det är händer att en del nästan slänger sig av när brädan åker iväg.
    du ska ställa dig upp PRECIS när vågen fångar upp dig. väntar du för länge får du åka i skummet vilket inte är så kul men bra om du ska lära dig ställa dig upp.
    när du ställer dig så ska allt gå i en snabb rörelse och landa med fötterna samtidigt. den främmre foten ska vara ungefär där du har bröstet när du ligger ner. öva lite på stranden och ge inte upp, det är nog viktigast. ger man det tid så är det det bästa man kan göra i vattensport väg

    lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 maj, 2002 vid 18:06

    San Seb!
    Grattis du kommer att få en massa skoj. Jag var i San Sebastian i höstas i ca ett halvår (oktober var underbar).

    Mina tips: Köp dig en beg. bräda hos Pukas, de har en massa i källaren. Snacka med dem, de kan sin sak.
    Sedan är det lättare att surfa på Zorriola (Playa de Gros) än Zarrautz enligt min mening (antar att du bor där, eller?). Vågorna är dock längre och bättre i Zarrautz. Men det är mkt svårt att se vart strömmarna går ut där, man kan få slita som en hund för att få komma ut. Slog för övrigt upp ett ögonbryn där(tre stygn).

    Zorriola har en kraftig utåtström vid piren på vänstersidan, följ den!

    Första dagarna, nöj dig med att ta brutna vågor (vitvatten), det är lättare. Och första dagen, försök inte att stå upp, surfa på magen, sväng och ta vinkel mot vågen.

    Jag kommer till San Sebastian i Juni/Juli, vi kanske ses!
    /Örjan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarhjälp…!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.