Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarhjälp- vad köpa?

  • above_the_law

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 17:54

    Fuck no!
    För att få mesta möjliga tid på vattnet i stående läge och lyckas ta några vågor i lineup alt slippa lineups så satsa på en longboard till att börja med!
    Jag var själv en idiot som inte insåg det när jag gick från windsurfing (vågbräda) till ren vågsurfing när jag pluggade på Gold Coast. Hade haft mycket mer surf, utvecklats mycket fortare och ff a haft mer skoj på vattnet om jag börjat med en longboard istället för en 6.6 Shortboard/semigun, ha ha!!!

    Gott att du tar steget! Du kommer aldrig ångra dig (om du inte ger upp innan du kommer över tröskeln vill säga…;-)

    Det tar ett tag att få in frekvens i paddlingen och att läsa vågorna och vindsurfingen ger dig inte många poäng, tro mig!

  • dannep

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 20:42
    above_the_law;644733 wrote:
    Fuck no!
    För att få mesta möjliga tid på vattnet i stående läge och lyckas ta några vågor i lineup alt slippa lineups så satsa på en longboard till att börja med!
    Jag var själv en idiot som inte insåg det när jag gick från windsurfing (vågbräda) till ren vågsurfing när jag pluggade på Gold Coast. Hade haft mycket mer surf, utvecklats mycket fortare och ff a haft mer skoj på vattnet om jag börjat med en longboard istället för en 6.6 Shortboard/semigun, ha ha!!!

    Gott att du tar steget! Du kommer aldrig ångra dig (om du inte ger upp innan du kommer över tröskeln vill säga…;-)

    Det tar ett tag att få in frekvens i paddlingen och att läsa vågorna och vindsurfingen ger dig inte många poäng, tro mig!

    Får lov att hålla med… köpte med en för kort en gång! Suger! Kör på en longboard och senare en SUP med paddel! 🙂 Hur kul som helst!

    / Daniel

  • kewlpopsicle

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 04:30

    men fyfan vad klumpigt att släpa på en longboard! Detta är ju för fan en funboard för beginners och inte en shortboard. en funboard på 7,6 ft 2.34 m ska vem som helst kunna lära sig på som aldrig surfat förut hur lätt som helst enligt butikskillen, och om man typ googlar “
    The best choice for a surfboard as a beginner is a funboard (also known as a Mini Mal) or a longboard. Don’t try to learn to surf on a shortboard (they are under 7 feet in length). You may think they’re smaller and therefore easier to maneuver but shortboards are difficult for a beginner. They are slower to paddle and are less stable on the waves. ” som jag har förstått det är en modern beginners typ av märket NPS funboard det nya sättet att lära sig surfa på…. Också om det blir svårt i början så kmr jag ha chancen att surfa varje dag då jag har havet precis utanför dörren. men visst ska kolla upp lite longboards också nu, vad borde jag satsa på för storlek isåfall? http://www.newsurfproject.com/index.php?cccpage=long86 skulle en sån passa mig? 8,6 ft

  • dawwg

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 08:34

    gjorde också misstaget och började med en funboard 7,10 ft. lyssnade lite för mkt på vad säljaren hade att säga och han lyckades övertala mig. det gick att lära sig men det tog som sagt längre tid än vad det med hade tagit med en longboard. så gör inte misstaget å gå på en funboard. KÖP EN LÅNG!

  • kewlpopsicle

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 23:34

    7,10 ft är ju ingen funboard….
    __
    men om jag ska ha en longboard, vad är det för storlek man ska satsa på då? väger 76 kg, räcker en 8,6 ft som den jag länkade i min förra post?

  • m3lk3r

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 01:36
    Det handlar ju mycket om hur mycket du väger, är du flugviktare som mig så är det enkelt med funboard. Jag började på en 7.4 eller vad det nu var och tyckte den genast blev stor och klumpig. Nu har jag en shortboard på 6.6 som jag tyvärr inte har testat men har rippat med en 6.4 innan så det borde ju funka…
  • kewlpopsicle

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 08:26

    Intressant, körde du på en funboard direkt från början eller? hur mycket väger du? väger då själv som sagt 76 kg! Har snackat med flera locals och flera har sagt att de börjat köra på en beginner EGG funboard från början 7,6ft och uppåt och att man lär sig riktigt snabbt!

    nu sitter jag här och funderar på vad jag ska köpa.
    Är nåt av detta ett bra köp?

    http://cgi.ebay.com/77-NSP-Funboard-surfboard-Ready-go-Full-SET-UP-/290512615463?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a3e6b827

    http://cgi.ebay.com/78-Funboard-Beginner-Egg-Surfboard-Surfboards-Surf-NEW-/350373093538?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5193dd20a2

    http://cgi.ebay.com/78-Funboard-Beginner-Egg-Surfboard-Surfboards-Surf-NEW-/350373095850?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5193dd29aa

    http://www.solanasurfboards.com/funboard-surfboards/blue-pinline-hybrid-funboard-surfboard.html
    eller den i storlek 7,8

  • dawwg

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 08:50
    Kewlpopsicle;644842 wrote:
    7,10 ft är ju ingen funboard….
    __
    men om jag ska ha en longboard, vad är det för storlek man ska satsa på då? väger 76 kg, räcker en 8,6 ft som den jag länkade i min förra post?

    Sen när är inte en 7,10 en funboard?! När den till och med står som FUNBOARD på NSPs hemsida?! hmm…..

  • kewlpopsicle

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 15:59

    Oj förlåt! My bad :P. Är ändå ganska inställd på en funboard, förmodligen är det ju så att det är något svårare än om jag hade köpt en longboard, men jag tror inte det kommer bli omöjligt! Ger jag mig ut på vatttnet flera timmar varje dag ska de nog inte ta allt för jävla lång tid att börja catcha vågor. 🙂 Dessutom så eftersom jag inte har tillgång till en bil är det lite klumpigt att släpa ner en 9ft+ longboard ner till playan + att de blir rätt dyrt med longboards..

  • dawwg

    Medlem
    21 januari, 2011 vid 16:29
    Kewlpopsicle;644885 wrote:
    Oj förlåt! My bad :P. Är ändå ganska inställd på en funboard, förmodligen är det ju så att det är något svårare än om jag hade köpt en longboard, men jag tror inte det kommer bli omöjligt! Ger jag mig ut på vatttnet flera timmar varje dag ska de nog inte ta allt för jävla lång tid att börja catcha vågor. 🙂 Dessutom så eftersom jag inte har tillgång till en bil är det lite klumpigt att släpa ner en 9ft+ longboard ner till playan + att de blir rätt dyrt med longboards..

    🙂 det är så sant så. krigar du bara som satan å inte ger upp när d går åt h*****e.
    lär dig bara å läsa vågorna snabbt och kolla på andra när de börjar paddla. ut å paddla så ofta du kan så du får in tekniken också 🙂

  • feddan

    Medlem
    23 januari, 2011 vid 00:22

    Jag började med NSP 7’10” och hade inte så mycket problem i början med den. Väger 68kg. Där emot när jag gick tillbaka och testade en longboard med singelfena, så var jag fast. Så jävla kul!
    Nu kör jag visserligen en 7S 6’3″ Fish, men så fort jag har lite cash, så SKA jag ha en longboard med singelfena.

  • m3lk3r

    Medlem
    23 januari, 2011 vid 16:52

    Oi! Min vikt då var nog 62 kg… hähä.

  • bammerwee

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 13:14
    Kewlpopsicle;644854 wrote:
    Intressant, körde du på en funboard direkt från början eller? hur mycket väger du? väger då själv som sagt 76 kg! Har snackat med flera locals och flera har sagt att de börjat köra på en beginner EGG funboard från början 7,6ft och uppåt och att man lär sig riktigt snabbt!

    nu sitter jag här och funderar på vad jag ska köpa.
    Är nåt av detta ett bra köp?

    EGG kan vara bra ja

    Kolla gärna innan vad denna har för mått för tjocklek och bredd. Längden är 7´8 men det är de andra måtten som avgör dess flytkapacitet för din vikt. Kolla hur solana surfboards beskriver surfbrädans egenskaper och kolla om det är sånt du söker.
    http://cgi.ebay.com/78-Funboard-Beginner-Egg-Surfboard-Surfboards-Surf-NEW-/350373093538?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5193dd20a2

  • kewlpopsicle

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 20:08

    har ju haft den solana surfboard brädan i nu en veckan, har varit ute varje dag och det går faktiskt rätt bra ! sjukt nöjd än så läänge! 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarhjälp- vad köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.