Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarkurs hos club mistral (bahia feliz)

  • surfjohan

    Medlem
    13 december, 2006 vid 12:53

    HaHa! Var det något som kände sig träffad?
    “This video has been removed by the user.”

    Det var ju tråkigt pure att alla inte fick ta del av filmbeviset på att du inte ska lära din tjej att surfa, “håll masten rakt, nej snett.. nej bakåt framåt” HAHAHA!!! man kan ju undra om det kanske snarare är så att det är din tjej som är vassast i er familj på at surfa!? Fan va underbart det är med internet, du gjorde min dag! 😉

  • pure

    Medlem
    13 december, 2006 vid 17:15

    Satt efter lunchen på jobbet och såg inlägget och höll på att sätta i halsen :-D. kände mig tvungen att ta bort det eftersom det blev lite för pinsamt… Tyckte att jag var pedagogisk när jag stod där men när man lyssnar på rösten så hör man frustrationen att det man säger inte händer … Men håller med om att det är ett bra exempel på hur man inte skall göra. Vi gick en kurs på haga för ca ett år sen (klippet därifrån) tillsammans men tjejen fortsatte aldrig efter det och nu ska hon ge sig på det igen och då kommer inte jag att coacha 🙂

  • frisk

    Medlem
    13 december, 2006 vid 18:16

    attans att jag inte hann se det, hade nog kännt igen mig gruvligt….Lägg ut igen nu!!!

  • wind-lover

    Medlem
    13 december, 2006 vid 18:53

    @henryk 354214 wrote:

    Vill som gammal och erfaren surfare (?) och gift man bara trycka på att man absolut inte skall lära tjejen surfa, varken själv eller med hjälp av ngt långhårigt tysk semi-proffs! Visst, tjejer ser ju mycket bättre ut i våtdräkt än killar, men på sikt så blir ni äldre, skaffar hus barn och bullterrier osv… och det blir hopplöst att hinna med surfresor eller att hinna sticka iväg överhuvudtaget om båda surfar! I praktiken kommer ju tjejen surfa när det blåser lite mindre och du själv när det blåser mer eftersom tjejer inte blir lika duktiga, men det betyder bara att det blir ännu svårare att få ihop familjeplikterna med surfet.

    Ett bra surfförhållande bygger på en föstående fru (“han blir ändå så grining om han inte får surfa”) som absolut inte vilja följa med och sitta och frysa på stranden med en snorunge i famnen!

    Det kan ju finnas undantag, men jag känner inte till några….

    I övrigt är jag en jämställd man, jag menar jag är i princip för jämstäldhet…och ser gärna fler tjejer som surfar….

    Det stämmer ju inte alls, suck, hehe
    “I praktiken kommer ju tjejen surfa när det blåser lite mindre och du själv när det blåser mer eftersom tjejer inte blir lika duktiga,”…..!!!what!!! ful mening;)

  • surfjohan

    Medlem
    13 december, 2006 vid 20:59

    @pure 354361 wrote:

    Satt efter lunchen på jobbet och såg inlägget och höll på att sätta i halsen :-D. kände mig tvungen att ta bort det eftersom det blev lite för pinsamt… Tyckte att jag var pedagogisk när jag stod där men när man lyssnar på rösten så hör man frustrationen att det man säger inte händer … Men håller med om att det är ett bra exempel på hur man inte skall göra. Vi gick en kurs på haga för ca ett år sen (klippet därifrån) tillsammans men tjejen fortsatte aldrig efter det och nu ska hon ge sig på det igen och då kommer inte jag att coacha 🙂

    Hehe, det är lugnt, jag kände igen mig ganska kraftigt också, man tror ju att det bara är att säga hur man gör så funkar det, men det är väl därför det finns kurser, för att det inte är riktigt så lätt.

    Tog själv med min tjej och en polare till haga för ett par år sedan faktiskt, min polare är numera helt besatt och har både våg och freestylegrejer och tycker det var det bästa som hänt honom, och min tjej har också egna grejer och är “med i gänget” och kör, och tycker det e kul.

    Tror det är en bra grej med att gå en kurs, men tror också på att hitta enkla lätta grejer som passar en nybörjartjej och låta dom lära sig i sin egen takt samtidigt som man själv surfar, då får man ju både surfa och de kan inte skylla på att man håller på och tjatar och ge ifrån sig kommentarer som “ja om du nu e så jävla bra varför gör du inte såna coola snurrar och grejer som killarna där” osv 😛

    Frid!

  • rasmus_w

    Medlem
    20 december, 2006 vid 12:30

    Alltså, jag tycker hela det där snacket om att “lär inte tjejen att surfa själv” är så jävla fånigt.

    Ni som har försökt lära era tjejer att surfa och misslyckats totalt, när försökte ni överhuvudtaget lära NÅGON att surfa? Det kan inte vara så att ni helt enkelt är usla pedagoger eftersom ni nästan inte har nån erfarenhet alls av att lära ut surfing?

    Jag är förvisso också inte mycket till pedagog men jag kan i alla fall analysera det jag gjort och jag har försökt lära andra är flickvännen surfa och har efterhand lärt mig en massa saker som inte funkar när det handlar om att lära ut och gör man allt det där som inte funkar när man lär tjejen surfa så är det klart att hon inte lär sig och inte kommer tycka det är kul.

    Det där om föräldrar… De flesta jag känner verkar i princip försvinna från vattnet när det blir ungar och de få jag sett som inte gör det är de som har en respektive som också surfar på ungefär samma nivå. Jag gissar att det handlar om att det bara är då som det faktiskt finns en vilja att komma runt problemen det innebär att surfa fast man har småbarn att ta hand om.

    Och att “tjejer är inte lika duktiga och seglar därför hellre i svagare vindar”, vilken smörja! Att segla i stenhård vind handlar inte särskilt mycket om skicklighet utan mer om utrustningsval. Okej, blåser det 20 m/s kommer saker hända väldigt fort men det tar inte så himla lång tid att vänja sig vid den saken om man bara inte är toköverriggad, vilket många tenderar att vara när det blåser så mycket. En av de första gångerna min lillebror stod på en surfbräda så var det i ett somrigt och tokblåsigt Tarifa med ett segel på 3,5 kvadrat.

  • Oregistrerade

    Gäst
    20 december, 2006 vid 12:58

    Varför vara så p.k i detta forum. Väldigt få tjejer att få cred av här..
    Fast du kanske inte håller med om att killar spelar bättre fotboll…
    Johan

  • fredrik-ygge

    Medlem
    20 december, 2006 vid 13:51

    @Rasmus_W 355278 wrote:

    Ni som har försökt lära era tjejer att surfa och misslyckats totalt, när försökte ni överhuvudtaget lära NÅGON att surfa? Det kan inte vara så att ni helt enkelt är usla pedagoger eftersom ni nästan inte har nån erfarenhet alls av att lära ut surfing?

    Klart man inte kan utesluta det, men jag tror det är en speciell spärr i att försöka lära nära och kära något. Har varit slalomtränare och lyckats bra med rätt många. Att lära min flickvän gick sämre. Har också jobbat som simlärare och lärt massor av barn att simma. Ändå har jag inte lätt lärt min son att simma. Satte honom i simskola istället. Tror det är något strukturellt med det. Är man med någon enkom för att träna en viss sak blir det mer koncentrerat.

  • oaxen

    Medlem
    20 december, 2006 vid 14:24

    Det hela är ganska enkelt och handlar endast om att nära relationer sätter en del pedagogiska krokben.

    Om man har en lärare/intruktör som är en ny bekantskap så brukar den ömsesidiga relationen hållas på en hyfsat “professionell” nivå – får man en “tillrättavisning” så argumenterar man inte.

    Har man däremot en pappa/pojkvän… som instruerar så kan man ju faktiskt bli lite arg och dessutom visa detta – man kan kosta på sig att argumentera.

    Ygge har också helt rätt i att det blir mera koncentrerat.

    Det finns dock en lösning som kan lösa det hela: PARTNERBYTE.
    Eller barnbyte för den delen.
    En av mina surfpolare, vi kan kalla honom Ozzy, brukar lyckas reta gallfeber på sin flickvän “Pia” när det ska surfinstrueras. Någon enstaka gång har jag gett lite tips (exakt samma som Ozzy förmedlat) med mycket gott resultat. De som är nära jobbar i uppförsbacke. Lite distans är bra.

    Självklart kan man lära när och kära, MEN det tar oftast längre tid.

    / Patrik

  • swe-514

    Medlem
    20 december, 2006 vid 16:12

    @Surfjohan 354159 wrote:

    Det där fattar jag inte. Det e väl skitball att surfa med sin tjej? Istället för att behöva åka iväg på trista weekends till köpenhamn och skit, lastar man på prylarna och drar och surfar en helg på haga eller varberg ihop, och har det gött och kul tillsammans.

    Funkar bra för mig ialla fall, min tjej har lärt sig massor den här säsongen och ska byta ut freeriden mot en freestyleplanka nu till våren. Känner flera som har fått sina flickvänner att börja surfa, ju mer tjejer desto bättre för sporten!

    Precis! – fler KONOR – JIIIIPPIIIHIIII!!!!! Äntligen!

    /Den läskige………

  • donpedro

    Medlem
    20 december, 2006 vid 17:55

    Det handlar ju en himla massa om inställning från partnerns kompisens sida oxå. Jag menar de e svårt att bara prova på att vindsurfa för första gången brukar vara ganska trist och tråkig, men om personen verkligen vill så erre inga problem att lära den. Om personen väljer att gå på kurs så ju den personen motiverad då ere bara att lägga in stöten och köra hårt.

  • henryk

    Medlem
    20 december, 2006 vid 18:10

    @Rasmus_W 355278 wrote:

    Alltså, jag tycker hela det där snacket om att “lär inte tjejen att surfa själv” är så jävla fånigt.

    Och att “tjejer är inte lika duktiga och seglar därför hellre i svagare vindar”, vilken smörja! .

    Heja Rasmus! Deppa inte, tror inte någon som skrivit i denna tråd vill se färre tjejer surfa, eller inte skulle tycka det var roligt att surfa med sin tjej! Hoppas inte dina tjejer gjorde slut för att du försökte lära dom surfa, eller för att du “har så mycket ryggmuskler att ryggraden knappt syns”, eller för att din slot-fena gått sönder. Du har ju planer på att bli instruktör, satsa på kurser för enbart tjejer vet jag. Spetsade till det lite i mitt inlägg, just för att få lite gensvar, och äntligen ställer nån upp och ger igen. Saknar de ibland j… roliga trådar som rullades upp förr, innan det fanns så många moderatorer (heter det så!?) som rensar bland oseriösa inlägg. Ofta blev det komiskt när vissa tog ett humoristiskt menat, eller tillspetsat inlägg, på fullt allvar…det är ju lite av tjusningen med internetforum, att diskussionen blir en annan än öga mot öga på stranden, nu har väl konfen blivit väl tråkig ibland, vilket delvis kan bero på att windsurfingen blivit en “gubbsport” (säger min grabb iallafall, och som 40+ kan man ju bara hålla med!)

    Själv upplever jag definitivt shorebreaket på torö som knepigt och har en fru som definitivt föredrar att segla i lite mindre vind. (men hon e ju inte gym-instruktör). Oj , nu får jag skärpa mig, men nu när det “äntligen” e minusgr ute så kan man ju ägna nån minut åt meningslösa inlägg på konfen istället för att surfa…

    Iden med partnerbyte låter jätttebra, tycker jag! (har inte vågat fråga här hemma dock)

  • Oregistrerade

    Gäst
    23 december, 2006 vid 08:49

    @Oåxen 355293 wrote:

    Självklart kan man lära när och kära, MEN det tar oftast längre tid.

    Patrik och Ygge, ni har helt rätt! Jag bortsåg helt från den saken, av den enkla anledningen att jag tror det i nån mån har underordnad betydelse.

    Jag vill minnas att du är lärare så du vet väl en hel del om utbildning. Vad jag menar är att jag har en känsla av att många som aldrig försökt lära någon surfa verkar få för sig att flickvännen är en bra första elev. Och av ungefär de skäl som ni just har angett så är det snarast tvärtom, ska man ge sig på att lära närstående surfa så är det nog bra att ha lärt en hel bunt andra personer surfa först.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 december, 2006 vid 08:54

    Och det där sista var jag som skrev, jag har visst blivit utloggad.

    Go jul på er allehopa, hoppas tomten kommer med en pulsklocka till dig Patrik så du orkar segla Torö från morgon till kväll i höst!

  • rasmus_w

    Medlem
    23 december, 2006 vid 09:01

    @henryk 355334 wrote:

    Själv upplever jag definitivt shorebreaket på torö som knepigt och har en fru som definitivt föredrar att segla i lite mindre vind. (men hon e ju inte gym-instruktör).

    Plockar ett russin ur kakan.

    Klart det kan hända att det finns tjejer som gillar svagare vindar. Fast preferenser handlar inte om fysiska förutsättningar, jag upplever att de flesta killar också föredrar lite svagare vindar. Tillräckligt för att plana med 6.5 men inte mer är nog mångas favoritvind, eller om det var 5.5 de föredrog. De där som älskar “thrii point thrii fullpower” är rätt få.

    Go jul på dig.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarkurs hos club mistral (bahia feliz)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.