Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarkurser?

  • Nybörjarkurser?

    Publicerad av rasmus_w på 17 maj, 2010 vid 12:11

    Jag får en del frågor från folk som vill att jag ska lära dem surfa, och det vore kul att kunna göra det.

    Jag antar att det jag behöver är en bunt nybörjarvänliga brädor, typ Kona eller rena nybörjarbrädor, plus en simulator. Helst också en båt, min erfarenhet säger att det inte funkar nåt vidare att undervisa från brädan, plus att det är praktiskt att kunna bogsera hem folk om de driver iväg eller nånting oväntat inträffar.

    Går det här att få tag på nånstans kring Stockholm? Var? Hur, är det låna eller hyra som gäller? Österskär har grejor med deras helger ser rätt fullbokade ut.

    Fler saker jag borde tänka på? Jag misstänker att det som vanligt är mer jobb med organiserandet än med själva undervisandet.

    tryggen svarade 13 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 12:18

    Kan tillägga att jag tror att jag i princip skulle kunna fylla flera kurser på egen hand, redan 10 elever på en kurs är ju mycket att hålla reda på, Linsurf brukade ju t.ex. ha två elever per instruktör, typiskt tre instruktörer och sex elever på en kurs. I alla fall på stenåldern när jag höll kurser i Linsurf.

  • surfslusken

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 12:51

    Du skulle nog ta ett gäng kurser, under ett antalsäsonger, själv först så du iaf har lite
    grunder o lära ut till nån totalt o insatt.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 12:54

    Det skulle jag nog säkert gör om det inte vore för att det är så himla skoj att vilseleda.

  • stefanlindmark

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 15:29

    Fullbokat? Jag skulle själv inte dra den slutsatsen utan att ha kollat med Jonathan först.

    Kurskalendern ligger här och det ser ut att finnas både bokade tillfällen och möjlighet till extratillfällen vid behov:
    http://ovk.dinstudio.se/text1_24.html

    Jonathan är instruktörsutbildad och har både skolbrädor, våtdräkter och båt.

  • sebbe87

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 15:50

    JKV bedriver nybörjarkurser och det rätt så lagomt att ha 6 elever på en instruktör. Första stunden kan vara lite meck.

    Vi kör med starboard start : http://www.onwater.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=7&Itemid=36

    Vi tycker att den brädan är bra pga att den har en lång fena samt centerbord.

    Jag tycker nästan att det är ett krav att ha båt, man vet aldrig när någonting inträffar.

    Du tänker väl bedriva det här helt själv. Tänk även på att ha tillgång till en mobil.

  • speedkenta

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 16:00

    Klart det gör du med Kona

  • rasmus_w

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 07:02

    Jag har inte skrivit av möjligheten med Österskär än, har mailat Jonathan men har inte fått svar än (iaf inte sist jag kollade mailen) så jag försöker kolla alla möjligheter.

    Har själv haft funderingar på att gå instruktörsutbildning men hittills har jag inte kunnat när det har varit kurs.

    Kenneth: Whatever. Är den tjock och har centerbord kan den vara nybörjarvänlig. Kona är dessutom blommig så den måste vara skitbra för nybörjare.

  • dr-masse

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 07:23

    Om jag inte missminner mig så har lidingösurfarna, fågelöudde, en del nybörjarprylar?

  • rasmus_w

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 07:34

    DÅ kanske jag försöker få tag i dem med. Har de en websida? Jag hittade nån länk till http://www.lidingosurfers.com men den sidan verkade nere.

  • kalle-surf

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 12:51

    kolla med vinsurfing.se, de har grejor inne i stan och på lidingö…

  • electric

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 14:25

    Som kontaktperson i Södertälje Windsurfing Club får jag också varje år ett antal förfrågningar om kurser för nybörjare. Vi har också funderat att ordna det vid vår surfspot Farstanäs, som passar bra för kurser. Vi avstår dock (även) denna säsong eftersom det kräver tid och schyst utrustning – som vi inte har (vi har visserligen 80-talsgrejor men tycker inte att det är OK att erbjuda sånt). Istället hänvisar jag dem till de som mig veterligt har kurser i Stockholmsområdet, nämligen http://www.vindsurfing.se och Tyresö Windsurfing Club, http://www.twc.nu. Och så berättar jag om Surfers med kurser på Haga Park och i Apelviken.

    Därtill tipsar jag dem förstås om Surfzone – för tips och för att hitta beg. grejor – och för att de ska bli ännu mer sugna på att göra verklighet av det de funderar på!

    /Lars

  • surfslusken

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 18:54

    Har Södersurfarna i Slagsta Marina lagt ner?? Där fick ja användbra tips när ja började -82.

  • jesper-b

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 20:27

    Jag tror det är bättre med surfbrädor och nån som kan surfa som instruktör om man vill lära sig surfa. Dessutom bra med vågor att surfa på.

    Vore det inte bättre att lära folk vindsurfa om det ska vara med vindsurfingbrädor?

    /JB

    OK, töntigt inlägg, men det går lite trögt med mitt jobb just nu…

  • wallin

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 20:58
    Rasmus_W;612507 wrote:
    Jag har inte skrivit av möjligheten med Österskär än, har mailat Jonathan men har inte fått svar än (iaf inte sist jag kollade mailen) så jag försöker kolla alla möjligheter.

    Har själv haft funderingar på att gå instruktörsutbildning men hittills har jag inte kunnat när det har varit kurs.

    Kenneth: Whatever. Är den tjock och har centerbord kan den vara nybörjarvänlig. Kona är dessutom blommig så den måste vara skitbra för nybörjare.

    Hej!
    Jag har faktiskt inte fått något mail, så kolla gärna igen att du verkligen skickat till rätt adress. osterskars.vindsurfingskola@hotmail.com

    Jag har precis som Stefan säger både brädor, riggar, våtdräkter, skor, båt och instruktörsutbildning och det är inte fullbokat än så länge. Det är kona jag kommer att köra på och enligt min erfarenhet fungerar det bra.
    Rasmus, vi kan säkert komma överens om någonting.

    /Jonathan

  • tsss

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 22:36

    hej

    Ang Lidingö så var det en kille som heter Tom som samlade på sig gamla grejor för sådar 4-5 år sedan, för att köra nybörjarkurser. (Svenne kan hans efternamn oxå) Dock verkar det som om dom gått under jorden.

    På TWC erbjuder vi inte längre några specificerade nybörjarkurser, men dom som hör av sig lovar vi att lära upp så att dom kan segla i lättvind med våra grejor. Enda krav att dom går med i klubben förstås. (Struligt med kurser – folk vill komma när det passar dom, tror att en ideell klubb har folk som kan ge service 24 timmar per dygn, och vädret är också svårt att styra över i detalj)

    På Erstaviksbadet, Saltsjöbaden, så erbjuder man nybörjarkurser och uthyrning. Är öppet hela sommaren, men förstås kommersiella priser. Man har samarbete med Surfbutiken. http://www.vindsurfingskola.se/

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarkurser?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.