Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjartips för en icke nybörjare

  • Nybörjartips för en icke nybörjare

    Publicerad av martinschold på 24 juli, 2018 vid 16:13

    Kryptisk titel kanske? Det jag efterfrågar är någon sorts “grundguide” i vad man ska tänka på när man riggar och väljer utrustning. Typ:
    Hur stor fena ska jag använda?
    Vad bestämmer hur stort segel jag kan ha till en viss bräda?
    Vad händer när jag flyttar fram och bak riggen på brädan?
    Vilka placeringar på fotstroppar bör jag använda, och varför?
    Varför känns det som att jag måste böja mig framåt när jag har fötterna i fotstropparna?
    m.m.
    Ni förstår, väldigt basic grejor säkert för de flesta. Men jag har nästan bara vindsurfat själv under 15 års tid, och bara vid ett par tillfällen varje år, så jag har liksom inte hunnit lära mig något om hur allt ska ställas in osv, och inte haft någon “duktig” att bolla med.
    Förra året köpte jag en formulabräda som jag tänkte kunde funka bra till Mälarsurf, och till det ett jättefint Ezzy 9.5. Körde på Haga Park för en vecka sen och var i princip den enda som planade där ute, så helt kass är jag inte, men det är ändå väldigt mycket jag inte tycker jag har koll på!
    Så har något en fantastisk websida, YouTubekanal eller rent av litteratur(!) att tipsa om bör att få lite grunder så tar jag tacksamt emot detta!
    /Återfallssurfare varje år

    martinschold svarade 5 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • irieman

    Medlem
    24 juli, 2018 vid 19:19

    Finns ju mycket samlad kunskap här på forumet men sen så har du ju t ex Guy Cribbs sida med en massa tips. Även appen Tricktionary (finns även som böcker) är riktigt bra, där har du allt från riktigt basic manövrar till superavancerade trick. Upplagt med både filmer, bildserier och text. Sedan kan du söka på Peter Hart, Sam Ross eller Jem Hall t ex på Youtube, där finns det mycket matnyttigt.

  • irieman

    Medlem
    24 juli, 2018 vid 19:34

    När det gäller hur stor fena eller segel man kan ha på en bräda så har det att göra med hur bred brädan är och hur mycket det blåser. Bred bräda, större fena. Mycket vind eller smalare bräda, mindre fena.

    Fotstroppsplacering beror på brädtyp, större freeride eller slalom då kan man ha stropparna långt ut på kanten. Vågbräda eller freestylebräda, då har man oftast stropparna mycket mer inåt mitten (oftast enda alternativet också).

    Att du känner att du måste luta framåt kanske är att du inte är uppe i tillräcklig planing då eller att du trycker för mycket med bakfoten och då går upp för mycket i vind. Större brädor med långa fenor är oftast väldigt förlåtande med hårt tryck med bakfoten, en bra övning kan vara att köra med en vågbräda eller freestylebräda som har korta fenor, då måste man vara mycket mer noggrann med trycket.

  • stefan_gbg

    Medlem
    25 juli, 2018 vid 12:06

    Boka en resa med tex Jem Hall, där träffar du många surfare med mycket erfarenhet. Du kommer få med dig en massa bra kunskap om allt som rör vindsurfing, teknik tips, utrustnings kunskap osv.

  • martinschold

    Medlem
    25 juli, 2018 vid 14:20

    Tack för era tips! Där finns många timmar att slå ihjäl 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjartips för en icke nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.