Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Nynäshamnsregattan 19-20/5

  • Nynäshamnsregattan 19-20/5

    Publicerad av jlhp på 26 april, 2018 vid 07:13

    Nu är det snart dax för Nynäshamnsregattan 19-20/5!

    Vi är ett gäng som tänker segla D2 regatta där på lördagen, och på söndagen tänker vi skärgårdskryssa i Stockholms skärgård.

    Har du en gammal D1:a eller seglar raceboard är du givetvis också välkommen.

    Vill du prova på att segla D2 och saknar utrustning kan vi säkert skaffa fram en eller ett par låneutrustningar.

    Möjlighet att få testa Jonas Davidsons prototyper finns också, och om vi har riktig tur hinner kanske det första serieproducerade Marströmbyggda exemplaret i autoklavbakad kolfiber/honeycomb dyka upp!

    Skriv gärna här på tråden om du tänker komma och vilken av dagarna. Har du några frågor är det också bara att ställa dom här på tråden så ska jag försöka svara.

    Länk till Notice of Race finns här:

    http://www.vindsurfingforbundet.com/Page/113119

    Förra året fick vi ett par helt underbara majdagar i Nynäshamn så jag hoppas givetvis på upprepning i år.

    Join in!

    • Denna diskussion ändrades 5 år, 12 månader sedan av  jlhp.
    jlhp svarade 5 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • pg23

    Medlem
    26 april, 2018 vid 17:54

    Hmm kul, jag hade faktiskt tänkt att vara med men är lite osäker kring klasser etc, bor i nynäs och har en gammal Järvinen 390 som jag använder med ett lappat full latte segel på 7.5 kvm. Har dock ett original div II segel men saknar både mast och bom till detta. Hur skulle jag kunna få ihop “rätt” grejor för att vara med i en klass? Ska jag försöka jaga grejor till det gamla seglat eller kommer jag att kunna köra med min 7,5 som är större och roligare. Kan säkert läsa mig till det på förbundet.. men frågar istället dessutom är det ju roligare om det blir så många som möjligt i en klass och inte 3 olika klasser med en deltagare i varje.

  • jlhp

    Medlem
    2 maj, 2018 vid 23:40

    Hej PG23!

    Kul att du vill vara med!
    (och ursäkta att jag dröjt med svar. Mitt nuvarande liv gör det svårt för mig att sköta just någonting ordentligt, därav kan det dröja men förr eller senare kommer det i alla fall).

    Järvinen 390 är ju en gammal fin bräda som hade varit roligt att få se i aktion 🙂

    Segel är en fråga för mig också, så vi sitter i samma båt där.

    Det finns några alternativ:

    De andra tre som jag känner till kommer troligen vilja köra med sina typ C segel på 9,5 kvm.

    Jag håller på att försöka skaffa mig ett sådant men det tar tiiiid så högst osannolikt att jag hinner få det tills dess. Så jag har i princip samma som du, dels ett bra gammalt typ B segel One-Design 7,3 (som jag körde med förra året), dels ett typ A segel, traditionellt regattasegel.

    Jag kan höra med Jonas DV vad han har för möjlighet att låna ut segel/rigg, jag vet att han har extrasegel i alla fall. Eventuellt om vi ber snällt så kanske han kan låna ut segel åt oss båda… I så fall seglar vi alla i typ C klass vilket hade varit superkul (och tro mig det är lite pulver i dom seglen…). Blir det hårdvind har nog däremot inte Jonas DV något att låna ut, men då är jag å andra sidan nöjd med att köra med One-Designseglet (som tål hyfsat med vind) eller om det blir uppåt kuling så kör jag med ett gammalt cambrat 6,5.

    Min kompis och jag har dessutom lite extramaster och bommar så det bör gå att få ihop riggar om vi bara får låna segel…

  • pg23

    Medlem
    3 maj, 2018 vid 20:33

    Det låter ju toppen, ska bara se till att jag får stopp på vattenintaget i brädan innan dess, Blåser det kuling tror jag att det blir någon av de andra brädorna som kommer att få jobba med betydligt mindre segel 🙂 Men som sagt Järvinen är i miserabelt men seglingsbart skick..

  • jlhp

    Medlem
    4 maj, 2018 vid 11:40

    Fint, jo, vi hoppas ju på sol och värme och “lagom” med vind, lite ny värld för mig sen jag började med DII, innan dess handlade livet bara om pissregn, kuling och i bästa fall några plusgrader…

    Jonas DV skulle kolla på segel och höra av sig, blir kanske i helgen. Vi får se, jag funderar också lite på det här med segelnummer, jag kan tänka mig att arrangören inte är så lockad av att hålla reda på tre seglare med Jonas segelnummer så ur den aspekten hade det nog varit enklast om du och jag håller oss till 7,5 kvmseglen. Risken finns att jag får segla själv med 7,3 ändå så då hade det varit superkul för mig om du kommer med så blir vi två likvärdiga i alla fall. Sen var Konaklassen med på lördagen med ett tiotal seglare förra året och det var rätt kul att stundtals segla ifrån dom med ett mindre segel 😉 Jag antar att det blir ett Konagäng i år också så då kommer vi inte att bli ensamma långt där bakom de andra tre…

    För min egen del är jag för gammal för att hetsa upp mig över tävlingsresultat utan jag är bara med för att njuta och ha kul och för att utvecklas lite som seglare. På så sätt blir jag lite av vinnare redan på förhand oavsett hur placeringen blir :-). Nu är jag ju nybörjare på regattasegling så det är kanske lite annorlunda för dig? Som gammal DIIseglare antar jag att du var rätt duktig en gång i tiden (och kanske fortfarande?)

    Hur gick det med din mastfot förresten?

    Skulle det vara så att du inte får ordning på Järvinen i tid så är jag säker på att du kan få låna en bräda av Jonas. Antingen en Lechner eller en prototyp. Brädlån är ju lite enklare eftersom dom inte har segelnummer…

    Sen på söndagen så bör vi försöka få ihop typ C segel till alla, då spelar ju inte segelnummer någon roll alls.

  • pg23

    Medlem
    4 maj, 2018 vid 19:26

    Är bara gammal inte div II seglare, brädan fick jag till skänks av en bekant. Så jag är total novis på div II.

  • jlhp

    Medlem
    5 maj, 2018 vid 12:35

    Tummen upp! 🙂

    Då är det inte så mycket som skiljer oss på det viset. Då hoppas jag du får samma positiva nytändning inför vindsurfing som min kompis och jag fick när vi började med D2! För oss har vindsurfingen utvecklats i två grenar som vi upplever kompletterar varandra perfekt – vindsurfing (funboard, helst i vågor) och brädsegling (longboard). Vi vindsurfar lika mycket som innan men “time on water” har flerdubblats i och med brädseglandet så inte nog med att vi tycker det är väldigt roligt att brädsegla, när det väl blåser för småbrädorna så är vi i mycket bättre fysisk form, styrka, balans och teknik. Så vi får ut mer av vågseglingen på kuppen, och inga blåsor i händerna längre (däremot valkar…)! Win-win på alla sätt.

    Hmm, funderar också lite på själva seglandet den aktuella helgen. Vi andra har tänkt oss att segla regatta i Nynäshamn på lördagen för att sedan frisegla tillsammans på något sätt på söndagen. På någon plats vi alla gemensamt kommit överens om (du också). På söndagen är det givet att du skall vara med tycker jag. På lördagen ser jag ju som sagt också gärna att du vill vara med, men då ställs det eventuellt lite krav. Egentligen krävs det medlemskap i både svenska vindsurfingförbundet och en seglingsklubb ansluten till svenska seglarförbundet samt segelnummer och försäkring. Och egentligen är det ju bara att köra på och fixa det. Så gjorde min kompis och jag i alla fall, men du kanske inte känner dig riktigt redo för det än? För vår del (vi som seglar) ser jag inget hinder än att du gärna får vara med ändå men däremot vet jag inte hur arrangören ställer sig. Det bästa vore nog att du kontaktar John Holm på NHSS och förklarar läget och så får han säga hur han vill ha det. Hans kontaktuppgifter finns i Inbjudan/notice of race som jag länkade till i startposten.

  • jlhp

    Medlem
    12 maj, 2018 vid 16:38

    @PG23, har skickat pm.

  • jlhp

    Medlem
    9 september, 2018 vid 13:12

    Några intryck från Nynäshamnsregattan 19/5 2018.

    Efter förra årets trevlig och lyckade helg i Nynäshamn hade JP och jag stora förväntningar på årets upplaga. Väderprognosen såg lovande ut med sol, hyfsat varmt och lite lagom med vind.

    Vi började redan efter lunch på fredagen med att ta ledigt från jobbet för att lasta bilen och köra upp till Stockholm. Uppsnack hela vägen, genom ett försommarfagert Sverige.

    Jag hade fortfarande inte fått mitt nya 9,5 segel så jag fick låna Jonas gamla omsydda Aerolite. Vilket skönt segel! Lika lätt i händerna som mitt 7,3 One-design på 4 kg men med draget i ett 9,5. Lite trassel med riggningen, det är nog inte någon bra idé att komma till en regatta med helt oprövade grejer… men väl igång så visade det sig fungera alldeles utmärkt.

    Hur som helst så fick vi sen 4 race i det finaste försommarväder Sverige kan bjuda på. Nynäshamns segelsällskap genomförde också regattan på samma fina och proffsiga sätt som förra året, så ett stort tack till alla inblandade som gjorde det möjligt! 😊

    Vi hade tänkt oss regattasegling på lördagen och skärgårdskryssning på söndagen men eftersom prognosen visade nästan ingen vind alls på söndagen samtidigt som det var så bra förhållanden på lördagen så bestämde vi oss för att helt enkelt fortsätta med frisegling efter raceandet. Då bytte vi brädor så JP och jag fick prova Jonas och Rikards prototyper, och vilken upplevelse det blev!

    JP drog upp centerbordet på Jonas bräda och började köra halvvind med ett leende från öra till öra som den värsta slalomnisse. Och jag som tidigare under raceandet haft stora problem att över huvud taget ta mig ner för banan på undanvind med Lechnern eftersom det blåste lite för lite för att slöra, lite för mycket för att länsa med cb nere, och för mycket vågskvalp för att länsa med cb uppe, kunde på Rikards bräda lugnt länsa på med cb uppe och till och med gippa. Oj om man hade haft en sån bräda under fötterna hela dagen…

    Till slut fick vi stopp på JPs slalom och drog iväg tillsammans alla fyra på ett långt härligt krysslag rakt ut i skärgårdskvällen. På tillbakavägen hade vinden börjat mojna så jag fick tyvärr inte uppleva Rikards bräda i full planing. Sen bytte JP och jag så att jag fick prova Jonas bräda och för oss som inte är så duktiga är den magisk. Sättet den ligger i vattnet både på kryss och undanvind är bara ren njutning! Att få segla en bräda som levererar ren njutning på både kryss och undanvind öppnar ju upp en helt ny värld av segling, helt plötsligt finns det inga begränsningar utan man är fri att segla vartsomhelst i vilka förhållanden som helst och hela tiden med ett leende som möts i nacken!

    Tyvärr blev vi till slut tvungna att segla tillbaka och avsluta dagen.

    På söndagen var det så dags för hemfärd. Solen strålade och det var varmt och nästan vindstilla så som det skulle visa sig förbli i över två månader till denna fantastiska sommar. När vi tänkte på alla sjöar vi passerade så blev vi mer seglingssugna och rätt som det var kom vi på att vi nästan skulle passera Landsjön med gamla anrika ”Ragges vindsurfing & entreprenad”. Ingen av oss hade varit där men båda hade hört talas om det så vi bestämde oss för att testa. Sagt och gjort, jag ringde upp och fick tala med Ragge själv, och jodå, vi var välkomna men han trodde inte att det skulle bli någon vind. Det blev det knappt heller men med D2 så funkar det ändå. Det kom stråk med vind på kanske ett par sekundmeter och någon gång var det helt vindstilla ett tag, sen rörde luften lite på sig igen osv. Som så ofta med D2 så fick jag en magisk upplevelse ändå. Vid ett tillfälle då det varit helt vindstilla en stund så kom det på något sätt en vindby som inte krusade vattnet utan brädan sköt fart och skar tyst igenom bokstavligen spegelblankt vatten. Ja, jag kunde till och med kroka i och kliva ut på kanten och raila några sekunder! Så, tack Ragge för att vi fick segla hos dig!

    Det var det för den gången och nu ser vi fram emot och håller tummarna för att Nynäshamnsregattan blir av 2019. Och då har vi kanske äntligen varsin Marströmbyggd ny Davidson under fötterna…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Nynäshamnsregattan 19-20/5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.