Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nyopererad blindtarm – Sabbad semester?

  • Nyopererad blindtarm – Sabbad semester?

    Publicerad av alarenset på 1 juli, 2011 vid 07:32

    Frugan åkte akut in till DS och opererade bort blindtarmen i onsdags, tanken var att vi skulle ner och vindsurfa i Haga Park på semester – dagen efter. Har fått luddiga svar av läkare om läkningsprocess och återhämtning etc, vissa hänvisar till en veckas vila/utan tunga lyft, på andra håll hänvisar man till 4-6 veckor vila innan tyngre belastning. Har någon erfarenhet om NÄR man kan ställa sig på brädan igen?

    cosmosurfer svarade 12 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jr555se

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 07:44

    Trist..Vältajmat som alltid.

    om de körde titthålsmodellen borde hon kunna stå upprätt ganska tidigt, men jag har inte ngn erfarenhet av det. Jag fick köra den gamla modellen med stygn och stort snitt och vad jag minns så tog det en stund innan jag ens kunde gå upprätt.

    Jag tror de luddiga svaren beror på att de inte vet hur hon generellt brukar läka och hantera smärta. Men innan såret är läkt skulle iaf inte jag ge mig ut, risk för infektioner etc…

    Ni får kramas istället 😀

  • mick

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 08:19

    Jag plockade bort min blindtarm med titthålskirurgi hösten -09. Stod på brädan 6 dagar efter operation. Tunga lyft gick bra samma dag som jag lämnade sjukan.

    Om man bara lyssnar på kroppens så går det fint. Smärta=vila. Ingen(lite) smärta=surfa.

    Och för att minska infektionsrisken kan man ju alltid dra lite silvertejp över titthålen.

    Mvh Mick

  • dr-masse

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 08:47

    Hon är kvinna. Hon kan surfa imörrn.

    En man kräver däremot vila, uppassning, markservice och allmän omvårdnad i minst 1 månad (kanske mer) efter ett sådant oerhört kraftigt ingrepp. Så länge det inte är en fet vindprognos på gång, då sker en mycket snabb och dramatisk förbättring av allmäntillståndet till frugans stora förvåning. “Du kunde ju knappt gå nyss och nu skall du ut å surfa imorrn?”. “Japp, känner mig något så grymt mycket bättre nu!”.

  • alarenset

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 09:25

    Nu har vi bestämt oss för en chansning, åker till haga park i 2veckor. har köpt massor med öl så surf ångesten inte blir för svår.

  • svennebanan

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 11:19
    dr Masse;660827 wrote:
    “Du kunde ju knappt gå nyss och nu skall du ut å surfa imorrn?”. “Japp, känner mig något så grymt mycket bättre nu!”.

    Hehe. Jag hade nyss en grym återhämtning från en whiplash pga bra vind. Rätt bra nackgymnastik med bystrirrande över axeln dessutom, kanske måste ta det med försäkringsbolaget;-).

  • tryggen

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 11:53

    Bra beslut oskar, om du står för pilsner så står jag (ska snacka med frugan) för barnpassning.
    Nu jävlar ska det surfas.

  • alarenset

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 20:02

    jamen visst, har precis kommit hem med lite konjagare en kartong sprejt å allsjöns vin. hoppas frugan kan köra imorn bara.

  • areman

    Medlem
    3 juli, 2011 vid 08:58

    Jag är läkare inom allmän kirurgi och vindsurfare. Det hela är mycket enklare än man tror. Så länge såret är öppet (3 första dygnen typ) ska man inte riskera infektion med att få in havsvatten i såret. Detta är ett “icke-problem eftersom det säkert är pålagt vattentätt förband. Så återstår då frågan hur snart man kan uppta fysisk aktivitet? Om blindtarmen är opererad öppet är det ett sk växelsnitt, detta läker i princip alltid utan problem, man utnyttjar kroppens anatomi så att säga när man går in i buken. Det som gör i helvete ont skall man undvika och allt annat går bra. Alltså; går det att vindsurfa utan att det gör alltför ont så ska man köra. Ät panodil och ibumetin kombinerat och surfa på.
    Mvh
    Christian Areskoug (som är jour idag istf att vara ute och surfa…)

  • cosmosurfer

    Medlem
    3 juli, 2011 vid 18:39

    Var skulle den vinden runt Ängelholm varit menar du?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nyopererad blindtarm – Sabbad semester?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.