Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nypremiär med korsband i bägge benen

  • Nypremiär med korsband i bägge benen

    Publicerad av ola-h på 24 maj, 2000 vid 13:02

    Idag var det första gången på tre år jag windsurfade med korsband i vänsterknät. Med andra ord, det var premiär efter höstens knärekonstruktion. Dessutom provade jag ett för mig nytt ställe, Askim, främst för att det ligger nära och jag var tvungen att vara på jobbet före 12.

    I stort sett var det bra drag med 5.7 och 255 freestyle hela morgonen. Knät kändes också bra (smärtan efteråt ej inräknad, men “sport gör ont, annars är det inte sport”). Jag lyckades till och med med ett trick jag bara klarat ett fåtal gånger förrut; 360 med bägge fötterna i stropparna hela vägen runt. Det är faktiskt lite lurigt att få till dem. Man får göra någon typ av “slam” i slutet för att tweaka runt det hela genom att pressa runt fenan (eller kanta så mycket att fenan släpper vattnet helt och brädan flyger runt den sista biten).

    Det var iallafall extremt skönt att få köra lite.

    Ola H.

    ola-h svarade 23 år, 12 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 maj, 2000 vid 14:05

    Grattis, glöm inte VERKLIGT seriös stretching om du varit borta ett tag

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 08:34

    Tror nog att lite seriös strecha lite allihopa. Det är nog något som vi surfare glömmer.
    Visst lite blir det när man hoppar i och ur våtdräkten.

  • ola-h

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 11:53

    Jag hade givetvis tänkt att köra en mycket rejäl uppvärmning innan varje surf i år. Jag får fortfarande rätt ont in knät när det ansträngs och detta minskar radikalt när man är varm. Vad tror ni hände? Jag kom på efter ca 30 minuters surf att jag helt glömt av uppvärmningen.

    Som en intressant fotnot kan jag nämna att en svensk forskare visat att stretching inte har någon effekt på vigheten. Lite av en sensation faktiskt. Han lät en testgrupp stretcha ordentligt varje dag under experthandledning i tio veckor och lät en referesngrupp träna utan att stretcha. Det visade sig att musklerna hos de som stretchade INTE blev längre (bortsett från tiden upp till en timme efter senaste stretchingpasset). Däremot ändras smärtgränsen vid muskeltöjning så att man kanske upplever sig som lite vigare.

    Observera att stretching före en aktivitet ändå fyller en funktion genom att det “förvärmer” musklerna lite.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nypremiär med korsband i bägge benen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.