Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytändning för vågsegling – Quad/Twin för Onshore?

  • Nytändning för vågsegling – Quad/Twin för Onshore?

    Publicerad av surfgurux på 20 juli, 2012 vid 08:46

    Hej

    Jag har vågsurfat mest de senaste 2-3 åren, men nu har hag fått en sjuk nytändning på å vågsegla ! 🙂

    Dock helt ur loopen på nya prylar, så tänkte kuta ner & köpa mej en stor lättsvängd bräda idag, så tänkte “panik” kolla med er som vet vad som är bra/mindre bra å lägga cashen på 😉

    Har kört FSW, men den vill inte “vågsurfa” alls, speciellt inte efter jag köpte en RRD Twin 82 förra året & bara älskar den i 4.7 – 5.3 segling (väger 90kg så den vill inte dra me mej i 5.9 seglingen, och när det går så tappar jag så mycke höjd 😉

    Om jag säger att mina önskemål primärt är:
    **Vågsurfing feeling
    **Svänga på en “femöring” & hålla greppen vid bottom turns (ok…nu är jag iofs rätt kass på de 🙂
    **5.9 segling (nej, inte 70kg´s 5.9 segling 😉
    **Om den kunde funka kanon ände ner till 4.7 segling, grymt, då kanske jag kan ha den som enda bräda 🙂

    Sekundärt:
    **Fart & höjdtagning

    Visst, ta bra höjd vore kanon, men antar man inte kan få allt i samma paket, men en 90+ litare med full patte 5.9 segling tar la höjd på nåt sätt ? 😉

    Jäklar va text det blev nu, sorry 🙂

    Men vad tror ni om en Fanatic Quad 94 litare ?, helt “off” eller kommer jag kunna segla å ha ett stort gött flin på läpparna ?

    Som jag hajjat så kanske en Twin är mer lättsvängd som stor “lättvindsvågis” över en Quad planka ??, men kan man inte “Twin fena om” en Quad å “viola” så har men en Twin ?, eller ska man då hellre köpa en stor Twin bräda vars form är annorlunda/gjord för ändamålet ?

    //Fredrik

    rrd svarade 11 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • alexasu

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 08:55

    Jag har inte testat runt så mycket, men jag väger också 90 kg och har en RRD CultQuad 92 som jag kör ända ner till 4.2.
    Kör inget större än 5.3, men jag har svårt att tro det skulle vara nåt problem att köra 5.9 på den.

  • surfgurux

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 09:18

    Tack Alex ! 🙂

    Gött att höra den funkar ända ner te 4.2 åxå, fick en impulsinköps känsla igårkväll att jag bara måste köpa en ny bräda så hinner inte läsa runt själv så mycket, kanon med snabb feedback här 🙂

  • stoorfaen

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 09:43

    Jag är ganska rudis på det här med vågseglig, men tycker att det är fördjävla roligt. Jag har därför precis beställt en Quatro LS 95 för att ersätta en FSW. Att det blev den framför t.ex. Goyas och Fanatics quadar i samma storleksklass kommer efter att ha hyrt och provat dessa de lite lugnare dagarna på Pozo. Jag kan inte berätta hur den känns eftersom jag inte fattar eller helt kan relatera till alla uttryck som förekommer när en vågbräda skall beskrivas. Det bästa jag kan förmå är att den är jäkligt go helt enkelt! Får du chansen så testa en sånn, det kan vara precis vad du är på jakt efter! 🙂

  • surfgurux

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 09:57

    Hej 🙂

    Jag kommer tyvärr inte ha möjlighet/tid (samt är otålig som en 3åring) att testa olika brädor detta år 🙁
    Men många talar varmt om Quattro LS samt StarBoard IQ och Goya brädorna att dom helt enkelt e…”goa”.

    Jag får nog chansa lite i år (iom många brädor är slut, och butikerna inväntar 2013 års modeller) och göra en bra deal på en 2012:a & sen ta å bita i de sura äpplet nästa år & byta om jag känner så till en annan bräda med att få ett litet hål i plånboken helt enkelt (men ligga kvar på min FSW detta år är lixom inget alternativ när man bestämt sej gå helt in i våg”eran” 🙂

    Jag återkommer med en rapport på testsegling av vad än det nu blir om 20 min jag plockar me mej hem 🙂

  • stoorfaen

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 10:04

    Fan va gött med köpklåda, det är sånna som du som håller ekonomiska kriser i shack, tack för det!

  • svenne

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 10:49

    Snacka med Gurra (Kulingvarning) om Quatro så lär du nog få veta vad du ska köpa. Han har bra känsla för vad funkar i Varberg.

  • surfgurux

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 12:02

    Tack ska ni ha allihopa för all kanonresponse, och snabba svar åxå 🙂

  • doffe

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 13:03

    Hej,
    Skulle starkt överväga Quatro LS Thruster 92 i ditt läge om du ändå ska köpa nytt.
    Har provat den i Pozo med 4,2 och bra drag om man säger så.
    Full kontroll och då har du ju en bräda som funkar för det men även för lite mer normala sverige vindar.
    Fanatic kommer också med en liknande nu.

    /Hans

  • surfgurux

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 14:54

    Jag körde impuls köp med lite mer prylar så fick en kanondeal på en Fanatic Quad 94:a TE, ska absolut testa både Quattro LS, Goya Quad och Starboard IQ, alla dom brädorna verkar folk vara helt lyriska över.

    Håller tummarna nu att jag inte kommer bli besviken på mitt köp idag 😉

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  • doc

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 19:51

    Det blir nog inte brädan som begränsar dig. Kalas! Have fun!

  • svenne

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 20:13
    Doc;693626 wrote:
    Det blir nog inte brädan som begränsar dig. Kalas! Have fun!

    Man kan alltid skylla på materialet!

  • surfgurux

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 20:21

    För när ja segla gaffa-lagade segel & brädor med lika många delar vatten som epoxy i sej så var det enkelt skylla på materialet, numer….lite svårare.

    Men me mina 40 år så kan ja alltid skylla på granat splitter i benen eller liknande 🙂

    Nu är jag mer taggad än nånsin få komma ut å pressa i vågorna !.
    Ser ut bli både sol & chans för vind imorron efter lunch.

    Ses på vattnet ! 🙂

  • stoorfaen

    Medlem
    23 juli, 2012 vid 06:18

    Hur gick det, fick ni någon vind?

  • doc

    Medlem
    23 juli, 2012 vid 09:35

    Fullt ös i morse, 4.2 och 4.7 mestadels. Fina vågor men vinkeln var väl inget som går till historien.

  • surfgurux

    Medlem
    23 juli, 2012 vid 10:39

    Sweeeet 🙂 5.3 och full patte 🙂
    Nä, vinkeln var inte perfekt, men mina 90 pannor och 94:a litarn har precis ingått i ett man/bräd äktenskap 😀

    Nu pizza sen ser d ut å bli 5.9 segling.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytändning för vågsegling – Quad/Twin för Onshore?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.