Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytändning för vågsegling – Quad/Twin för Onshore?

  • surfgurux

    Medlem
    23 juli, 2012 vid 14:08

    Tur ja inte gick ut me 5.9 utan fortsatte me 5.3 :), ja, så hur va Fanatic Quad 94l ?.

    Hmm, lugn, gick som på räls rakt fram, kanon & hoppa med, total kontroll, tog höjd bra åxå.
    På vågen olik allt ja kört.

    Jämfört med RRD FSW 96l så var den sjukt lättsvängd (såklart…)

    Jämfört med RRD TwinWave 82l….svårt å sätta fingret på det, den svängde nog bättre/snabbare?, men kändes långsammare, men “trygg” å den bara svängde lixom, vågade pressa den mer & mer men inser jag måste trycka ÄNNU mer nästa gång.

    Gippa så var det som skära i smör dock 😀 (ja loopar å grejjar inget så…;)

    Men vågridningen…ja måste åka mer för å klura ut detta…jag märkte jag svängde lixom men de “kändes” inte…ah skitsvårt förklara…antar man e ovan Quad feelingen åxå….men den tappa lixom aldrig greppet den bara fanns där å gjorde de ja ville….

    AH vaffan…ska me min dock taskiga teknik försöka pusha skiten ur den nästa gång å se vad som händer.
    Kanske skulle flytta fram fenorna en liten bit å se om den blir “lösare”..

    Men jag tar nog å behåller min RRD WaveTwin 82l för pungblås 5.3 å mindre 🙂

    Dock gilla ja brädan, men de va nåt “lurt” 🙂 eller så va de som alla sa…”-skitvinkel!” 🙂

  • ola-h

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 07:07

    Testa att flytta fram bakfenorna lite, och även att flytta bak mastfoten. Mastfoten längre bak kan göra brädan lite lynnigare rakt fram, men hjälper också till att göra brädan lite snabbare i reaktionerna i vågridningen (speciallt på quad/tri)

    Sedan är ju twin rätt oslagbart i sega vågor och halvtaskig vinkel, speciellt om kanske inte tekniken är riktigt färdigfinslipad än. Testa dina twinfins från RRDn på Quad:en och kolla hur det känns. Jag vet flera seglare som normalt inte är några prylfixare, men som ändå bemödar sig att byta till twin på sina quaddar just i Varbergsonshore (men kör dem som quad när förhållandena blir bättre). De flesta märken har gjort sina quads rätt lugna och trygga i känslan, vilket kan bli för mycket av det goda när även förhållandena är “lugna och trygga”, liksom.

    För övrigt seglade även jag Lejet igår och hade sjukt kul. Sommar, sol och vind och mycket folk i vattnet på alla möjliga farkoster. En av mina skojigare Lejetdagar, faktiskt.

  • surfgurux

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 08:46

    Tjena Ola

    Kanon, ska googla fram lite teori åxå på hur Quad fenor ska skruvas dit (tänker på fram vs. bakfenor,längd emellan dom & läget på fotstroppen kontra fenor etc.)

    Då RRD´n har “us box” fenstyle så kanske jag då helt enkelt får köpa ett par “moderna” Twin fenor te min Quad.

    Jag e la inte den som någonsin brytt mej om prylarna, mest dratt i nedhalet, satt fast bommen, och för det mesta, men inte alltid, satt på en fena innan jag gått ut i vattnet 😉

    De va skitkul igår tyckte jag med, vicken dag !

    “Trist” bara det inte blåser varje dag så man kan trimma & testa prylarna så allt blir optimalt (nu känns det som att gå upp på pland å pilla fenor är att kasta bort vitala minuter av sitt liv 🙂

    På tal om att få koll, är det någon här som hittat nåt forum/tråd där man avhandlat sjukt massa teori/feeling rapport om Quad brädor/Twin brädor och fenkonfig mm ?

  • dr-masse

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 09:19

    Tycker du har en riktigt najs setup där – en större quad och en mindre twin. Just RRD 82 är en av de roligaste twin-fin brädorna jag seglat.

    Jag tycker quad-brädor kan vara rätt känsliga för mastfotsplaceringen, någon cm hit eller dit kan göra rätt stor skillnad. Testa som sagt att dra den lite bakåt för mer sväng.

    Däremot har jag märkt klart större skillnad på att byta fenor i en quad för mer sväng snarare än att flytta de i boxarna. Är kanske inte så känslig (och duktig på att segla, ähum), men jag har egentligen bara känt tydlig skillnad på placering i boxarna när jag gått från den ena extremen (ganska tätt ihop) till den andra (brett isär).

    Det brukar sluta med att främre fenorna hamnar mitt i boxen och de bakre ett snäpp längre bak mest hela tiden i alla fall… 🙂

  • surfgurux

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 10:26

    Låter gött å höra 🙂

    Jo, jag tror jag ska börja med:
    1- Segla mer med railsen, a la surfstyle
    2-Fanatic själva skrev att alla fyra “bör” sitta mitt i boxen, å mer “loose” flytta alla 4:a en bit framåt, mer “control” flytta alla 4:a en bit bak.(men finns säkert massa idéer här beroende på “personlig feeling”

    Men som du skrev, flytta mastfoten en bit bak (jag e ju oldschool, men numer, mastfoten “bör” den alltid sitta i mitten oberoende av segelstorlek?) å se om den lossnar mer + flytta fram fenor.

    Å sen behålla min RRD twin för 4.7-4.2 segling.

    Skit ja börja fundera/läsa på teori…man ska ju egentligen bara ut å tuta & köra 🙂
    Fast lite “kul” åxå få max ut ur sina prylar (vad det nu är iom så mycket är individuellt åxå 😉

    Nåja, nu ska jag ner på stranden å SUP´a me tjejen å lillan 🙂

  • svennebanan

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 10:59
    surfguruX;693887 wrote:
    På tal om att få koll, är det någon här som hittat nåt forum/tråd där man avhandlat sjukt massa teori/feeling rapport om Quad brädor/Twin brädor och fenkonfig mm ?

    Tyvärr har de lyckats slarva bort en del gamla fentrådar vid en forumuppgradering, men det kanske var bäst så. Du följer länken på egen risk;-.

    http://forums.boards.mpora.com/showthread.php/65116-Twin-Quads-gt-Tris-Why

  • surfgurux

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 15:08

    Kanon Svennebanan, det var en lång tråd, får bli hälla upp lite Rom ikväll å läsa igenom den 🙂

  • svennebanan

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 16:57
    surfguruX;693918 wrote:
    Kanon Svennebanan, det var en lång tråd, får bli hälla upp lite Rom ikväll å läsa igenom den 🙂

    Vi får se fram emot en rominfluerad sammanfattnig av tråden och ämnet fram mot småtimmarna då;-!

  • surfgurux

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 20:13

    Svennebanan & Andra

    Jo, ehm, texten kändes liten & “flytande” nu efter nåra glas senare 😉

    En bra bräda som man gillar för den är på ett visst sätt & ens seglings stil går bra ihop = Bra, kör på den !
    Om den har Singel, Tri, Twin eller Quad fin = Skitsamma i ovan sammanhang, ut å kör å ha skitskojj !

    Verkar som om vi måste vänta nåra år till, för det ultimate verkar vara nån form av “nano teknik” bräda som kan byta fenor med 4-vägs kontroll på bommen:

    SingleFin – “Get up and Go”
    TwinFin – När man vill ha en “livlig” feeling och göra grymma slashiga fontside cutbacks, eller rent allmänt vill ha en mindre “kontrollerad” ride
    Quad – När man kör på som ett as å vill ha max grepp/kontroll i bottomturnen, eller, när knappen på bommen hängt sej å man inte kan få fram SingleFin alternativet vid höjdtagning & kontroll vid lite överiggat läge fram till brytet.

    Haha, nä men allvar, jag lägger ner fen-teoriandet, ska dock testa min Fanatic Quad 94:a nästa gång med att ta bort de 2 mindre framfenorna å se/känna vad som händer, tror dock att jag kommer känna att höjdtagningen kommer bli sämre, och vid ex. 5.9 onshore segling är ju det lite mindre bra, tror ju inte min Fanatic Quad 94:a kommer bli en RRD WaveTwin 82:a bara för det (som jag skulle önska 😉

    Men lättvindsvåg segling på “stora” brädor tror jag aldrig kan bli samma “feeling” som en mindre vågis me mindre segel (men varför inte kan ja inte svara på)

    Dock, ha bytt från FreestyleWave brädor ja alltid kört i lättvind till en stor vågis = för mej e Sweet!

    Men summerat (om jag nu hajjade allt korrekt):
    En brädas “feeling” bestäms kanske mest av shapen, sen kommer fenan/orna å addar en viss del till det, och man kan nog lite tuna & tweaka lite grann med fen uppsättning mm. men gillar man inte brädan så vetetusan om man kan göra nåt “magiskt” men fenor etc……”just my 2 cents” 🙂

    Sen e jag en gammal surfare som e ute kanske 20 dagar/år å vill då bara ha de gött, slippa tjatet hemma, må bra å tjoa på andra goa gubbar/gummor på vattnet å sen stå å ljuga hur högt man hoppat på stranden efteråt !:)

    De kommer mej å tänka på -95 när ja boode på Maui å ja å en Svensk snubbe ja träffa där som hade nån koppling te Simmer tror ja (från Halmstad kanske) turades om å dunka på fete hopp på Kanaha i masthöga vågor å sen pusha den andre å göra högre ! (ett under vi inte dog haha)

  • surfmeister

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 21:16

    Hade förmånen att vara på Maui i 1,5 månad under årets vinter där jag testade samtliga av Quatro’s vågbrädor; singel (Quatro FSW/Wave), twin (Rythm och Tempo) och quad (LS/KT). Seglade samtliga i 75 och 85 liters storlekarna (plus minus några liter) och i mycket varierande förhållanden från masthögt till knähögt och fullpung 3,7 till guppa 5,3. Kuau, Hookipa och Kanaha seglades under totalt 25 vågdagar där jag ibland byte bräda flera ggr under samma dag för att testa hur de olika brädorna stod sig mot varandra.

    De första veckorna seglade jag enbart KT/LS quad och sen när jag började få en känsla för dessa brädor började jag även segla twins. Seglar själv en Quatro Tempo 76 i Sverige och väger ca 76 kg.

    Mina högst personliga reflektioner:
    Quad:
    +driv och kontroll ner för vågen samt i bottensvängen (vilket var otroligt skönt på ett masthögt monster)
    + mkt bra grepp i toppsvängen vilket gör att man kan med förtroende gå på de mer vertikala sektionerna
    – inte lika lätta att snabbt med bakfoten ändra svängradie i bottensvängen jmf med twin.
    – mer krävande i en toppsväng kontra en twin. Behöver mer kraft och teknik för att få runt den i toppen. Drivet gjorde att de ibland ville sticka rakt fram istället för att svänga (kan bero på kass teknik…)
    – “tråkiga” och sega i ett rakt led. Var det choppigt studsade de runt rätt mycket då de ligger lågt i vattnet. Detta gällde primärt brädorna runt 85 liter.

    Twin:
    + helt outstanding toppsväng. Att gå från quad till twin var som natt och dag till fördel för twin. Min första reaktion efter att ha seglat Quatro Rythm var “…varför finns quads?”
    + B&J. Tempo Twin var som en Porsche; extrem snabb i planning och otroligt livlig och underbar i ett rakt led. Magnifik kontroll. Även Rythm Twin som har en rejäl bananrocker var betydligt roligare att segla utanför vågen jmf med alla quads.
    – saknade drivet i bottensvängen jmf med quad
    – ibland saknade man säkerheten från en quad i framförallt bottensvängen. Var mer beroende att få ner railen i vattnet i både bottensväng med även toppsväng.

    KT Quad var en helt otrolig vågbräda men är just en VÅGbräda. Den har en rejäl rocker vilket gör den extremt känslig för byig vind och kräver en hel del för att få igång. Enligt min mening en bräda som är byggd för “riktiga” vågor som knappt finns i Sverige. LS Quad tycket jag var lite av en kompromiss; jag tyckte inte alls om 85 litaren men skulle kunna tänka mig LS75 som en allround sverige vågis. Tempo Twin var utan tvekan den bräda som var livligast och roligast utanför vågen men som fortfarande var riktigt, riktigt bra på vågen. Det var först när vågen blev stor och snabb som Tempon började kännas “fel” och man längtade efter KT Quad eller den som slutligen blev min favorit Quatro Rythm 75. WOW vilken bräda!! Den fantastiska toppsvängen i kombination med allround känslan gjorde det till min vinnare. KT76 samt KT83 var mina andra favoriter men som “förlorade” på att de var mkt planingskänsliga.

    För Sverige då? Ja, ska man ha enbart en vågbräda för typiska västkusten-förhållanden är det enligt mig inget snack om att det är en twin som gäller. Vi får sällan de förhållanden (tex stora, branta vågor med sideshore) som gör att en quads styrkor kommer till sin rätt och bara den underbara känslan och lättheten i toppsvängen gör en twin till en vinnare för Sverige. Min egna Tempo Twin 76 är grym för Sverige och passar perfekt för 95% av seglingen. Jag saknar dock drivet av en quad och när det börjar bli stort och bra vinkel kan jag sakna en ännu mer utpräglad vågis (tex KT75 eller Rythm 75). Det ultimata vore att ha en quad och twin i samma storlek där man kan variera mellan twin och quad. Pratade med Keith Teubol och han sa att de ett tag var inne på att göra Tempo till en twin/quad. Synd att de inte gjorde det!

  • ola-h

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 07:40

    Intressant rapport, Surfmeister. Men glöm inte att du inte kan generalisera hur twin respektive till andra märken efter att ha testat Quatro. Båda Quatros produktionquaddar är rent shapemässigt extremt lugna och trygga medan deras twinshapes är ett par snäpp livligare – oavsett vilket antal fenor de hade haft. När jag skulle börja shapa för Simmer så var det första jag gjorde att göra några custombrädor till Kai Katchadourian, som tidigare seglade Quatro. Han var då rejält trött på den sega känslan i deras quads och ville ha en bräda med “quad fin turning but single fin mobility”. Den bräda vi utvecklade var sedan den som blev Simmer Fly som har kvar drivet i svängen men är mycket snabbare kant-kant och framför allt ligger mycket högre i vattnet rakt fram. Vår andra quad, Quantum, är ännu livligare. Så det är inte särskilt svårt att shapa en quad som är snabbare och mer reaktionssnabb.

    Däremot tycker jag ändå det liksom är lite synd att flera märken verkar överge twin. I en given bräda ÄR twin den mest lättsvängda fenuppsättningen man kan därmed (som Quatro gör med sin tempo) bygga en riktigt snabb bräda som fortfarande blir extremt lättsvängd även när inte tekniken är den bästa. Jag fattar t ex inte att Fanatic gör om sin twin till en trefening. Känns som marknadsföring om ni frågar mig. Eller så siktar man helt enkelt på en annan kundkrets som vill ha mer klassisk singlefinkänsla i brädorna. Kul att Starboard i alla fall satsar på en ny radikal twin – eller två faktiskt, både NuEvo och “Köster special” Kode.

    Personligen är jag kanske inte en “twin seglare” beroende på att jag gillar extremt solitt grepp i toppsvängen (därför kör jag oftast quads med stora framfenor och små bakfenor). Kanske därför som Simmer har två quads och ingen twin – även om båda Quaddarna givetvis går att segla som twin fins om man vill. Men en plan för framtiden är att jobba lite mer på att utveckla prestandan på brädorna när de körs som twin fins.

  • svenne

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 07:58

    Jag gillar twin. 🙂
    Låt säga att ett visst brädmärke testade andra brädmärken på en plats någonstans i Atlanten förra veckan, och alla som testade sa att Quatro var långsammast av de som testades. Ojdå, råkade jag höra det där? Det var nog inte meningen… 🙂

    Jag kör hellre min P80 (Ola-ritad) som twin, medans andra gillar den mer som quad.

  • surfgurux

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 08:46

    Jo smaken e nog delad.
    Kul se all feedback och info dock 🙂

    Själv sitter jag på Köpenhamns flygplats efter missat kolla passets giltighetstid…fick vinka av frugan och den gråtandes dottern imorse.

    Nu efter varit i Malmö, fixat temporärt pass, tebaks te Kastrup och hade tur hitta en enkelbiljett via Warsawa te Cypern, dock 4500 fattigare, så kanske en Quad blir till salu för täcka denna lilla. ..fadäs. .;)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  • surfmeister

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 09:08

    Ola, helt rätt, man kan inte generalisera twin vs quad när man enbart har seglat ett brädmärke. Jag testade ex en Goya Twin 2010 och denna kändes på många sätt som en Quatro Quad då den till skillnad från Tempo ligger lågt i vattnet och var ganska seg i känslan. Jag tyckte inte alls om brädan men så snabbt vågen blev stor och snabb var den grym men till skillnad från Tempo skulle jag inte köpa den för segling i Sverige. Gällande Simmer FlyWave hade jag gärna velat testa vid tillfälle då jag vill ha brädor som ligger lite högre i vattnet men som samtidigt har driv och är snabba kant till kant.

    Gällande min rapport är detta hur jag upplevde Quatro’s brädrange och där anser jag att man har ett för stort gap mellan deras enda twin, Tempo och deras quads. Den bräda som jag anser fyllde gapet, Rythm Twin, som är en mer extrem vågtwin har man tagit bort då man enligt Keith ansåg att den inte längre hade en marknad (fyller gapet nu med en tri-fin?). Jag tycker det är synd då det är en bräda som uppfyller många av mina kriterier då jag anser att Tempo ibland med sin snabba rocker och feta rails kanske är för extrem åt andra hållet. Jag tror att en blandning mellan Rythm och Tempo har varit en grym bräda och att flera brädmärken tar bort sina twin är för mig förvånande då den har egenskaper som attraherar många. Därför tycker jag att det är riktigt kul att SB satsar på twin som koncept och att Köster seglar twin.

    Quatro´s quads är utan tvekan mycket utpräglade vågisar (och grymma sådana) men jag har ställt mig frågan om deras quads är något som jag skulle köpa som en allround bräda för Sverige. Jag hade utan tvekan velat haft en KT76 i min quiver för de där “episka” dagarna om jag hade plats och råd med flera brädor men om man behöver begränsa sig till en vågbräda anser jag att den är för “smal” i sitt register.

    Nu säger Keith att nya LS Quad är “…faster on the plane and turnier” och det återstår att se om så är fallet vilket kan göra den till en intressant sverigebräda. För mig hade en bräda där den i både twin- och quaduppsättning presterar väl vara en stark kandidat som ny bräda då jag ser fördelar med båda koncepten och vill kunna variera beroende på hur förhållanden ser ut.

  • rrd

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 09:12

    Intressant tråd. Efter att ha seglat RRDs Twin i några säsonger, den mer extrema 74an så har jag nu seglat WC Quad 75 i några säsonger, på svenska västkusten o danska. För mig är en WaveCult Q en så bra kompromiss mellan singel och twin, greppet när jag behöver det, lättplanande med driv och håller planing länge i vågridning o gippar. WC bedöms i tester vara en mycket loose Quad som gör det bästa av våra typiska västkustförhållanden, less than perfect waves, och inte så planted som många Quads.

    För att hitta ett bra komplement för de episka dagarna så har jag sen i våras en Simmer Fly 75 som funkar så bra o tar så mycket vind i lite mer extrema förhållanden med mindre segel. Greppo och loose påsamma gång. Jag har flyttat fenorna en del o har framfenorna längst fram o bak fenorna lite bakom mitten, mastfoten i mitten. Har standardfenor.

    Går inte trenden mot större bakfenor o mindre flexigare framfenor eller att tom köra twin i speciella förhållanden på samma bräda. En annan intressnat trend är en ökad bredd på brädan o tunnare kanter?
    För övrigt känns nog en Quad långsammare vid rakt fram seglin än vad den är.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytändning för vågsegling – Quad/Twin för Onshore?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.