Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt år ny bräda (hjälp att välja)

  • Nytt år ny bräda (hjälp att välja)

    Publicerad av nachoman på 2 januari, 2012 vid 09:48

    Brädtråd igen! Jag vet, det finns liknande trådar, men ändå inte så därför en till.

    Jag (70kg) söker en bräda för segling i hårdare vind (ny minsta bräda) för B&J och vågor.
    Då jag bestämt mig för att inte ha mer än två brädor bör den täcka ett ganska brett register. (Tidigare mindre planka var en Mistral Syncro Fish 86ltr och söker något i samma storlek.) Storplankan är och kommer att förbli en JP FS 109.

    Kör mest blasting, B&J runt Sthlm, Torö, Öland och ibland västkusten. Därför önskas en planka som täcker allt från B&J till vågor. Jag är medveten om att det troligen måste vara en kompromiss men min fundering är åt vilket håll jag måste kompromissa mest. Köpa en FSW-orienterad vågis eller en vågorienterad FSW? Och så är det det där med antal fenor? Är det en singlefin som är bästa valet då seglingen ofta är B&J? :confused2:

    Brädan skall ha en mjuk gång samt ha bra fart för att kunna få höjd i hoppen vid B&J. Gärna lätt konstruktion.

    Tittar på vågisar runt 85+ liter alternativt FSW. Både fabriksnya till beggade.

    De jag funderar på just nu är, Simmer FreeWave alt Quantum, RRD FSW, Fanatic Freewave… Erfarenheter av ovanstående eller liknande mottages gärna.

    Tar tacksamt emot information i denna djungel av brädor.

    nachoman svarade 12 år sedan 15 Medlemmar · 50 Svar
  • 50 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 10:27

    Hur viktigt är det för dig att den är bra i vågor? Vilken del av din segling vill du förbättra mest?

    Annars tycker jag att det du skriver pekar rättså hårt mot en snabb fsw som ändå funkar hyggligt när du tar ut den i vågorna. Kan nog lösas hyggligt genom att ha lite fler fenor.

  • nachoman

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 10:39

    Hmmm…vågor är egentligen sekundärt pga den geografiska placeringen.
    Även om jag önskar att det vore högre prio när jag läser om brädor så kommer verkligheten ifatt mig och jag måste inse var jag spenderar mest av mina surfdagar.

    Självklart skall den gå att rida vågor med och inte som den JP jag har som sugs fast i vågen och kastar en framåt.
    Det primära blir då att kunna få speed och kontroll samt en mjuk gång (läs icke stenhård gång ala JP) i våra choppiga förhållanden för att sen kunna lyfta ordentligt när man träffar vågen.

    Det jag vill förbättra är framförallt hoppteknik och gärna vågteknik i den mån det bjuds upp till dans. Men som jag tidigare sagt så blir det mest blasting och hopp.

    Är det singlefin som gäller tro?

  • raask

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 11:16

    Jag har provkört Simmers 95L Freewave bräda och jag kan säga från en jämnförelse med min 83L quad så håller den sig mycket bättre på vågen, utan att kännas för stor! Så 85L skulle nog fungera lika bra. Körde 5.0/4.7 med Tri-Fin setupen i Läjet och den var över mina förväntningar!
    Lätt att plana igenom bottom-turnen utan att sjunka ner ( nu får vi ju tänka på att den trots allt är på 95L ), men jag tror inte 85L’s freewaven blir sämre eftersom du väger 70 kg.
    Sen finns de ju även möjlighet å köra singlefin till den brädan vilket gör den både bra som våg och B&J bräda.

    Jag tror på fler fenor i vågor, men en fena vid bump&jump.

  • nachoman

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 11:48

    Kul att höra om Freewavens egenskaper på vågen. Erfarenheter med single setup vore också intressant. Står den sig rent generellt bättre på vågen än en välshapad single beroende på de tre fenorna?
    Det har ju skrivits milsvis om FSW svagheter och styrkor här på konfen men allt detta blir lite till åren då det kommer in fler fenboxar.
    Finns det fler brädor som erbjuder valmöjligheten ala Simmer att välja single, thruster ev quad i en och samma planka?

  • svensson61

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 11:54

    Förutom Simmers bräda som fått väldigt bra kritik så har du ju nu den nya JP brädan kortare med fler fenor. Ser riktigt naijs ut.

    Själv har jag beställt en singelfena FSW från Patrik. B&J lite Freestyle och som större vågis.

  • nachoman

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 12:03

    JP i all ära men de är lite stampiga/hårda på vattnet i mitt tycke. Jag kör ju en som stora brädan. Fantastisk planing men nog är de hårda och går väl högt i min smak när det brallar i. Kört deras FSW runt 90 ltr och den är en otyglad hingst på vattnet. Rolig och snabb så in i he….. men jag kan inte riktigt bli sams med den. Söker nåt som är snabbt men som känns mer pålitlig.

  • dala-lama

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 12:32

    Jag skulle nog gå på Masses spår och sikta på en rätt snabb Fsw gärna singel och med en volym på runt 85 L som du själv är inne på.
    MEN sen skulle jag fuska och lägga runt 1500:- på en beggad 75l vågis och vips så slipper du kompromissa med de egenskaper du vill ha på din nya Fsw och så får du en bräda som verkligen funkar i vågor.
    Vad jag hört om Simmer Fsw så pekar väl allt på att den är väldigt “våginriktad” och borde därför inte vara det du letar efter.
    P

  • ola-h

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 12:34

    Det finns sjukt många fina fsw-brädor och om du t ex vill ha en som är rätt lik JP:n men lite mjukare i känslan så kan du kolla på Fanatic.

    Simmers FW är dock avsevärt svängigare på vägen. Framför allt håller den farten genom svängen väldigt bra men ligger samtidigt tryggt och stabilt i vattnet. Så jag tror att den upplevs lättkört i vågor. Själv är jag ju part i målet, men Raask ovan har ju redan berättat.

    En speciell sak med Simmers FW är just att vi byggt in rätt mycket mer mjuk gång i den, så den borde ju vara vad du söker. Tror absolut inte du skall ha större än 85. När det gäller single fin, så gör detta brädan betydligt mer “traditionell” i känslan. Du kan segla den med mer bakfotstryck och den blir lite snabbare och överlag mer stabil rakt fram. Personligen tycker jag att den planar mist lika tidigt med trefensetup:en, men feedback från en del andra (mindre vågorienterade) seglare säger att brädan upplevs som att den planar tidigare med single. Notera att vi skickar med en relativt stor singlefena. På vågen blir den lite annorlunda och mer krävande med singelfin och det är nog rätt få som skulle föredra den setupen i vågor.

    Hela poängen med den här brädan är en slags Jekyll/Hyde-karaktär och det är inte bara en fsw med extra fenboxar utan den är från första stund konstruerad för att vara en “äkta convertible”.

  • ola-h

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 12:48
    Dala Lama;678569 wrote:
    Vad jag hört om Simmer Fsw så pekar väl allt på att den är väldigt “våginriktad” och borde därför inte vara det du letar efter.
    P

    Ja och nej. I Själva verket har Simmers FW faktiskt lite mindre tailkick än de andra traditionella fsw-brädorna. Dessa måste i princip ha en rätt markerad tailkick för att funka med en “stor” single fin i vågor och kompenserar sedan med en rätt platt yta runt framstroppen. Men detta ger rätt mycket extra motstånd (“drag”) och försämrar egentligen rakt-fram-egenskaperna. Detta är dock en shape som är “hårt avlad” och gör sin grej bra. Få brädtyper är nog nått så långt i evolutionen som traditionell fsw och det är ingen slump att rockerkurvor mm mellan tre tre-fyra stora är extremt likartade.

    Den analys som ledde fram till vår lösning började i att man men 2/3/4 fenor får ett lite annat läge i vattnet när man svänger och inte alls på samma sätt är beroende av tail kick för att brädan skall svänga tight. Istället har vi flyttat kurvan framåt och koncentrerat oss på att göra en kurva som ger så bra relation lift/drag som möjligt. Jämför med en vingprofil. Planingsegenskaperna blir bra, men framför allt förmågan att hålla planingen och att nå en hög toppfart. Eftersom den snabbare rockerkurvan i tailen ger mer “power” ha vi sedan kunnat köra lite smalare tail utan att tappa freerideegenskaper, vilket i sin tur också förbättrar vågegenskaperna.

    Så det är helt enkelt inte så enkelt som att mer våg= mindre freeride. Genom att redan från scratch “bygga in” convertiblealternativet så öppnar sig helt enkelt helt nya möjligheter när det gäller shapen och det är det som vi försökt utnyttja.

  • nachoman

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 13:13
    Dala Lama;678569 wrote:
    MEN sen skulle jag fuska och lägga runt 1500:- på en beggad 75l vågis
    P

    Jo, det är nog inte så dumt. Nu finns det dock mer fysiska begränsningar som sätter stopp för detta, mitt redan tämligen överfulla förråd bestående av surfprylar och sportaccessoarer av allsköns slag.

    OK, storleken är spikad till 85 ltr +- något.

    Ola H. wrote:
    I Själva verket har Simmers FW faktiskt lite mindre tailkick än de andra traditionella fsw-brädorna. P

    En mindre tailkick låter ju som om att det borgar för bra plattvattenegenskaper?
    Klart intressant att läsa om hur ni har tänkt vi skapandet av shapen för Simmer FW.
    Är det ett koncept ni kommer att fortsätta med något år?

    Är tanken att man skall klara sig på de medföljande fenorna eller krävs det att man är mer av experimentell natur? Är rädd för att fastna i fenträsket och allt vad det innebär. :crazy:

    Jag är inte ute efter att ha nåt som påminner om JPs karaktär, förutom känslan av sportighet som de alltid framkallar.

  • dr-masse

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 13:18

    Jag åkte en sväng på en 2011 JP FSW 85 när jag var i Jeri för ett år sedan och den var bra mycket mjukare i gången än tidigare liknande JP brädor som jag testat (och ägt).

    Bara för att visa att det faktiskt kan ändra sig från år till år…

    Dala Lamas tips om att komplettera med en traditionell 75-liters vågis för de där riktigt bra dagarna är ju inte dumt alls, finns riktiga klipp att göra på en sådan singelfena (och till å med twin om man letar lite). Man kan ha hur heta prylar som helst, inget slår rätt grejor för rätt förhållanden när det kommer till kritan…

    Simmers fsw är för övrigt en av de brädor som jag allra helst skulle vilja testa under 2012. Mycket nyfiken på just den designen.

  • ola-h

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 13:28
    Nachoman;678574 wrote:
    Klart intressant att läsa om hur ni har tänkt vi skapandet av shapen för Simmer FW.
    Är det ett koncept ni kommer att fortsätta med något år?

    Ja, vi kommer köra samma shape även 2013 om inget radikalt händer. Det känns lite konstigt att prata om 2013 redan nu, men tyvärr är det ju inte många månader tills 2013-hysterin sätter igång. Vi vill dock försöka komma ifrån årsmodelstänket.

    Troligen kommer vi dock introducera flera, mindre, brädor i linjen som blir lite mer vågorienterade och liksom blir en modern variant på den klassiska “hårdvindsbrädan” är det tänkt. Kanske blir det dock en egen linje, men nästan alla shapedetaljer kommer direkt från FW-serien så personligen skulle jag gärna se dem som en tillökning i fw-familjen.

    Nachoman;678574 wrote:
    Är tanken att man skall klara sig på de medföljande fenorna eller krävs det att man är mer av experimentell natur? Är rädd för att fastna i fenträsket och allt vad det innebär. :crazy:

    Ja, de medföljande täcker allt. Bara att sätta fenor (oavsett single eller tri), stroppar och mastfot mitt i och köra.

    Sedan finns det givetvis en hel del att göra om man vill börja trimma (mittenfenans position i tri-setup gör stor skillnad och man kan även justera känslan i brädan en hel del genom att flytta både mastfot + stroppar framåt/bakåt. Men som sagt, allt i mitten funkar för det mesta.

  • nachoman

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 13:45

    Det är minst sagt ett tidsfördriv att leta ny bräda. Både kul och frustrerande eftersom det är svårt att få tillfälle att prova. Jag inser dock att det blir svårt att uppfylla alla karaktärsdrag jag söker i en bräda, tyvärr. Låt oss då strama åt kriterierna något för att anpassa sig utifrån de erbjudanden som finns
    .
    Brädan behöver inte kännas klockren på stoora vågor, där är det ändå mer jag som sätter gränsen. Dock skall den gå att ta ut när det blåser apa utan att man för den delen skall vara livrädd att brädan skall hitta på grejor. Utöver det skulle jag gärna vilja använda den upp till 5.7 vid lugnare vindar och ha möjligheten att kuska hem den om nu vinden skulle lägga sig (ett alltför vanligt fenomen)
    5.7 seglingen blir ju överlappande med storpaddan men byter till lilla brädan när storpaddan börjar bli oregerlig.

  • nachoman

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 13:55
    Ola H.;678578 wrote:
    Ja, de medföljande täcker allt. Bara att sätta fenor (oavsett single eller tri), stroppar och mastfot mitt i och köra.

    Plug’n play – det låter grymt! Hur ser du på höjdtagning single resp tri? Här i sthlm är det ju ofta nödvändigt att få höjda en del innan man får köra som man vill.

    En betraktelse jag har gjort är att många brädor har ganska hög vikt, särskilt multifenbrädorna. Var det inte lättare förr? Hittar dock ingen viktspec för Simmers brädor. Tittade lite närmare på en Naish Koncept 90ltr som senare visade sig väga 7,7kg. Verkar lite onödigt tungt men får ju visserligen högt vikt/pris ratio.

  • dr-masse

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 14:23

    I och med att kolpriset gått upp så har brädvikterna också ökat något de senaste åren. Tror dock att det även varit aningens färre reklamationer på senare år, så kanske inte enbart negativt.

    Brädvikt är inte satans viktigt, visst, det är najs med en sub sex-kilos planka men ett halvkilo hit eller dit märks knappt. Mer än ett kilos skillnad krävs nog för att jag skall märka det på vattnet i samma shape, om vi pratar 75-85 liter. Så länge min vågbräda väger under sju (torr, utan fena) brukar jag vara nöjd, även om vågen gärna får stanna närmare sex kilo. Märks mest när man bär brädan på stranden och när det skall hoppas, tycker jag.

    Dock har jag en gång seglat en riktigt lätt bräda (väl under fem kilo) och det var ju inte fel. Men då får man nog handla custom…

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt år ny bräda (hjälp att välja)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.