Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt år ny bräda (hjälp att välja)

  • jesse

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 14:33

    Hej!

    Intressant tråd. Jag hade fram till i höstas en Fanatic FW 86l (2009) som enda “vågis”. Efter en dag i Apelviken i september förra året råkade jag dinga brädan så att den fick lämnas in till CLS-Uffe för lite omvårdnad. Eftersom det fortfarande blåste bra panikköpte jag en F2 Maui (någonting..) 78 liter (2003) för 1000 spänn och jag hade faktiskt roligare på den i Apelviken (4halv, 5nollsegling) än på min Fanatic FW. I och med att jag väger runt 80 kg har jag nu insett att jag hellre skulle ha en FW runt 90-95 liter istället så min FW kommer snart att läggas upp på köp & sälj. Hör av dig om du skulle vara intresserad!

  • svenne

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 14:39

    Kol-pris kontra vikt? Skulle snarare säga kol-pris kontra konsumentpris.
    klart att det väger mer när det är fyra boxar istället för en och fabrikerna ökar produktionstakten med sämre kvalitét som följd. Det är inte direkt högre fibermängd i brädorna numera, om någon nu trodde det. Däremot är det mycket mer processtekniska lösningar som resulterar i mer filler och lägre fiber-ratio.

  • ola-h

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 16:42
    Nachoman;678581 wrote:
    Plug’n play – det låter grymt! Hur ser du på höjdtagning single resp tri? Här i sthlm är det ju ofta nödvändigt att få höjda en del innan man får köra som man vill.

    För mig är det ungefär lika bra, men dragning åt att jag kan ta bra höjd även i lite lägre fart med trefenkittet. Men även här har en del mindre vågorienterade seglare tyckt att de tar bättre höjd med singlefenen. Så det beror väldigt mycket på tekniken. Men med tri-kitet och centerfenan längst bak så borde det vara jämförbart för de flesta. Återigen, vi skickar också med en rätt stor singlefena, vilket hjälper en hel del med höjdtagningen.

    Nachoman;678581 wrote:
    En betraktelse jag har gjort är att många brädor har ganska hög vikt, särskilt multifenbrädorna. Var det inte lättare förr? Hittar dock ingen viktspec för Simmers brädor. Tittade lite närmare på en Naish Koncept 90ltr som senare visade sig väga 7,7kg. Verkar lite onödigt tungt men får ju visserligen högt vikt/pris ratio.

    De slotboxar vi använder är nästan viktlösa och fyra slotboxar (och fem med för den delen) installerade och klara väger mindre än en vanlig US-box. I FW är det dock två slot och en vanlig single.

    Vi har ännu inte tillräckliga produktionsdata för att vilja publicera officiella vikter, men kollar man på produktionen från oktober+november så ligger medelvikten på FW85 strax under 6.6 kilo.

  • nachoman

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 20:35

    Det låter som en helt ok vikt, blir orolig när nyproducerade brädor börjar närma sig 8 kg som jag sett.
    Blir jäkligt sugen på Simmers FW, ska bli kul att prova.
    Tack alla för bra svar!

  • larry

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 09:49
    Quote:
    Brädvikt är inte satans viktigt, visst, det är najs med en sub sex-kilos planka men ett halvkilo hit eller dit märks knappt. Mer än ett kilos skillnad krävs nog för att jag skall märka det på vattnet i samma shape, om vi pratar 75-85 liter. Så länge min vågbräda väger under sju (torr, utan fena) brukar jag vara nöjd, även om vågen gärna får stanna närmare sex kilo. Märks mest när man bär brädan på stranden och när det skall hoppas, tycker jag.

    Intressant tråd.

    Håller inte med. En lättare bräda planar lättare och kan därför ofta seglas med ett lite mindre segel vilket ger en mycket bättre upplevelse. Seglingen blir lättare.
    Eller när en tung bräda segplanar så planar du bra med en lätt bräda. Då får du kanske med en tung bräda gå och lassa på ett större segel och får då en tyngre och tråkigare segling.

    Nä i mitt tycke är vikten jätteviktig. Egentligen suger det att brädor ska behöva väga över 6 kg i dagsläget. Freestyle som våg. Tycker därför det är svårt som konsument i dagsläget.

    Jag skulle välkomna om utvecklingen på materialsidan skulle börja gå frammåt. Låt grafiken och shapen vara nått år och ställ en gubbe i fabriken i stället och snäpp upp tillverkningsprocessen.

    Vi konsumenter som inte har tid att köra och testa så många brädor vill ha en beprövad shape som vi vet funkar med bra material. Att köpa custom för att få bra kvalitet är lite skakigare för oss eftersom det är dyrt, andrahandsmarknaden är sämre och det är svårare att veta vad man får för brädegenskaper. Men just nu verkar custom vara alternativet om man vill ha en lätt bräda.

    Min Fanatic Skate 110 liters freestyle väger 5,8kg. Så visst går det.

  • nachoman

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 10:46

    Intressant att höra olika åsikter med det här om brädvikt.
    Min storplanka, JP FS Pro 109 är mycket lätt, det kan alla som lyft den hålla med om. Alla andra brädor jag har provat i samma storlek känns tyngre även om specarna visar annat. Jag har dock inte kontrollvägt men det verkar ibland som att vikten är en slags glädjespec. Nu är det väl iofs inte bara vikten som påverkar tidig planing men att hitta en bräda med samma volym som planar tidigare än min JP tror jag är mycket svårt. Därför tror jag att vikten är av stor betydelse utan att i närmelsevis ha samma erfarenhet vad gäller brädprovning som många andra här. Men visst har det blivit en del under de dryga två decennier man seglat. Lägre vikt ger en lite raceigare känsla i mitt tycke, iallafall när det gäller lättvindsbrädan som jag tror är mer känslig för vikt än hårdvindsbrädorna.

  • _frippe_

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 10:57

    Det var en artikel i Boards för några år sedan där dom testade samma shape i olika konstruktion/vikt för flera olika brädtyper. Dom hade väldigt svårt att hitta någon märkbar skillnad i planing eller andra egenskaper. Deras slutsats var att en viktskillnad under ett kilo enbart går att känna på land och även större skillnader hade väldigt marginell påverkan.
    Prestandavinster pga viktskillnad gick att hitta för lätta seglare (typ sub 65 kg) och till viss del på en större bräda (120 liters) som hade strax över ett kilo i viktskillnad.

    Dom gjorde liknande tester med master med olika kolhalt i ett annat nummer dom refererade till och där märktes det klart mer skillnad. Dom nämnde även att olika fenval påverkade egenskaperna mycket mer än en liten viktskillnad.

    Jag har aldrig haft möjligheten att köra två identiska brädor med olika vikt sida vid sida så ovanstående blir bara teori för mig. Jag tror dock att man ibland luras av att man känner viktskillnaden så tydligt när man bär brädan på land och det ger en psykologisk effekt. Men visst, har man redan 100% kol i masterna, en bra bom, optimala fenor för olika segelstorlekar och fortfarande pengar över så lär det ju inte skada att lägga dom på en lättare bräda. Jag tror dock prioordningen bör vara ungefär så.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 11:02

    jag har en goya one 77 2008 tillsalu, läs lite trådar om vad folk tycker om den… 3500kr finns i helsingborg

  • svenne

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 11:45
    LARRY;678655 wrote:

    Jag skulle välkomna om utvecklingen på materialsidan skulle börja gå frammåt. Låt grafiken och shapen vara nått år och ställ en gubbe i fabriken i stället och snäpp upp tillverkningsprocessen.

    Min Fanatic Skate 110 liters freestyle väger 5,8kg. Så visst går det.

    Inga problem att komma under 6 kilo, men du (och ingen annan) är inte intresserad av prislappen därefter. Tyvärr så är det inte bättre än så.
    Skaten är otroligt lätt. Det är också i klar majoritet den brädmodell som har varit på besök i verkstan mest de senaste fem åren. Vissa har inte ens varit laminerade ordentligt, och det är klart att de blir lätta då. De har dock blivit betydligt bättre med åren.

    _Frippe_ wrote:
    Jag har aldrig haft möjligheten att köra två identiska brädor med olika vikt sida vid sida så ovanstående blir bara teori för mig.

    Du kan få testa två exakt identiska quadar. En väger 6,45 och den andra 8,0. Inte så svårt att gissa vilken som är byggd i fabrik va?..
    (den tunga är ett unikum i generalfel i byggprocess, så att säga)

  • ola-h

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 14:26

    Jag har kört rätt mycket lätta brädor och rätt mycket tunga med för den delen. I någon mening har både Larry och Masse rätt. Mer exakt tror jag egentligen skillnaden inte är så stor mellan en bräda på tex 5.6 och en på 6.5 om man liksom bara står där och hoppas att skrället skall plana. Däremot är ju tidig planing i EXTREMT hög grad en fråga om teknik och om att vara aktiv på brädan. Och en riktigt lätt bräda inbjuder helt enkelt till en annan slags seglingsstil, där man är mer aktiv. Just runt planingströskeln rör sig helt enkelt en lättare bräda lite “snärtigare” i vattnet. Och då _tror_ man att man är väldigt nära planing och därför anstränger man sig lite extra. Så i någon mening är det en psykologisk effekt. Dock långt ifrån en oviktig effekt.

    Däremot kan man ju också, trots tung bräda, helt enkelt ge sig fan på att plana tidigt och vara aktiv i alla fall och då minskar skillnaderna i ren prestanda i förhållande till en lätt bräda betydligt. Jag har stora delar av säsongen kört den först Simmer Quantum 75 som kom ur formen. Den är hyfsat tung, närmare 7 än 6.5. Men tror att de flesta jag seglat med håller med om att jag ändå planat väldigt tidigt (trots liten bräda och oftast litet segel).

  • svenne

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 14:46

    Fast Ola, du väger också 39,2 kg MED våtdräkt. 😉

  • ola-h

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 16:06

    72, faktiskt. Naken. Så jag kvalar knappt in i lättviktsklassen här på konfen, bland rippare som Sinker, mag, poppo och surfkate.

  • dr-masse

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 16:16

    Jag trodde länge att jag, som den fintrimmade supersurfare jag var, lätt kunde känna skillnad på ett kilo brädvikt även på vattnet, helt enligt Larrys recept.

    Tills jag testade exakt samma bräda (Fanatic Skate samt RRD HCW 75) i olika vikt/konstruktion och knappt kände någon skillnad alls. Definitivt inte i planing, möjligen i hopp.

    Så – antingen skit bakom spakarna (har hänt förr) som inte är alls så fintrimmad som det inbillats eller så krävs det faktiskt rätt hygglig viktskillnad i en och samma bräda för att det verkligen skall märkas på vattnet.

    En 110 liters bräda på 5.8 kilo kommer dock nog till och med jag uppleva klara fördelar med. Lätt är absolut väldigt najs, men inte värt vadsomhelst. Av någon anledning så känns det dessutom petigare med låg vikt i min freestyle än på vågbrädorna?

    Får jag välja mellan att plocka bort 1 kilo på brädan eller 500 gram i riggen så väljer jag riggen.

    Efter att ha sett Ola H. plana iväg i rena fisvindar med sina 72 kilo och plattriggad fyrsju så är det dessutom uppenbart att det här med vikt är mest inbillning. De sex kilo som i så fall skiljer oss åt rent viktmässigt måste vara minst14 till min nackdel. Mentalt.

  • _frippe_

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 16:35
    Svenne;678670 wrote:
    Du kan få testa två exakt identiska quadar. En väger 6,45 och den andra 8,0. Inte så svårt att gissa vilken som är byggd i fabrik va?..
    (den tunga är ett unikum i generalfel i byggprocess, så att säga)

    Jag misstänker att den lättare är byggd klart närmare Torö än den tyngre 🙂
    Det skulle vara kul att testa dem någon gång i vår.

    Intressant förlängning på diskussionen om man blandar in kroppsvikt också förresten. Att gå ner några kilo själv kanske har ännu större effekt än att köpa en lättare bräda. Det känns dock lite hårdare på psyket att veta att det är där man borde jobba… :smirk:

  • larry

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 18:18

    För övrigt skulle jag vilja testa Simmer Freewave vid tillfälle. Tycker konceptet med tri fins eller singlefin verkar kanon det måste ju vara framtiden……..ett lätt exemplar alltså 😉

    Håller med Masse. Jag är petigast med vikt när det gäller freestyleplanka. Generellt är det i marginella förhållanden eller när man kör över chop det märks mest tycker jag. Jag har aldrig testat jämförelsen bräda mot bräda som du har gjort. Tar mig sällan/aldrig tid att mixtra med prylar över huvud taget, så det kanske sitter i mitt huvud. Å andra sidan brukar jag ha huvudet med när jag rippar så för mig är det viktigt.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt år ny bräda (hjälp att välja)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.