Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

  • ola-h

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 08:32

    Jag har inte engagerat mig i det där med distribution mm (lägger hellre min tid på att fundera på någon ny shape eller testa någon ny fenvariant). Men man kan nog utgå från att Surfers kommer ha dem.

  • oldschool

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 13:38
    Mats_O;647209 wrote:
    Att på ett ståtligt sätt kunna bära ett par för korta shorts är få förunnat. Laird är väl typexemplet, alltid 3 cm för korta shorts, men ändå så rätt. Pascal Bronnimann ett annat exempel. Själv har jag tvingats gå upp i midjemått och då kommer ju längden på köpet, och tur är väl det.

    Pascal har inte korta shorts, han har bara dragit upp dem till bröstet!

  • surfmeister

    Medlem
    1 april, 2011 vid 18:43

    Kan man segla Quantum som twin? Möjliggör designen och boxarna detta?

  • ola-h

    Medlem
    1 april, 2011 vid 19:26

    Funkar fint. Tanken är att quad-brädorna kommer men “blanks” till framboxarna (även om jag inte är helt säker på att dessa kommer med de första samplebrädorna). Däremot får man skaffa egna twin-fenor eftersom de stora paren i quad-uppsättningen nog trots allt är lite små som twins.

  • dr-masse

    Medlem
    6 april, 2011 vid 12:44

    Mer Simmergodis från Ola och Kai:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=CFtnlkl7crs”]YouTube – Boardtalk with Kai Katchadourian and Ola Helenius[/ame]

  • rrd

    Medlem
    6 april, 2011 vid 15:28

    Verkar lovande. Hade varit kul att testa i går eller i morgon eller övermorgon…

  • ola-h

    Medlem
    7 april, 2011 vid 11:45

    Ja, NU åker i alla fall jag och tester lite i Ringenäs…

  • jesper-b

    Medlem
    7 april, 2011 vid 11:56
    Ola H.;651700 wrote:
    Ja, NU åker i alla fall jag och tester lite i Ringenäs…

    Ola, var kör du i morgon? Jag kanske kanske kan göra dig sällskap!

    /JB

  • sinker

    Medlem
    10 april, 2011 vid 08:06

    I fredags fick vi fina förhållanden i Åsa. Jag passade på att ta några svängar med FlyWave 69:an. Det finns en liten testrapport på http://www.kulingvarning.nu/?p=9282
    /sinker

  • gustavw

    Medlem
    20 maj, 2011 vid 09:17

    När går det att köpa brädorna i Sverige?

  • dr-masse

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 08:06

    Ola – Till Irland fick jag med mig en Quantum 85 och eftersom jag vet att du (och kanske några andra här…) är intresserad av återkoppling på dina brädor så kommer det en del här. Har ju följt Olas tankar kring vindsurfing i allmänhet och utrustning i synnerhet i rätt många år nu så nyfikenheten var minst sagt stor när denna fick följa med i dubbelbagen…

    Feedback Quantum 85

    Seglats med 5.3, 4.7 och 4.2 i allt från lättvind och midjehögt till cross-on med 2-3 meter och side-off med gubbhögt (och bra fart i vågen). Först med Simmer-fenor (Icon 145(?) bak, Mission 105(?) fram), senare med K4 12+10 eftersom det var tryck i 4.2, men även med 4.7.

    Jag – medelmåttig vågseglare, dock rätt erfaren och har seglat en del olika brädor genom åren. Har själv en quad (59 bred, 91 liter) och twin (56 bred, 79 liter) i dagsläget. 78 kg, 190 lång.

    Quantum 85 känns välbyggd och lätt. Gillar verkligen FCS-skruvarna i slotboxarna, fenorna sitter klart bättre än med ”vanliga” skruvar. Dubbla skruvar på alla fenpositioner gillades. Bra stroppar, men de blir nog för små om man har högre vrister än mig. Jag hade de på max… och har rätt smala fötter. Skönt med gore-tex ventil. Halkskyddet var bra, men kunde kanske vara en anings greppigare för min smak. Bra pads.

    Lätt den mest ”singelfinliknande” quad jag seglat. Planar tidigt, snabb, ligger högt i vattnet och är mycket lättseglad. Hittade rätt på brädan direkt. Söker man en quad med ”singelkänsla” måste det här vara en stark kandidat. För mig en helt perfekt största vågis, 85 liter räckte lätt för mig och upplevde den inte mindre än min 91-liters quad där hemma (som dock har lite smalare häck och mer rocker).

    Med orginalfenorna och 5.3 samt 4.7 gick brädan som bara den, nästan för bra i mer vind då jag ville få ner den i sväng med min lite halvknackiga teknik… Dock ville jag ha en lite “lösare” och mer kontrollerad gång när det drog på (ordentligt) med 4.2, så jag körde med 12+10 K4 och det fungerade utmärkt. Så pass bra att jag körde samma set-up med 4.7 vilket fungerade utan problem. Detta förändrade brädans karaktär ganska tydligt, gången blev mer kontrollerad och det gick ännu lättare att få in brädan i sväng.

    Det enda jag möjligtvis saknade i brädan var annars just lite mer lättillgänglig sväng när det var bra vinkel på vinden och hyfsade vågor. Upplevde att jag hade lite svårt att ”få hem” brädan i både botten- och toppsväng ibland. Vågar jag skriva att den på sätt och vis kändes som en freewave med mycket sväng i? Vet att det absolut hänger ihop med min teknik (eller brist på teknik, ständigt lärande…), men tror även att en mer lättsvängd bräda (som Fly) nog hade kunnat hjälpa mig då. Och jag söker ju alltid all hjälp jag kan få i min vågsegling. Eller så var kanske brädan helt enkelt lite för stor just då, saknade min 79 twin då…

    Dock måste Quantum 85 vara den närmast perfekta västkustbrädan. I vinddrivna vågor på sandbotten (som jag fick segla de två sista dagarna på Irland) är den helt enkelt lysande. Farten, registret och balansen gör den väldigt rolig, följsam och lättseglad. Just ”lättseglad” är ett av mina högre betyg när det gäller en bräda. För en något tyngre seglare än mig skulle det här mycket väl kunna vara den enda vågbräda man behöver här i Sverige, så länge det inte blåser apa (3.7+).

    Och till den stora frågan – kommer jag att behålla den? Faktiskt inte, och rätt mycket till min egen förvåning, eftersom storleken är närmast helt perfekt. Och skälet är endast ett. Detta är den viktigaste storleken på bräda för Torö-segling och just där har jag insett att jag vill ha ännu mer sväng i brädan. Så, när kommer det en 57.5-58 bred Fly 88? Jakten på det perfekta Torö-vapnet går vidare…

    Och jag måste bara avsluta med en kommentar om Simmer Black Tip. Vilka segel, en kombination av driv, balans och kontroll som jag knappt upplevt tidigare.

  • ola-h

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 11:14

    Kul att läsa. Du får testa en Fly 85 vid tillfälle. Den är avsevärt svängigare, men har faktiskt också en del av den där singlefinkänslan i raktframseglingen. Själv kör jag helst Quantum med 13 fram och 11 bak, dvs “tvärtom”. Då tycker jag man får fram det bästa av båda världarna livlig/drivig och svängig/vertikal. Och Det går ju också att köra Quantum som twin om man vill åt en lite slashigare känsla.

    En större Fly ligger inte i pipeline just nu. En Q95 är på G, men FLy-linjen kommer vara oförändrad nästa år också. Men förr eller senare läger vi nog till en större. Jag testar givetvis också med lite nya ideer och jobbar bland annat på en ny variant av fly som är lite bredare (56cm för 75:an istället för 55). Men det ligger långt fram i tiden och det är ju inte ens säkert att det blir bättre. Det är ju inte många som klagar på att Fly känns för seg direkt…

    En sak att fundera på för Simmerspekulanter är att vi liksom har gjort tvärt om mot många andra med våra Quaddar. Båda är iofs allround och funkar i det mesta, men om jag skall precisera så är nog Fly den som är mest allround och Quantum en mer utpräglad windswellbräda. De flesta märken gör ju snarast sin mer radikala sak till en bräda med lite smalare register å så får “onshorebrädan” agera allroundalternativ.

  • dr-masse

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 11:29

    Det var bra nära att jag testade Q85an med 14 fram och 10 bak, kanske borde ha gjort det… fast ärligt talat tror jag nog att det (att jag vill ha mer hjälp med svängen) allra mest beror på min bristande teknik.

    Men för att gå rakt på sak – tror du att jag skulle klara mig med Fly 85 som störst? Det som hindrar mig är att jag tror att den är för smal (56.4) snarare än volym. Mina “storvågisar” på senare tid har alla varit 58-60 breda, även om jag numera nog tror att 57.5-58 skulle räcka för mig. Hur mycket mindre upplevs den jämfört med Quantum 85? Är den tillräckligt effektiv, månne? Har tagit ett par svängar på Fanatics Twin 86, 57.5 bred, tidigare och nu senast på Irland och insåg att den nog skulle funka för mig rent storleksmässigt.

    Jag är ju ingen vass vågmästare, så har en gnagande känsla av att balansknölet som en Fly 85 skulle kunna innebära de där lätta 5.3 dagarna på Torö, som det så ofta är, kostar mer energi i bryt och ut än vad det ger tillbaka på våg och in. Men kanske tänker helt fel och garderar för mycket?

    Ur en 78-80 kilos seglares perspektiv hade gärna Simmers våglinje genomgående fått vara ett snäpp större…. 😀

    Jo, ett tips förresten. Hur skönt vore det inte om den insexnyckel som används för Simmers segel även funkade för stroppar och fenor… ?

  • ola-h

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 16:29

    Hmm. Kanske inte för de segaste Torödagarna, i alla fall inte om du är vad vid några centimeter bredare. Jag gillar ju Q75 i de förhållandena och den är ju lika bred men du är ju lite tyngre och också kanske lite mer bortskämd med att ha större bräda.

    Men som sagt. Du borde testa. Jag tar med en Fly85 nästa gång jag kommer till Torö. Det är ju alltid underriggad 5.3 när jag är där i alla fall. Gillar du den men tycker den är för liten får vi fixa en custom. Jag gjorde förresten en 233*59 med mycket fly-känsla men aningens mindre rocker för ett tag sedan (som Svenne byggde). Du får leta reda på ägaren och be om en test.

  • dr-masse

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 13:14

    Fick möjlighet att få med mig en Flywave 85 hit till Portugal och tog den, väl medveten om att den nog skulle bli stor när det fläskade på med 3.7, men hade samtidigt en baktanke om att testa Ericeira i år och då skulle nog en lite större bräda en den 75-79 liters jag normalt kör på här inte vara så dum…

    Vad gäller konstruktion, fenor å allt det där så känns den precis lika bra som Quantum-brädan gjorde.

    Jag testade dessutom konstruktionen på Flywave tämligen omgående genom att segla hårt rakt upp på en rejäl sten när jag skulle gå upp och vila… Det blev ett ordentligt totalstopp och jag trodde faktisk att jag mer eller mindre skulle ha kvaddat brädan totalt. Det blev ett intryckt parti i botten, ding i railen och stukade fenor men den klarade smällen oväntat bra, måste jag säga. En skvätt solarez epoxi på sidan, och sedan var jag ute å körde igen. Gott betyg åt brädan, mindre bra till seglaren.

    På många sätt har Flywave 85 ställt i stort sett alla de kunskaper jag trodde mig ha på ända när det gäller vilken bräda jag bör ha, vilken volym, bredd, fenuppsättning å annat som jag minsann ansåg mig veta och kunna.

    Det är helt klart så att till synes små detaljer som en gnutta mer tjocklek på vissa ställen, hur kanterna ser ut över brädans längd, hur rockerkurvan och bottenformen harmonierar och annat som jag faktiskt har ganska precis noll koll på gör en hel del för hur en bräda uppträder och upplevs. Volym, bredd, rocker, OFO, fenuppsättning, fenval och annat som jag minsann tycker mig ha vetat en del om och använt som mått för mina brädval och försök till förståelse är uppenbarligen väldigt grova och säger rätt lite om hur det blir på vattnet.

    Seglingsmässigt är jag väldigt förtjust i Flywave 85. Precis som Ola skriver är den mer lättsvängd än Quantum och nog den bräda med enklast initiering (för sin storlek) och bäst driv i svängen som jag någonsin seglat. Att en bräda med såpass mycket rocker kan hålla farten så bra är snudd på magiskt, måste vara en ovanligt begåvad snubbe som ritat den här plankan…

    Det som förvånat mig mest är hur makalöst bra den behåller farten när den väl ligger i sväng. Den är nästan som två olika brädor, när jag seglade rakt fram så kunde jag faktiskt inte förutse att den skulle kännas så annorlunda när man väl inleder svängen. Rakt fram spårar den inte lika tryggt som exempelvis Quantum 85 och kan bli lite orolig ibland, nästan så att man undrar ‘hur blir det här när jag lägger ner i sväng?’. Och så lägger man ner den i sväng och får då uppleva hur allt förändras. Inte nog med att den är väldigt enkel att få ner i sväng, väl där känns allt supertryggt och väldigt, väldigt stabilt.

    Att jag dessutom skulle känna mig såpass bekväm på en 56.5 bred bräda även i riktigt lätt 5.3-segling hade jag inte väntat mig, vilket bara bevisat att Ola hade rätt – den här räcker väldigt långt för mig även i lättare vindar. Och jag som var övertygad om att det mer eller mindre krävdes minst 5 liter till och ytterligare 3-4 centimeter i bredd har lärt mig något.

    Jag tycker själv att den är väldigt lättseglad och den kommer helt klart att bli min mest använda vågbräda. Den fungerar kalasfint med 5.3 och 4.7, vilket var helt väntat, men tar även 4.2 med mycket drag utan problem och även 3.7 går utmärkt så länge det inte blåser tokmycket.

    Om man vill ha en bräda med tidigare planing och som är enklare att få upp i fart så är Quantum absolut det bättre valet. Men om man som jag är ute efter mer sväng, och gillar en bräda som driver på bra i svängen, testa en Flywave.

    Jag har testat den med lite olika fenuppsättningar, fick med Quantum-fenor bak (140 mm tror jag) då Mission inte fanns tillgängligt. Det är rejält med driv i Quantum-fenorna, och ett intressant alternativ om jag skulle köra Flywave i typ Lejet. Det jag gillat bäst har varit en helt normal K4 setup med 14 bak och 10 fram. Har faktiskt även testat, för att gå Ola ytterligare till mötes… :wink:, 12 fram och 10 bak vilket jag behöver köra mer för att begripa om det är bättre. Lyckades inte klura ut någon tydlig fördel mot 14 bak och 10 fram, så vi får se. Men det funkade absolut bra, tror att det kanske var lite klent för det 5.3 segel jag använde när jag testade.

Sida 11 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.