Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt prisvärt mastmärke i sverige

  • Nytt prisvärt mastmärke i sverige

    Publicerad av bicless på 5 augusti, 2008 vid 11:23

    Vi på surfspot håller just nu på att provar ut Reptile master. Första intrycken är mycket bra och prestandan och kvaliten i relation med till väldigt bra priser gör att vi kommer börja sälja dessa omgående.

    65% kol kostar från 1890.-
    Finns självklar både RDM och SDM
    Passar flesta modeller, vi har seglat med Sailloft med mycket bra resultat.
    I längre modeller finns det även speciellt anpassade för North eller Neil Pryde segel som ibland kan vara lite känsliga.

    Kolla in http://www.surfspot.se
    eller http://www.reptile-masts.com (Nya 65% modellerna ligger ännu inte upplaggda här)

    Mvh

    Mattias SurfSpot

    snaffe svarade 15 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • ola_p

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 13:52

    Hade en sån Cobra super wave som jag köpte i Marocko när jag knäckt min 370, helt ok men rätt tung. Rätt prisvärt, om de nu håller som de ska.

  • swe-496

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 17:52

    Kommer ni ta hem deras bommar också? Vad har de för bommar?

  • doc

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 04:48

    Spännande. Jag har undrat lite över vad de har för böjkurva på sin Python.Mina Gaastra Manic måste ju ha lite styvare topp än många andra segel. Jag såg att dom har en teamseglare som kör slalom på Gaastra…

  • svenne

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 08:37
    Ola_P;487502 wrote:
    Hade en sån Cobra super wave som jag köpte i Marocko när jag knäckt min 370, helt ok men rätt tung. Rätt prisvärt, om de nu håller som de ska.

    Så tunga är de väl inte? Jämförde några andra 400-master:
    Simmer RDM 400 (90 %): 1,8
    Neil pryde Combat: 1,7
    Simmer SC10 (95 %): 1,6
    Fiberspar Radius (95 %): 1,65
    Fiberspar Tidal (65 %): 2,0

    Reptile Python (100 %): 1,55
    Reptile Viper Cross (85 %): 1,78
    Hittar ingen viktuppgift på 65 %, men det borde vara runt tvåan.

  • ola-h

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 08:43

    Det var nog 65:an som Ola P avsåg.

  • ola_p

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 09:18

    Nja, jag avsåg faktiskt Cobra super wave, men i 370 längd. Goyamasten väger 1.5 likaså Fiberspar, Simmer och NP. Hots HotRod ligger på 1.3.

    Reptile masten väger 1.78.

    Får väl ändå anses vara rätt tungt.

  • svenne

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 11:40

    Super wave är 80 % och gjord för att tåla mycket stryk, så just den är inte viktprioriterad skulle jag tro. En Python 370 väger 1,37.

  • ola_p

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 11:45

    Även no-limitz, som är välkänd för att hålla för mycket väger 1.5 i 370.

  • snaffe

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 13:53

    Jag är ägare till masten Ola pratar om och kan konstatera att den är lite tyngre än de flesta 370 masterna när du håller den i handen och jämnför. Tycker dock inte att det märks när jag har riggat färdigt och är nöjd eftersom den sitter som en smeck i mitt Loft lip 4,3.

  • pelle_o

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 14:23

    Någon som vet hur dom funkar med Simmer eller NP?

  • snaffe

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 16:50

    Har kört min 370 mast på simmer vision 3.7 och visst funkar det men det släpper lite anorlunda jämnfört med crossover på simmer mast, och blir riktigt platt även utan uthal. Verkar som det släpper mindre i toppen jämnfört med simmers master men sedan mer en liten bit längre ner. Har dock inte provat mitt vision med simmer mast.

  • ola-h

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 17:43

    @snaffe 487874 wrote:

    Har kört min 370 mast på simmer vision 3.7 och visst funkar det men det släpper lite anorlunda jämnfört med crossover på simmer mast, och blir riktigt platt även utan uthal. Verkar som det släpper mindre i toppen jämnfört med simmers master men sedan mer en liten bit längre ner. Har dock inte provat mitt vision med simmer mast.

    Låter som masten är mjukare på mitten (eller styvare i toppen – det hela är relativt). Mao kan det passa t ex Gaastra Manic rätt bra.

    Provrigga före köp (eller ännu hellre – provsegla) är att rekomendera oavsett, tycker jag.

  • svenne

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 19:57

    Den masten som Ola P och Snaffe pratar om verkar vara nån heavy duty-modell, så det kanske inte är så konstigt att den är hård. Jag är dock rätt sugen på att testa Reptilerna, så om jag införskaffar en eller tre så kan det vara kul att testrigga på någon annans segel nästa gång det blåser.

  • snaffe

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 20:50

    @Svenne 487909 wrote:

    Den masten som Ola P och Snaffe pratar om verkar vara nån heavy duty-modell, så det kanske inte är så konstigt att den är hård. Jag är dock rätt sugen på att testa Reptilerna, så om jag införskaffar en eller tre så kan det vara kul att testrigga på någon annans segel nästa gång det blåser.

    Tror snarare tvärtom att den är lite mjukare i mitten än simmers egen mast. Men som sagt sitter riktigt bra i the Lofts segel vilket är bra då dessa också är lite billigare. Loft+reptile tror jag är en mycket bra combo för den som vill ha mycket kvalitet till ett bra pris. Är själv väldigt nöjd

  • swe-496

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 21:29

    Jag är lite sugen på att testa deras racemast. Såg att de har 580-master. Inte alla tillverkare som har det idag.

    Skulle vara intressant att se deras bommar och förlängare också.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt prisvärt mastmärke i sverige

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.