Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt större segel, vilket och hur stort?

  • Nytt större segel, vilket och hur stort?

    Publicerad av tumba på 3 mars, 2015 vid 21:44

    Jo, jag vet att det finns många gamla trådar om detta ämne (som jag också läst och ibland deltagit i) men tar ändå tillfället i akt att ställe frågan på nytt då det är låg aktivitet på forumet f.n. Förhoppningsvis finns det några skrivsugna där ute…

    Har efter återfall kört en säsong med med en AHD FF 145L försedd med en severnerigg på 6,7. Har funkat bra tycker jag men tänkte som rubriken antyder skaffa ytterligare ett större segel för fler dagar på vattnet. Håller till i Sthlm och kör mest i typ Näsby park, Närlunda, Dalarö etc. Väger ung 80kg och gillar, så här långt, mest att åka fram och tillbaka på hyggligt platt vatten.

    Vilket segel ska jag skaffa och hur stort?

    Anar efter studier på forumet att Sailloft Traction på 8,5 kommer att dyka upp som förslag, vilka andra prisvärda alt finns? Någon som har nåt lämpligt begagnat till salu?

    jr555se svarade 9 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • billie

    Medlem
    3 mars, 2015 vid 23:31

    Ett cambersegel på 9 m2 känns tungt på land och när man skall dra upp det ur vattnet . Men å andra sidan blir du inte överriggad så fort som med ett camberlöst. Så valet är ju om du vill ha max fart eller tidig planing och dålig toppfart . Själv andvänder jag ett simmer 9.5 med tre cams och smal mastficka för att plana redan vid 6 m/s är vinden 7 m/s så tar jag ett fullcamrat 9.3 m2 för max fart

  • tumba

    Medlem
    4 mars, 2015 vid 09:19

    Jag vill plana så mycket som möjligt. Toppfart är inte prioriterat, för mig räcker farten i planing väl så här långt.

  • john1

    Medlem
    4 mars, 2015 vid 11:45

    Jag tror inte man kommer snabbare upp i planingsläge med ett cambersegel, eller har jag fel? Personligen känns det lättare att plana med ett bra freeridesegel, men övre vindregister blirt jo klart bättre med ett cambersegel.
    JJ.

  • tumba

    Medlem
    4 mars, 2015 vid 21:44

    Och vilka bra freeridesegel rekommenderas?

    Är det rätt uppfattat att för mig som vill plana men inte nödvändigtvis behöver maxa farten så funkar ett ocambrat segel lika bra eller t.o.m. bättre?

  • john1

    Medlem
    5 mars, 2015 vid 19:31

    Har själv Ezzy-segel från 4,5 till 8,0. Ezzysegeln tillhör i dag gruppen för lätta och mkt. välgjorda segel som tål det mesta. Kraftpunkten (buken) sitter långt fram och tillhör dom mest stabila segeln på marknaden. Titta ev. på ett Ezzy Cheetah.
    JJ

  • ramrob

    Medlem
    6 mars, 2015 vid 08:20

    2013 gick jag över till Traction 7,5 för lättvindsegling med min 135L slalombräda efter att har haft ett antal 8+ multicambrat segel. Tröttnade på stora, tunga, bångstyrda segel. Nu planar jag tidigare, eftersom Traction är gjort just för “power” i lätta vindar, och har det betydligt lättare/roligare i 6-8m/s. Det är inget fel på stabiliteten när vinden ökar heller, bara att dra lite till på uthalet. Om du vill ha ett alternativ till Traction, föreslår jag att du tittar på Simmer 2XC. Flera av mina seglingspolare har dessa och är mycket nöjda med dess bottendrag, stabilitet och hanterbarhet. Tror att man vinner på att ha ett par minicambers när man kommer upp i dessa storlekar.

  • john1

    Medlem
    6 mars, 2015 vid 09:24

    Har hittat en test var Ezzy Sheetah 2014 ingår:
    http://www.windsurf.co.uk/test/ezzy-cheetah-7-5m-2014-test-review/

  • tumba

    Medlem
    8 mars, 2015 vid 15:23

    Tack för info!

  • jr555se

    Medlem
    10 mars, 2015 vid 07:07

    Med din vikt skulle jag råda till 8-8.5 minicamber segel. Severne, sailloft (bionic är lättare men min 9.8 rigg ännu lättare än det..) När jag var i din sits och hade haft ett 8 kvm segel utan camber så kändes det som att det sög från seglet även när det inte blåste typ. Utan den konstanta buken så tar det tid att få drag.
    Snåla inte på mast. Mkt kol då det sparar märkbar vikt.. Typ 80%

    Sen är det ett stort plus om du lär dig pumpa ordentligt. Fena är viktigare än man tror. Så stor och mjuk fena du kan sätta på är att rekommendera. Dock inte alla som hjälper då de är för stela och draggar mest. Select (s11)slalom serie funkar men är inte bäst(lagomt pris dock ) s12 tyckte jag ev draggade.. Kul med fler på värtan, vi ses!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt större segel, vilket och hur stort?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.