Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt stort segel

  • Nytt stort segel

    Publicerad av jlaser på 26 februari, 2011 vid 16:41

    Hej, funderar på att köpa ett nytt större segel. Har idag ett 7.5 o-cambrat freerace som jag kör på en 160l freeride. Funderar på ett 9.0 cambrat, ett 9.2 o-cambrat eller ett 9.5 cambrat freerace. Vill ha mer tid på vattnet, men även åka fort när det inte är marginella vindar.

    Så, är det lite stort gap mellan 7.5 och 9.5? Vinner jag något i tid på vattnet med en ½ kvadrat extra i dom här storlekarna, kanske hänger det mer på bräda och fena (har en 52cm, freerace fena som jag trivs med)?

    svenne svarade 13 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jester

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 18:30

    Tror du klarar dig fint med ett 8.6-9.0. Kör själv med ett sådant (8.6) som största segel, och då är jag tung… Dessutom kommer du nog undan med en 490 mast på 8.6 för dom flesta fabrikat..

    Surfers har ett par fina Simmer SCR 8.6 från förra året liggandes såg jag idag… 🙂

  • zurfman

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 19:11

    Jag kör ett 8,5 cambersegel (och ett 7,2 o-cambrat). Mitt 8,5 tål en del vind.
    Jag vägde drygt 80 kg i somras o med en 134 l-bräda funkade det seglet ned till 6 m/s (kanske 5,5).

    Om du vill kunna få mer seglingsdagar så skulle jag satsa på ett 9,2 eller 9,5 med den brädan du har (om du väger ungefär så mycket som jag, dvs drygt 80 kg), om du väger ned mot 65-70 kg kanske det räcker med ett 8,5.
    Då tänker jag att du skall kunna plana redan vid 5 m/s .
    Det har funnits dagar då vinden legat stadigt på 5 m/s o knappt några byar att plana på (framförallt vid ostlig vind). Med ett 9,5 riskerar du dock att bli överriggad snabbare i de hårdaste byarna när vinden ligger på 6 m/s i medel och upp till 14 i byarna (vilket är rätt vanligt här, 6 m/s resp 12 är vanligare o då håller du nog 9,5)

    Camber är självklart för segel över 7,5 här i Stockholm tycker jag (ofta byigt)

    Om du tänker dig att köra stora brädor framöver (stora slalom/freeride eller formula) så skulle jag nog ta en 520-mast (då kan du köra större segel) om du skall satsa på mindre bräda så kanske det är bättre att välja 490-mast o mindre segel.

  • pgvirtual

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 07:35

    Det beror en hel del på vad du väger… När man går från 9 m2 till 9.5 m2så blir skillnaden i drag inte å stor, men bomlängden växer snabbt och riggen blir bökig att hantera (både på land och vattnet).

    Ett segel utan cambers är alltid mycket lättare att hantera vid gippar och i slag.

  • jlaser

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 09:21

    Hej, jag väger 80kg.

  • kiropraktorn

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 16:27

    Tja !

    Glappet mellan 0-cambrat och cambrat har minskat sista åren/året. Man har t ex testat Sailloft Cross som fått grymma resultat och kan lätt jämföras med cambrade segel. Köper du ett segel som är några år så är skillnaden större, beror också på märke och modell förstås. Jag kan starkt rekommendera sailloft cross, alt traction som har 2 minicambers och är ett grymt lättvindsegel.

  • bicless

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 22:44

    Jag tycker inte gapet 7,5 till 9,5 är för stort
    Jag har kört liknande utan problem. Men modellen är viktig, det finns 9.or som inte alls har lika bra drag som andra 8.or. Segeltillverkaren gör ju seglet olika för olika behov.

    Skall du ha maximal planing skall du inte ha fullcambrat eller ocambrat utan minicamber. De kommer nästan alltid bäst i tester på passivplaning (dvs du pumpar inte som en dåre). Bäst är de såkallade heliumseglen Typ Sailloft Traction, Gaastra Plasma, Severne Glide, dock viktigt att du riggar dem rätt, man kan lätt trimma bort superplaningen.

    Väljer du ett superplaningssegel kan du lätt gå ner nån kvm i storlek utan att förlora planingsförmåga och samtdigt använda kortare bom, mast.
    Nackdelen med superplaningssegel är lite mer buk, dvs lite mindre manöverförmåga men det är ju sällan viktigt på stora segel. De kan också ha sämre toppfart men det går ofta trimma fram en bra twist i dem så det blir minst lika raciga som nocam men kan inte mäta sig med fullcam.

  • gregerkj

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 11:07

    Glapet mellan 9.5 och 7.5 är stort när det gäller tidig planing iallafall när det gäller race segel.
    Förutsatt att du har en bräda som klarar av ett 9.5, ingen bräda under 75 cm bredd och helst
    fena +54.

    Har själv 77 bred bräda med 54 fena som jag kör NX Formula 9.65 m2 för lättvind till medelvind.

    Inte en chans att komma igång med mitt 8.0 i samma lätta vindar.

    Freeride freerace segel har nog tidigare planing samt bättre bottendrag i samma storlek men vill du maxfart i lättvind är nog ett större racesegel att föredra än ett mindre freeride, dessutom kan du trimma om raceseglet och få ett mycket bredare vindomfång.

    Problemet tycker är när man jämför freeride/freerace segel med fullcamber race segel i samma storlek, vitsen
    med racesegel är ju att profil stabiliteten gör att man har större segel i samma vind.
    Själv kör jag mitt 8.0 i över 10-13 m/s och går ner direkt till 6.0 i kulingvindar.

    Glappet mellan 0-cambrat och cambrat har minskat sista åren/året,
    kan lätt jämföras med cambrade segel?
    – stämmer inte alls !! – men stämmer kanske för en som inte behärskar rena racesegel med racebrädor !!

    skrivs varje år men camber race segel är bra mycket bättre än 0-cambrat
    förutsatt du behärskar segeltekniken och har bräda fena med optimalt trim anpassad för race.
    Krävs mycket tid på vattnet för att få till allt men när du väl är där gäller inget annat än
    rena racesegel för maxfart på alla bogar.

    Brukar testa 0 och twincam segel på utlandsemestrar men blir lika besviken på den dåliga stabiliteten
    och det begränsade vindomfånget.

    Försök att ha samma typ av segel i din garderob kör du 7.5 o-cambrat freerace bör du nog skaffa
    dej ett 9,0-9,5 o-cambrat freerace eftersom seglingstekniken och utrustning sklijer mycket mellan
    olika segeltyper.

  • zurfman

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 23:05

    Om man inte bryr sig fullt så mycket om farten kan man ju tänka på vad som är praktiskt.
    Dvs att använda cambersegel när man behöver mycket buk på seglet (lättare med camber tycker jag)
    och använda o-cambrat när man vill att det skall vara praktiskt att vatten-starta, dvs från 7,5 o nedåt.
    Jag kan vattenstarta även 8,5:an med camber men det är ju inte lika smidigt. Oftast när jag skall köra 8,5an går det ju ändå inte att vattenstarta pga för dålig vind. En mer praktisk aspekt…

  • kiropraktorn

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 11:07
    Gregerkj;648374 wrote:

    Glappet mellan 0-cambrat och cambrat har minskat sista åren/året,
    kan lätt jämföras med cambrade segel?
    – stämmer inte alls !! – men stämmer kanske för en som inte behärskar rena racesegel med racebrädor !!

    skrivs varje år men camber race segel är bra mycket bättre än 0-cambrat
    förutsatt du behärskar segeltekniken och har bräda fena med optimalt trim anpassad för race.
    Krävs mycket tid på vattnet för att få till allt men när du väl är där gäller inget annat än
    rena racesegel för maxfart på alla bogar.

    Brukar testa 0 och twincam segel på utlandsemestrar men blir lika besviken på den dåliga stabiliteten
    och det begränsade vindomfånget.

    Försök att ha samma typ av segel i din garderob kör du 7.5 o-cambrat freerace bör du nog skaffa
    dej ett 9,0-9,5 o-cambrat freerace eftersom seglingstekniken och utrustning sklijer mycket mellan
    olika segeltyper.

    Vill bara understryka att jag aldrig har pratat om rena racesegel eller racebrädor här. Det är säkert en annan tråd. Killen har en 160L freeridebräda och undrar om han ska ha cambrat eller 0-cambrat FREERACE segel. Till en sån bräda skulle jag inte lura på nån att köpa ett svindyrt racesegel med svindyr mast på 100% kol (som de flesta racesegel behöver). Det handlar heller inte om att behärska eller inte behärska raceprylar. De flesta freerideåkarna vill inte ha raceprylar för att de är för dyra, för krångliga att rigga, klarar inte chopp lika bra, för ömtåliga mm. Och precis som du skriver så kan man jämföra cambrat och 0-cambrat om man bortser från rena racesegel, och om man tittar på de modeller som är tillverkade med de egenskaperna som ett cambrat segel har.

  • svenne

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 11:46

    Jlaser, jag kan inget annat än rekommendera Sailloft Traction. Jag har ett själv och det är bisarrt lättseglat.
    Jag körde andra segel för några år sen och bytte helt till Sailloft, förra året var Traction verkligen räddningen för att få tid på vattnet och även om jag hade bra segel innan så är det här hästlängder bort i prestanda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt stort segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.