Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?

Taggad: 

  • Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?

    Publicerad av swe-119 på 27 augusti, 2007 vid 18:43

    Modifieringar i Svenska Cupen till nästa år?

    Tänkte med detta inlägg starta upp en diskussion kring hur tävlingsformatet i Svenska cupen skall se ut 2008. Gör vi ändringar som innebär nya förutsättningar för val av utrustning måste besluten tas innan folk beställer ny utrustning.

    Den sista tiden har vi haft ett angenämt med dock ett problem. Det har blåst för mycket för att fler än Robban, Rickardsson och Dala skall ta sig med Formula utrustning helskinnade genom en västligt vind på 16 m/s i Vejbystand, eller Halmstad, Båstad eller vad det nu kan vara.

    Vi har märkt att anmälningarna blir färre om prognosen lovar mycket vind, mer avhopp än om prognosen lovar stilje. Flera som ändå kommer till tävlingen blir ändå ståendes på stranden antingen för att man inte klarar av förhållandena eller att man inte vill riskera utrustningen. Själv har jag lyckats få sönder seglet två tävlingar i rad.

    I stället för att stå på strand skulle man istället kunna köra slalom de dagar det blåser för mycket för Formula. I Halmstad skulle vi tex kört slalom i tre dagar, istället blev tävlingen total flopp. I Vejbystrand kanske vi kört 2-3 race formula och 1,5 dag slalom. I Båstad skulle man också kunna kört slalom om man ville.

    Idéer har framförts om att bilda om Formula cupen så som den ser ut idag till ett format som mer liknar Formula 42/Slalom42/Racing 42 eller vad man nu väljer att kalla det.

    Utgångspunkten är att segla Formula i de vindar då den passar bäst och Slalom i vindar/förhållanden där det passar bäst. Dvs aldrig mer säga att det blåser för mycket…

    42 skulle tex kunna innebära att man maximalt får använda 2 brädor och 4 segel. Det innebär förstås inte att man måste ha fyra segel, tre kanske räcker för någon.

    Exempel: 1 Formula, 1 Slalom, 12.0,11.0, 7.8, 6.5

    När skall man då växla mellan Formula och Slalom? Det beror på vad tyngdpunkten skall ligga. Köra Slalom så fort som möjligt eller Formula så länge som möjligt.

    Ett exempel skulle kunna vara att köra Formula upp till 8 m/s därefter slalom. Då behöver man max två formula segel eller kanske bara 1.

    Kanske skulle man också kunna anmäla sig bara till slalom eller bara formula om man vill. För att främst intressera dom som ännu inte upptäckt formula seglingens förträfflighet.

    Kommentarer önskas. Är det rätt spår att gå? Andra idéer?

    Skall vi ändra så skall vi göra det nu i tidig höst.

    Peter Davidson SWE-119

    swe-119 svarade 16 år, 7 månader sedan 21 Medlemmar · 60 Svar
  • 60 Svar
  • vivace282

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 19:12

    Jag vet inte. Tror det kommer att bli för dyrt att skaffa båda prylarna. Det är bekvämt med formula, hård och lättvindsegel.
    citat http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50218 “Vindprognosen lovade ett stort sommar lågtryck som vi sällan ser i mitten på juli månad i Sverige, enligt statitisken inträffar det var 10 år.”

    Nästa år blir nog formula år…

    /b

  • jesper_b

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 20:11

    Förra året var det ett himlans tjafs om att det blåste för lite. I år är det visst tvärt om. Varför inte acceptera att vissa år har Robban och några till det lite extra förspännt med förhållandena, andra år går dom nervöst och surar. Eftersom deltagarantalet tydligen sjunker i hårdvind slipper vi som går relativt bra i lättvind höra det argumentet mot att godkänna race trots vindhål. Dvs att det skulle få folk att sluta segla formula.

    Jag tycker det är ett bra initiativ av förbundet att fundera på olika varianter och förbättringar av kuppen. Men att höja vindgränser till högre än internationella regler för att något eller några år därefter införa någon slags över vindgräns känns onödigt.

    Angående antalet tävlande tror jag det finns VÄLDIGT MYCKET att göra som inte har ett skvatt med vindgränser eller antal segel att göra: MARKNADSFÖRA de enskilda evenemangen. Hur många vet var och när SM, NM, med flera formula och freestyletävlingar går av stapeln utanför den lilla grupp som faktiskt är med på det mesta? Öland och Karlstad är de stora undantagen. Men nog kunde förbundet vara lite mer “på” i stället för att sitta och snacka om olika framtida satsningar. Skit nu blev jag så där tråkigt kritisk igen, men nåt tycker jag faktiskt det ligger i det.

    Bra att du tog initiativ till diskussion i vart fall Peter

    Kör så det ryker!

    Jeppe peppe

    Onwater/Starboard teamrider

  • Konadedicted

    Gäst
    27 augusti, 2007 vid 22:05

    “Alla vindar är Kona vindar!” En bräda, en rigg, ett segel och man kör course race, slalom, distans, classic freestyle, speedrace (34,4 knop är rekordet) beroende på vind och väder. Men det bästa är att man inte får pumpa på tävlingarna!

  • rasmus_w

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 02:25

    Kör ni konarejs i 16 m/s? Hur stor är riggen? Oavsett storlek tvivlar jag inte på att ni kan, men däremot på att det är kul. Jag har försökt segla med tio kvadrat i nån okänd vindstyrka som räckte för att knäcka träd och efteråt var jag rätt glad att jag fortfarande bottnade när jag bestämde mig för att ge upp.

  • klang

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 06:52

    Har inga formula prylar så jag skulle gärna se att det blev slalom då det blåser på för mycket. Lite ovanligt att behöva ställa in vindsurfingtävling i Sverige för att det blåser för mycket.

    Men jag kan tycka att det är lite orättvisst att blanda klasserna i poängräkningen. Svårt det där, det är en god idee till att utnyttja förhållandena till max.

    Om möjligt skulle arrangören kunna bjuda in till slalomtävling samtidigt som det körs formula. Banläggare, båtar, och funktionärer är på plats, men visst, det är en hel del extra jobb. Hinner man köra både slalom och formula växelvis om det t.ex. blåser 10-12ms?

    /Klang

  • swe-119

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 07:19

    @Jesper_B 409258 wrote:

    Angående antalet tävlande tror jag det finns VÄLDIGT MYCKET att göra som inte har ett skvatt med vindgränser eller antal segel att göra: MARKNADSFÖRA de enskilda evenemangen. Hur många vet var och när SM, NM, med flera formula och freestyletävlingar går av stapeln utanför den lilla grupp som faktiskt är med på det mesta? Öland och Karlstad är de stora undantagen. Men nog kunde förbundet vara lite mer “på” i stället för att sitta och snacka om olika framtida satsningar. Skit nu blev jag så där tråkigt kritisk igen, men nåt tycker jag faktiskt det ligger i det.

    Nu hade jag kanske inte tänkt mig att frågan skulle svälla ut till ha handla om rekrytering och marknadsföring av sporten och tävlingar i stort. På den nivå är ovansående inlägg lite att slå in öppna dörrar. Det där vet alla redan. Ingen tror något annat än att sporten hade varit större om den marknadsförts. Men just de aktiviterna genererar väldigt få surftimmar på vattnet.

    Tänkte mer hålla mig till frågan om Slalom vs Formula hur hantera detta. Var och en för sig eller en mix a la racing 42.

    //Peter

  • oscar

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 07:31

    Varför blanda ihop formula och slalom. Majoriteten vindsurfare är totalt ointresserade av formula men de flesta kan nog tänka sig att köra lite slalom. Tyvärr lider ju hela sporten av en fruktansvärd materialhets som är svår att inte slitas med i. Det behövs inga värstinggrejer för att tävla i slalom.

    Som jag ser det så vänder sig tävlingsgrenarna till 2 olika typer av vindsurfare och klasserna bör separeras.

  • vivace282

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 08:16

    @Oscar 409359 wrote:

    Varför blanda ihop formula och slalom. Majoriteten vindsurfare är totalt ointresserade av formula men de flesta kan nog tänka sig att köra lite slalom. Tyvärr lider ju hela sporten av en fruktansvärd materialhets som är svår att inte slitas med i. Det behövs inga värstinggrejer för att tävla i slalom.

    Som jag ser det så vänder sig tävlingsgrenarna till 2 olika typer av vindsurfare och klasserna bör separeras.

    Jag tror att det finns två olika typer av vindsurfare, de som vill tävla och de som inte vill tävla. På NM var det 60 formula seglare samt att det i freestyleklassen var 7 st. Hur många procent av sveriges freestyle seglare var med och seglade NM? Tänker mig nu att slalom kommer att likna freestyle scenariot, många seglar få tävlar.

    Förmodligen är det materialhets om man tävlingsseglar wave, freestyle, speed och slalom dvs inte bara hets i formula. Hoppas det funkar med två klasser men jag tror att det är svårt. För dålig uppfostran av tävlingsseglare i surfsverige.

  • oscar

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 09:46

    @vivace282 409372 wrote:

    Jag tror att det finns två olika typer av vindsurfare, de som vill tävla och de som inte vill tävla. På NM var det 60 formula seglare samt att det i freestyleklassen var 7 st. Hur många procent av sveriges freestyle seglare var med och seglade NM? Tänker mig nu att slalom kommer att likna freestyle scenariot, många seglar få tävlar.

    Förmodligen är det materialhets om man tävlingsseglar wave, freestyle, speed och slalom dvs inte bara hets i formula. Hoppas det funkar med två klasser men jag tror att det är svårt. För dålig uppfostran av tävlingsseglare i surfsverige.

    Jag tycker inte att man kan jämföra freestyle och slalom…..på våra KM har vi noll deltagare i freestyle men i slalom är vi mellan 10 och 20 st….

  • feg

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 13:47

    Jag har egentligen inte nåt med diskussionen att göra och är väl kanske lite väl OT men ändå.

    Varför säger alla Slalom? Jag har inte sett en enda som har slalomgrejer segla nåt som liknar slalom som det var “på gamla goda tiden”. Oftast seglar dom bara rakt ut från stranden och tillbaka in igen och går iland. Gippar är sällsynta och rundningar av bojar är obefintliga.

    Hur skulle en slalomtävling, enligt förslaget ovan, se ut egentligen och hur ofta skulle det ens vara möjligt att genomföra? Kanske pratar ni om olika världar, dvs väst- och östkust. På östkusten denna sommar hade det nog i alla fall blivit få riktiga slalomtävlingar.

    /feg

  • klang

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 15:19

    @feg 409456 wrote:

    Hur skulle en slalomtävling, enligt förslaget ovan, se ut egentligen och hur ofta skulle det ens vara möjligt att genomföra? Kanske pratar ni om olika världar, dvs väst- och östkust. På östkusten denna sommar hade det nog i alla fall blivit få riktiga slalomtävlingar.
    /feg

    Jo, det skall blåsa en hel del för en slalomtävling. Jag skulle önska mig minimum 9m/s, downwind bana, “flygande start”, på minst 4 ben (3 gippar).

    Tycker 8or är lite tråkiga, man ligger bara och höjdar hela tiden…

    /Klang

  • rasmus_w

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 16:16

    @vivace282 409372 wrote:

    Förmodligen är det materialhets om man tävlingsseglar wave, freestyle, speed och slalom dvs inte bara hets i formula. Hoppas det funkar med två klasser men jag tror att det är svårt. För dålig uppfostran av tävlingsseglare i surfsverige.

    Alltid detta snack om materialhets och pengarna som krävs för att hänga med i det rejset. Jag förstår men vill ändå tillägga att jag tycker material är kul! Jag tycker det är grymt ballt att vindsurfingupplevelsen blir så totalt annorlunda bara för att man ställer sig på en vågbräda i stället för en slalom och så vidare.

    Däremot kan man tänka sig en och annan intressant frågeställning dyka upp.

    Om man nu får regga en formula och en slalombräda, får man då välja vilken man vill använda i seglingarna? Om jag som är en liten kille har svårt att hantera formulan i ett blåsigt formularejs, får jag då ta slalombrädan i stället? Omvänt, om en tung kille har svårt att hålla fart i ett slalomrejs, får han då segla med sin formula?

    Sen tycker jag det verkar som att en hel del av formulaseglarna har en slalombräda som de försöker sätta görvälnrekord med när det blåser rejält, så jag tror inte alla är ointresserade av slalom.

  • jesper_b

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 16:40

    Sorry Peter, jag håller på att bli en gammal gnällspik. Jag ska försöka bättra mig. /Jesper B

  • swe-496

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 17:45

    Tycker det skulle vara riktigt skoj med slalom igen.
    Men jag tror att man ska hålla isär en Formulacup och en slalomcup.
    Det vill säga att det blir två separata cuper. Men man kan hålla dem samtidigt på samma plats. Ena dan blåser det formula och andra dan slalom t ex.

    Tror som det har sagts tidigare här att det blir lite trassel med poängberäkningen.

    Man kanske bara vill segla formula och har då ingen chans på totalseger i en cup om man har både slalom och formula i en gemensam cup.

    Röstar för en slalomcup nästa år dock separerad från en formulacup..

  • imported_macts

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 19:38

    @SWE 496 409499 wrote:

    Tycker det skulle vara riktigt skoj med slalom igen.
    Men jag tror att man ska hålla isär en Formulacup och en slalomcup.
    Det vill säga att det blir två separata cuper. Men man kan hålla dem samtidigt på samma plats. Ena dan blåser det formula och andra dan slalom t ex.

    Tror som det har sagts tidigare här att det blir lite trassel med poängberäkningen.

    Man kanske bara vill segla formula och har då ingen chans på totalseger i en cup om man har både slalom och formula i en gemensam cup.

    Röstar för en slalomcup nästa år dock separerad från en formulacup..

    Jag röstar på samma som herr 496

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.