Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Obehagligt mail. -Att betrakta som hot?

  • Obehagligt mail. -Att betrakta som hot?

    Publicerad av markforce-f-d-markram på 15 juni, 2007 vid 07:48

    Fick detta obehagliga mail från en styrelsemedlem i ett bolag,
    vet ej om jag skall anmäla till polis eller vad jag skall göra.
    Hade ngn med HD och HA-logga lämnat denna hälsning hade jag bytt namn och flyttat till ett annat land.
    Nu vet jag inte riktigt hur jag skall hantera det.
    Någon juridiskt sakkunning som kan tipsa?

    ” Tjena Mark !

    Försök , även om det frestar på att förklara ….hur hittar Du kopplingen “Markforce fd. Markram”

    Vi är nu ett uppkapitaliserat bolag som inte har ett skit med ngn chattsida för surfnissar att göra.

    Markram , har aldrig varit ! Är inte ! Kommer aldrig att vara fd till Markforce………fatta!

    Har Du någon kommentar eller ……………….?

    Ex Collegague”

    hellgren svarade 16 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • adde

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 08:19

    Hej Mark,

    Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta, är det inte nog med att du blivit av med företaget och ideen? (uppkapitaliserat?!)…

    Jag hoppas verkligen du inte blev av med rättigheterna till att använda ordet Markram i andra sammanhang än i aluminiumbranchen.

    Otroligt självupptagen fd kollega i mina ögon.

  • svenne

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 09:01

    Om vi känner dig som “snubben som var Markram förut”, är inte hans huvudvärk. Svara bara att det är ditt användarnamn och ser han problem med det så får han gärna förklara hur han ser det som en varumärkesintrång etc. Ditt val av att personifiera dig mot andra är inte ett problem för företaget, lika lite som jag skulle kunna kalla mig “Volvo”.

    Det finns inget konkret i hans mejl, men om han uttrycker sig med varningar om åtgärder eller fysiskt våld har du all rätt att anmäla hos Polisen, det räcker med att du känner dig hotad så finns det skäl för anmälan. Dolda brott är ett stort problem för både Polisen och Sveriges rättsstatistik, och hot är ofta ett sådant (som dessutom är straffbart).

    Jag är mest intresserad i hur han tänkte när han skickade mejlet, surf är ju som bekant en sport som ganska många välbetalda håller på med i Sverige och sannolikheten är att det kan drabba ett eventuellt sälj när det är känt att man hoppar på enskilda personer. Dessutom undrar jag om hans påhopp är förankrat i bolagsledningen – om det nu finns en sådan.

    MVH,
    Svenne

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 14:09

    Ja Adde.
    Trist är det, skratta åt det är lite svårt att göra med de erfarenheter jag har.
    Men det är kanske det man borde?

    Jag hade faktsikt tänkt byta alias, eftersom det är jobbigt att knappa in ett långt namn, men nu har jag ingen större lust att göra det, för det vore
    liksom att ge efter för påtryckning.:confused2: ?

    Jag bytte ut hemsida på min profil nu till en som är rätt talande och avslöjjar
    vem som åstadkommit något (det kan de aldrig ta ifrån mig:smirk: ):

    http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&IDX=US2003011101&F=0

  • lex-luthor

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 18:52

    Vilka muppar! Har du verkligen copy-pastat mailet? De skriver och stavar ju som…ja…muppar. Vad är ett uppkapitaliserat bolag? *fniss*

    Hur skall de kunna angripa detta juridiskt? Enligt min lekmannamässiga mening finns det absolut inget de skulle kunna göra juridiskt med detta.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    16 juni, 2007 vid 19:29

    Juridisk lekman och kan bara ge en spontan reaktion: Man får nog ha dina erfarenheter av personerna Mark och läsa in mer än vad det står för att uppfatta det som speciellt hotfullt (i alla fall i jämförelse med vad en skarp skadeståndsadvokat skulle kunna producera inom lagens ramar). Skulle tro att det enda du kan göra är att anmäla “Collegague” till språkpolisen. 😉

    Jag skulle byta alias om jag var du. Varför vill du skylta med företagsnamn om du inte ens gillar dem? Det känns ju dessutom inte helt otroligt att de faktiskt har juridiska poänger om du använder företagsnamn och/eller varumärken som du inte ensam förfogar över.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 12:33

    Får se Fredrik.
    Ligger i tvist med dem om ersättning för beviljade patent i 28 länder, de har
    hittils inte betalat 5 öre, viket bl.a. upprört mig och SIF´s jurister.
    I det ärendet har jag rättshjälp.
    Att ta emot sådana mail under pågående tvist från “motståndarsidans
    representanter” känns ganska olustigt trots eller kanske pga. att jag är rätt
    luttrad:

    För många år sedan sedan vägrade jag ta tillbaks ett vittnessmål +anmälan i samband med att några “lokala förmågor” oprovocerat slagit ner 5 utbölingar i Växjö (alla var medvetslösa kortare eller längre tid), vilket resulterade i att folk runt omkring mig råkade ut för “obehag”. Kommisarien som höll i utredningen undvek att tala om för mig vad det var för snubbar jag anmält, i
    rädsla för att jag skulle ta tillbaks anmälan.. Ett vittne blev nästan dränkt
    i en pissoar och fick “minnesförlust”. Något år senare vara samma kommisarie på TV och pratade om vittnesskyd.
    Det slutade med att jag flyttade efter några år.

    Vad beträffar varumärkesintrång så var det inte registrerat sist jag kollade.

    Ett teknikförlags chefredaktör har bett om lov att ge ut den trassliga storyn
    och det skall de få göra när det hela är över om ca 3 år, om jag känner mig
    riktigt trygg.

  • hellgren

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 13:17

    Hehe, vad många punkter, uttropstecken och komman han använder.
    Och det är mellanslag innan varje!

    Förlåt att jag inte hade nått vettigare att tillägga. Men jag är uttråkad.

    Strunta i dom tror jag, men du vet säkerligen bäst!

    Peace!

  • hellgren

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 13:21

    Hej igen! Jag var bara tvungen, kollade på markrams sida där..
    “New business case: Båtsystem AB Gothemburg, Sweden (Nov 20, 2004)”
    Heter det verkligen “Gothemburg”? Jag kanske är trött, men jag fick för mig att det hette GotheNburg..

  • mr_johan

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 15:01

    Jo, Gothenburg heter det…

  • hellgren

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:23

    Kanske är han som gjort sidan som mailat då? 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Obehagligt mail. -Att betrakta som hot?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.