Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ocean rodeo bronco 12.0 2007?

  • ocean rodeo bronco 12.0 2007?

    Publicerad av sailortrash på 9 juni, 2013 vid 20:55

    hej

    jag är noobe på kite…även om jag kört lite på snö vilket var en baggis…

    jag har fått erbjudande om att köpa en ocean rodeo bronco 12.0 ink. bräda och bom och pump för ynka 2700:- och undrar om det är en bra deal…för en nybörjare då.

    går den kiten att lära sig grunderna på…vattenstarta, ta höjd och hoppa?

    5 linor med depower, från 2007 trodde ägaren som inte kört på 2 år själv och då köpte den beggad..

    tacksam för lite hjälp här..

    _dave svarade 10 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 21:38

    Köp en nyare kite, från ca 2010-2011 och framåt så kommer du lära dig både snabbare och säkrare samt bespara dig själv en massa tragglande/strul. Tro mig, jag har vart där själv, när jag började 2008 hittade jag också ett liknande paket, en 2004 North Rhino 12 m hardcore C-kite. Visst, jag kom upp och åkte men en sådan kite saknar allt du som nybörjare vill ha i en kite, bra säkerhet, användarvänlighet, lätt relaunch, stort vindregister och bra depower.

    Är den något i stil med denna http://img46.imageshack.us/img46/9123/bronco16.jpg betyder det lätt översatt, svår (omöjlig?) att relauncha, dåligt vindregister, dålig depower och i vissa fall rent av farlig, åtminstone för en nybörjare.

  • sailortrash

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 21:46

    Ok
    Ser typ exakt ut som den fast grön. Misstänkte den rekommendationen och glad att du sa det. Jag köper en trainer i år istället och satsar på nästa säsong…

  • lima-ko

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 06:20

    Mmm, till en början blir det som att slänga pengar i sjön. När du blir mer erfaren kan en stor (15-20 m) eller liten (5-7 m) äldre C-kite komplettera ett redan befintligt quiver med moderna kites för de minst blåsiga (säkrare) och blåsigaste (inte så säkert eftersom äldre C-kites depower är obefintlig och även säkerhetssystemen ibland är bristfälliga, så då ska man ha riktigt bra koll på bitarna).

    Det ska dock nämnas att moderna lättvindkites och stormkites självklart är mycket bättre, och framförallt säkrare.

    Varför vänta till nästa säsong? De pengarna du hade tänkt lägga på detta paket kan du istället lägga på en bra kurs och början till ett mer modernt paket. Trainerkite får du flyga på kursen så det räcker.

  • sailortrash

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 07:04

    jo varför vänta…har inte tid, och “fyndet” hade jag tänkt börja experimentera med när kidsen börjar på dagis igen och jag kan skolka från jobbet. allternativt när snön kommer…

    kanske onödigt att skaffa en trainer egentligen…men tänkte att jag kanske kunde köra den till rollerblades också. När man har för få timmar på vattnet får man konstiga ideér..

  • skanepaul

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 15:04

    Visst en gammal kite, men vi får fan inte glömma att MÅNGA av oss lärt hos utan några som helst problem med ännu äldre kite, gå en kurs bara!

    Min Naish Aero 1 2002 hade inte ens en quickrelease, har kiten bara en fungerande sådan, som man då givetvis provar innan man ger sig ut, så ser jag inga problem med ett köp som detta.

    En C kite kan t.o.m. vara nyttig att lära sig på om vi ska gå ännu djupare i detta vilket vi väl egentligen inte ska för det blir väl en massa diskussioner bara, men nåväl så lär man sig depowra med brädan istället för att skjuta ifrån sig bommen 2 meter och se ut som ett fjån…..

    Nåja, jag hade hellre kört 10 meter med en gammal C kite i år än flugit trainer på stranden hela sommaren. 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 16:41

    jag ägde faktiskt en ozone instinct sport 13 kvm, -08 en sommar för länge sen. den hade “fantastisk” depower (ca 50 cm skot utrymme). Men den var svår att relauncha och jag kom aldrig igång riktigt, blev vindusrfing istället då det verkade enklare, även om det är svårare att lära sig.

    jag har en FS speed 2 också, den har jag kvar och kör med på vintern av och till. den har fan ingen depower överhuvudtaget. tror det är en 05 eller 04. mkt kraft har den dock är är på snudd förstor för snökiting..

    nyligen läste jag att man “inte ska köpa ngt äldre än 09”. det har säkert hänt massa med kites sen jag var och nosade på sporten…men det borde ju gå att hitta en enkel och lättare kite med bra depower som är äldre. Jag tror att cabrinha switchblade var en vanlig skolkite runt 07-08 då jag var som mest kite-aktiv…ingen som har en sådan liggande?

  • skanepaul

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 17:04

    Jag säger absolut också att inte köpa något äldre än -09 men har man en tight budget så har man, bara man vet vad man köper och har en kännedom om kiten och dess bom så FUNKAR det! 😉

  • emerson

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 13:54

    Jag ska sälja min switchblade 12 kvm -09, har skickat pm

  • filip81

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 15:53

    Jag har en switchblade 2:a 12kvm från 2007…funkar alldeles utmärkt. Jag har lärt mig kitea med den. Jag har även en 2008:a convert 9:a. Funkar också kanonbra. På kursen körde jag en switchblade 12:a 2011. Såhär långt i efterhand är det svårt att avgöra skillnaderna dem emellan, men de finns säkert. iDS är väl en sak.

  • teda

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 20:00

    Jag lärde mig med en 16m Cabrinha CO2 årsmodell 2003, det gick fint det med (utan kurs)… Tycker det vore synd om valet av kite gör att du bestämmer för att vänta o därmed inte får tid på vattnet… Skaffa nåt som flyger o öva tills det funkar ..

  • lima-ko

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 20:13

    @emerson 711518 wrote:

    Jag ska sälja min switchblade 12 kvm -09, har skickat pm

    Av ren nyfikenhet, vad får man lägga för en 2009 SB 12 m?

  • sailortrash

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 06:54

    Måste ändå säga att det verkar enklare att lära sig med en kite med mkt depower, så man har lite marginal var i fönstret den befinner sig när man ska iväg. Blir ju sånt jävla ryck även i lätta vindar. Men depower kom väl runt 06, så jag tänker att de borde gå att hitta en bra skolkite från 06 ochuppåt. Typ de första eller tidiga bow-modellerna..men man får antagligen en snabbare utveckling med en moderna kite

  • skanepaul

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 11:10

    Nja, depower (i viss mån) kom väl typ -01 när de första 4 linorskitesen kom, du menar bow depower.

    Hellre en schysst gammal C kite än de första bow kitesen!!!!

    Fy fan för dem! 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 11:33

    men vad är det som skiljer bow-kites från typ 06-08 från 09-12 då? är det bara att de har börjat sy upp dem med bridles i LE? jag vet att Switchblade fäste 4 linor i block som satt i LE, medan ozone inte gjorde det runt 07-08. 5:e lina var starkt rekommenderat på den tiden av säkerhetsskäl också…vad har hänt sen dess ?

  • skanepaul

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 13:48

    De flesta pulleys har försvunnit, både från bom och kite, sen är det väl mest mindre detaljer som ändrats men jag skulle akta mig för bow kites från 06-07.

    Finns det egentligen nån renodlad bow nuförtiden??? Jag vet fan inte.

    Hybrid är väl det vanligaste nu känns det som.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ocean rodeo bronco 12.0 2007?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.