Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ödmjuk fråga – kitebilder Torö 7 oktober..?

  • Ödmjuk fråga – kitebilder Torö 7 oktober..?

    Publicerad av el_freddan på 8 oktober, 2009 vid 11:52

    Hej

    Vet att det är fel forum och allt….Men jag hade en av mina bättre dagar på Torö kring 12 tiden den 7 Oktober….

    Vilka rullande fina sets…dock lite vind men otroligt skönt…

    Det var lite folk som fotade..blev det några bra bilder?

    /F

    nachoman svarade 14 år, 6 månader sedan 18 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • feg

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 14:53
    El_freddan;582109 wrote:
    ….jag hade en av mina bättre dagar på Torö kring 12 tiden den 7 Oktober…

    Inga bilder…

    Men lite off topic så såg jag nåra kitare:
    nr1 krascha kiten öster om allmänningen och drogs nästan upp på land, detta efter att ha tappat plankan 300 meter väster ut.
    nr2 krasha kiten i brytet väster om allmänningen och fick den uppsliten av stenarna.
    nr3 tappa plankan som sedan drev omkring i vågorna i 10-15 minuter.

    Misstänker att du inte var nån av dessa om du klassar det som en bra dag?

    Jag tycker inte det kännas allt för tryggt när det är kitare i närheten och det som uppvisades på onsdagen med våldsamt kraschande kites, fritt omkringflytande plankor och kites med lååånga linor i vattnet gör mig ju inte mindre feg.
    Scenariot var ungefär det samma i söndags inne i kärringviken.

    Jag säger självklart inte att alla kitare saknar kontroll och omdömme men de få som ställer till det skrämmer skiten ur mig, jag har ingen lust att bli snärjd i dom där linorna.

    /Jocke

  • sebbe87

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 16:44

    På tal om kraschande kites, när jag körde i kärringviken i somras var jag mycket nära en olycka med en kiteare. De va precis när jag hade gippat och och plötsligt hör jag ett konstigt ljud vid mitt huvud, och jag vänder mig om och precis bredvid mitt huvud är det en kite. Då var det en kille som hade ramlat högre upp.

    Nu har jag hela tiden det där i bakhuvudet, en olycka är väldigt lätt hänt.

  • kronaldo

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 16:53

    En snubbe satte sin drake med linor rätt i axeln på mig i somras.. Ruskig kraft i dom där linorna, fick ett fint jack i min våtdräkt. Nej till kite!

  • henryk

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 18:51

    Inga bilder här heller…

    När jag råkat få med en kitare på ett bra foto, brukar jag retuschera bort själva kiten genom att lägga en mås över, linorna brukar det vara mer jobb med…..

    Det har nog inte gett någon mersmak att ge sig in på sveriges främsta gubbforum, för folk utan shorts utanpå, och ställa en till och med “ödmjuk” fråga… visst är det risky med kite, men frågeställaren var ju ändå rätt så tydlig med att han var medveten om detta…

  • pedersen

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 19:00
    henryk;582218 wrote:
    Inga bilder här heller…

    När jag råkat få med en kitare på ett bra foto, brukar jag retuschera bort själva kiten genom att lägga en mås över, linorna brukar det vara mer jobb med…..

    Det har nog inte gett någon mersmak att ge sig in på sveriges främsta gubbforum, för folk utan shorts utanpå, och ställa en till och med “ödmjuk” fråga… visst är det risky med kite, men frågeställaren var ju ändå rätt så tydlig med att han var medveten om detta…

    Håller fullständigt med.
    Sånt snack skapar bara onödiga motsättningar.:mad2:
    Jag var på västra stranden idag och seglade med massor av kitare. Hur trevligt som helst 🙂
    Aldrig haft några problem på vattnet.
    Surf som surf…..

  • mang-e

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 19:05

    Japp,skärpning…vi lever ju alla för och med vinden:cool2:

  • jakobb

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 19:18
    feg;582135 wrote:
    Inga bilder…

    Men lite off topic så såg jag nåra kitare:
    nr1 krascha kiten öster om allmänningen och drogs nästan upp på land, detta efter att ha tappat plankan 300 meter väster ut.
    nr2 krasha kiten i brytet väster om allmänningen och fick den uppsliten av stenarna.
    nr3 tappa plankan som sedan drev omkring i vågorna i 10-15 minuter.

    Misstänker att du inte var nån av dessa om du klassar det som en bra dag?

    Jag tycker inte det kännas allt för tryggt när det är kitare i närheten och det som uppvisades på onsdagen med våldsamt kraschande kites, fritt omkringflytande plankor och kites med lååånga linor i vattnet gör mig ju inte mindre feg.
    Scenariot var ungefär det samma i söndags inne i kärringviken.

    Jag säger självklart inte att alla kitare saknar kontroll och omdömme men de få som ställer till det skrämmer skiten ur mig, jag har ingen lust att bli snärjd i dom där linorna.

    /Jocke

    en..en gång..en gång.. var det en vindsurfare som var så nära mig att hade jag gått lite närmare hade han petat ut mitt ena öga med den där långa hemska masten :frown:

    böla.

  • grrrr

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 19:52
    Quote:
    Men jag hade en av mina bättre dagar på Torö kring 12 tiden den 7 Oktober….

    Vilka rullande fina sets…dock lite vind men otroligt skönt…

    Det var lite folk som fotade..blev det några bra bilder?

    Nej, det blev inga kite eller vindsurf bilder. Sorry.

    Jag vet inte vem du är men någon var ute med en svart drake och surfbräda. Det såg grymt ut: kajtaren fick najsa rajds. Verkligen.

    Men när jag hade tagit fram kameran var det för sent…

    Om det var du med svart drake: hoppas att det går att sy ihop igen.

    /Erik.

  • pedersen

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 20:09
    jakobb;582235 wrote:
    en..en gång..en gång.. var det en vindsurfare som var så nära mig att hade jag gått lite närmare hade han petat ut mitt ena öga med den där långa hemska masten :frown:

    böla.

    Han siktade säkert också :smirk:
    Jag är lite avis på att kitare inte behöver lära sig gippa (det går sådär för mig).
    Ser grymt smidigt ut att bara vända på kiten.

  • feg

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 06:27

    Att kiting är “risky” men att frågeställaren var ödmjuk eller skapande av “onödiga motsättningar” gör väl inte att säkerhetsfrågan inte kan diskuteras?

    Jag “skärper” mig och “bölar” en gång till.
    – Omdömme. När och var är det lämligt att göra hopptrick, dra ner kiten i “powerzone”, byta riktning osv osv
    – Det ÄR LÄSKIGT med kraschande kites, fritt guppande brädor och tunna linor.

    Dessa frågor gäller ju även vindsurfare, men det är ju ändå så att en kraschande kitare behöver 5-10 ggr så stort säkerhetsavstånd som en vindsurfare. Därav bör vi kunna diskutera ämnet.

    Och nej, jag vill inte hindra nån från att kita, vare sig på Torö eller nån annanstans och jag
    hoppas att den rippade draken går att sy ihop igen.

    /Jocke

  • el_freddan

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 07:04

    Jag klassar detta som en av de bättre dagarna jag haft på Torö. Inte den största men en av de mer cleana…

    Jag skall inte ge mig in på ”gubb forumet” igen…fast jag själv är gubbe 😉

    Jag kommer alltid att ha full respekt för vindsurfare och den stil + kunskap ni visar i vågorna. I Marocko stod jag bara och gapade när det blåste pung och man själv stod på stranden…

    Det gäller att ha koll som kitare om man ger sig ut i vågorna. Håller fullständigt med om att det blir för mycket cirkus ibland och många (de flesta) kitare skall inte vara där. Vanliga väjningsregler i vågor gäller…+ att vi måste lägga in 20 meters distans..minst…

    Den 7 gjorde jag ett misstag och tappade kiten då jag surfade en våg urkrokat…Jag ber om ursäkt för detta misstag, dock var väl ingen som drabbades av detta, men jag tackar samtidigt för han som hämtade brädan.

    Efter detta packade jag ihop log och åkte hem efter en underbar fm…

    Frågan ställdes ödmjukt för att pressfotografen brukar få en del fina bilder…För övrigt så brukar min vän Tomas göra en del kitefilmer med mig men sist gjorde han en liten vindsurf film från Torö (han är kitare) som enligt vissa klassas som en av de bättre Torö vindsurf filmer som gjorts…

    Dvs. ibland fångas det underbara ögonblick på havet oberoende vad man har under fötterna….och vilken sport man som fotograf faktiskt representerar – därför ställde jag frågan ödmjukt

    /F

    feg;582135 wrote:
    Inga bilder…

    Men lite off topic så såg jag nåra kitare:
    nr1 krascha kiten öster om allmänningen och drogs nästan upp på land, detta efter att ha tappat plankan 300 meter väster ut.
    nr2 krasha kiten i brytet väster om allmänningen och fick den uppsliten av stenarna.
    nr3 tappa plankan som sedan drev omkring i vågorna i 10-15 minuter.

    Misstänker att du inte var nån av dessa om du klassar det som en bra dag?

    Jag tycker inte det kännas allt för tryggt när det är kitare i närheten och det som uppvisades på onsdagen med våldsamt kraschande kites, fritt omkringflytande plankor och kites med lååånga linor i vattnet gör mig ju inte mindre feg.
    Scenariot var ungefär det samma i söndags inne i kärringviken.

    Jag säger självklart inte att alla kitare saknar kontroll och omdömme men de få som ställer till det skrämmer skiten ur mig, jag har ingen lust att bli snärjd i dom där linorna.

    /Jocke

  • poopzilla

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 07:37

    Såja, såja…

    Diskutera gärna säkerhet, men starta en separat tråd för det, och, vill du verkligen nå dom det berör så gör det i kiteforumet.

    Har någon gjort fel på vattnet, tala om det direkt för den personen, inte alla andra.

    Thomas

  • danneman

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 08:04

    appropå! säkehetsavstånd . Är vindsurfare inte riktig så kloka dom heller.
    senast i Vilsehärad blev jag nerskvätt ordentligt när jag mötte en snubbe som landande en hög framåt 5 meter framför mig… jag tror inte det handlar så mycket om vilken sport man utför utan att det är alla som överlag har ett rätt kasst omdöme när det gäller säkerhet….
    för att inte tala om när vi sätter oss i bilen på väg till surfet 😉

    Tråkigt bemötande på en sådant ödmjukt inlägg!

  • safesurfer

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 08:04

    Inget fel att beklaga sig över kitare som skrämmer oss men att gnälla i alla trådar där det finns inlägg från kitare skapar bara dålig stämning.

  • dr-masse

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 08:24

    Alltså, det är såklart en diskussion värd att ta upp, men bäst är ju direkt på stranden när det sker och om det skall vara här så är väl en egen tråd bättre? Jag skall absolut medge att scenariot att med vindsurfingprylar bli inspolad i en kraschad kite på Stenstranden inte är alls särskilt lockande, men det känns ju lite väl att en kitare inte ens skall kunna fråga efter lite pix här och få hela den debatten till svars?

    Har funderingar på att radera hela den här tråden som har goda chanser att bara skapa risig stämning och fel diskussion snarare än att ge El_freddan en ärlig chans att fråga efter lite pix…

    Läs gärna om El_freddans första inlägg. Fasiken, ödmjukare än så kan det väl knappast formuleras när man frågar efter lite pix? Tycker faktiskt att det känns lite märkligt att det skall krävas sådant närmast tassande på tå för att ställa en enkel fråga här på konfen?

    Ni som tycker att den här diskussionen behövs (och så är det nog, även för min del), starta en egen tråd om det ämnet. Det är väl bättre?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ödmjuk fråga – kitebilder Torö 7 oktober..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.