Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OK, lite snicksnack om freestylebrädor

  • OK, lite snicksnack om freestylebrädor

    Publicerad av ola-h på 3 september, 1999 vid 11:41

    Som jag trott och hoppats kommer kommer det nu kortare freestylebrädor. I senaste tyska SURF står det att läsa om den nya shapetrenden med freestylebrädor ned mot 250cm. Mistral kommer med två stycken “Wave Score”, en 255*58, 88l och en 250*56, 78l. AHD kommer med sin “Maxxride 62” på 250*62, 101 liter.

    För högprestandafreestyle är det rätt naturligt att brädorna blir kortare. Freestyle handlar mycket om trick, hopp och snurrar och det räcker att slänga ett öga på snowboard eller wakeboardbranchen (eller sin fysikbok) för att inse att en kortare bräda är både mer lätthanterlig och har lägre “sving-vikt” eller tröghetsmoment. Det lär ju vara rätt mycket lättare att flippa runt 250cm Maxxride 62 än 270cm RRD Funrider/Freestyle 70 även om det bara skiljer runt 5 liter i volym.

    Nu är det ju dock så att de flesta som kommer segla på freestylebrädor inte kommer sätta spockar, air-tacks och lollypops till höger och vänster. Freestyle har som tävlingsform och begrepp blivit än succe och brädtillverkarna kommer (med rätta) att marknadsföra freestylebrädor till så många som möjligt. Det betyder att tillverkarna kommer att, med nuvarande freestylebrädor som bas, utveckla ett bredare och bredare spektrum av brädor med namnet “freestyle” eller motsvarande. Vi talar hör om allt från lättvindsvågliknande skapelser, genom “äkta” freestylebrädor och till större brädor för större segel och klassisk plana-runt-och-ha-det-skoj-utan-att-direkt-satsa-på-trix-segling. Om man tittar på detta som tre kategorier är det nog rimligt att anta att brädorna för de olika kategorierna kommer skilja sig mer och mer åt tills ingen längre kommer ihåg att de än gång i tiden härstammade från samma (genialiska) ide.

    Kollar man på årets (eller nästa års) brädor kan man nog säga att Wave Score V78 är av den första typen, AHD Maxxride och F2 Air av den andra och Score 111 och RRD Funrider av den tredje typen. Jag tror inte att tävlingsmässig freestylesegling kommer utföras på brädor över 260 (ens i lättvind) i framtiden.

    Kategorin Wave/Freestyle-brädor kommer nog bli mycket intressant för sverigevågseglare. Även om man utför all sin segling vid ett “vågställe” så är det ju så att man (en normalsäsong) endast kan få mycket tid på vattnet om man kör när det är “risiga” förhållanden, med små vågor och lite vind. De nya freestylevågisarna skiljer sig förstås mycket från “riktiga” lättvindsvågisar för stora vågor men också från lättvindsvågbrädor av den typ som brukade kallas “eurowave”.
    Jämfört med årets freestylebrädor är våg-freestylebrädorna lite kortare (250-255), smalare (56-58), smalare i tailen (34-36) och framför allt, tunnare och har tunnare kanter. Dessutom kan de eventuellt ha lite mer scoop och lite mer rocker/tailkick. Man kan säga att man offrar lite marginaler vid trick som nästan är stillastående, tappar lite, planingsegenskaper och kanske inte kan köra riktigt lika stora segel. Man vinner dock mycket i svängegenskaper, speciellt när det är studsigt. Som vanligt kommer brädans beteende bero mycket på vilken fena som sitter på.

    På till exempel ett ställe som Varberg tror jag att en våg/freestylebräda blir ett perfekt komplement till en liten vågbräda. Då kan man skaffa en liten vågis som är optimerad för att fungera när det är mycket vind och/eller bra vågor. Med några olika fenor fungerar ju en sådan bräda (oftast) bra även när det är 5.0 och halvrisigt. Efter detta tar freestylebrädan vid och tack vare de “nya” egenskaperna ovan får man också ett visst överlapp, dvs freestylebrädan fungerar OK även med lite mindre segel, speciellt om vågorna lyser med sin frånvaro.

    Så, är man gammal vågseglare och har råd med två brädor ser framtiden, åtminstone utrustningsmässigt, ljus ut. Själv får jag min nya vågfreestylebräda byggd efter dessa ideer nästa vecka. Frågan är då om man till nästa vecka skall hoppas på risiga förhållanden för testning av sin nya leksak eller punch i läppen och klassiskt ridning på sin gamla sunkiga 245:a från 93? Valet är förstås givet, men det är ju tyvärr inte jag som bestämmer…..

    Ola H.

    ola-h svarade 24 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • linsurfer

    Medlem
    3 september, 1999 vid 16:59

    Tack för bra och intressant inlägg. Kan ske du kan ge mig några tips. Funderar på att köpa mig en lite större bräda runt 110l att ha till mitt 7.0 (ev. 6.0 också) jag väger säkert 90kg i uniformen och skyddsutrustningen så 110l känns rätt. Funderade då på score 111 eller nya twintip max från RRD. Är detta rätt val om man ev. skulle vilja tävla ngn gång i framtiden?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 1999 vid 17:02

    O:K

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 1999 vid 07:51

    Jag har inte sett RRD Twin Max, så det är lite svårt att uttala sig. Om den liknar årets twintip kan man nog säga att den är mer tävlingsinriktad än Score 111. Tyska SURF antydde att AHD Maxxride 62 också skulle fungera upp till 7.0 och jag skulle kunna tänka mig at det är sant. Hur stort segel du kan köra på en bräda beror inte på volymen eller längden. Detsamma gäller planingsegenskaper. Det viktigaste för dessa egenskaper är brädans outline/bredd, area och hur arean är fördelad. Dessutom spelar förståss rockerkurvan och vilken fena du kör väldigt stor roll. För större segel behöver man ju större fenor men brädans design (t.ex. bredd i aktern) avgör till stor del hur stor fena som fungerar.
    AHD brädan är som sagt hela 62cm bred och har en volym på 101 liter. Dessutom är ofo måttet i tailen 39.5 och brädan levereras med en 30cm (freeride) fena. Allt detta indikerar ett den borde klara rätt stora segel och seglare. De 10 liter som skiljer till Score 111 gör för en seglare i din viktklass bara att vissa trix måste utföra lite snabbare.

    Min största bräda har (tills nu) varit en 245:a på kanske 65liter. Jag är visserligen lätt, 65kg, men den brädan har fungerat bra upp till 5.7. Står man helt still sjunker man naturligtvis som en sten tills man står till höften i vattnet. Har man dock bara lite, lite fart, som man direkt får när man har det minsta drag i seglet, håller sig brädan på ytan. Att segla backwind och dylikt går hur bra som helst. Problemet är dock att alla trix där man inte har drag i seglet måste utföras blixtsnabbt. En seglare på 85 kg behöver naturligtvis mer volym, men jag tror nog att 100 liter räcker, även om man vill ha lite extra marginaler. Det är naturligtvis alltid en kompromiss, men mer volym och längd ger brädor som är trögare att trixa och flippa runt.

    Det bästa tipset är förståss att testa innan köp.

    Ola H.

  • peter-a

    Medlem
    4 september, 1999 vid 11:17

    Tack för det fina inlägget, hur stora segel går det att köra på Score V88?
    har inte sett nåt än men de kommer väl till sverige snart…

    ///Peter

    ehhhh….kommer snart…

  • linsurfer

    Medlem
    4 september, 1999 vid 17:55

    Tackar för hjälpen. Nu är det väl bara sätta sig ner och fundera och läsa lite tester för det är ju svårt att få provsegla alla brädor i detta land där det inte arrangeras några surfmässor med alla tillverkare närvarande på stranden som det görs i t.ex England. Detta vore något att fixa till nästa vår. Tänk er 50 nya brädor på stranden riggade och klara. Sen är det bara att slita fram lilla VISA-lappen när man bestämt sig.

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 1999 vid 10:17

    Jag vet inte riktigt, det beror på hur stor du själv är. Jag väger 65 kg och har provat 6.2 på V85. Det var inte i närheten av gränsen. V88 lär klara minst lika stora segel och borde fungerar bra upp till 6.5, även om man är lite tynge. Troligen går det även med ännu större segel, men det kan kännas lite konstigt och bli problem med höjdtagningen.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OK, lite snicksnack om freestylebrädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.