Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OK, OK…man kanske ska skaffa sig en STOR bräda…

  • OK, OK…man kanske ska skaffa sig en STOR bräda…

    Publicerad av pete på 19 mars, 2000 vid 21:20

    OK. Jag börjar resignera. Inser att här i Sthlm måste surfdagarna bli fler och kanske surfstressen mindre om man skaffar sig ett större komplement. Det största jag har nu är en freeride 105 liter och 7.4 segel. Familjen hänger inte med i +10 grader regn och snålblåst. Det måste alltså gå att surfa även i juli i +20 grader, sol och lätt sjöbris för att kunna låtsas umgås med familjen fast man egentligen är ute å surfar (två flugor på smällen!). Min fråga är nu, kära läsekrets, vad ska jag välja för bräda för att kunna plana smutt när inga vita gäss syns till, dvs säg 4 m/s? Jag väger 75 kg och har sneglat på t ex Techno 283 och Mistral Vision 150 eller måste man välja Vision 170 för att få tillräcklig bärighet? Som det kanske framgår avser jag inte att tävla med ekipaget utan endast att få njuta och skratta på vattnet.

    pher svarade 24 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 mars, 2000 vid 22:46

    Köp en Starboard Formula D-ram 270/85 ofo 62cm.
    Då kommer du få roligt nästan jämt!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 mars, 2000 vid 00:04

    Köp den numera totalsågade Xantos 295II (135 liter) eller en oroligare men snabbare Explosion 295 (135 liter) också totalt passé) . Dom tar +9kvm och har i princip vunnit varenda test sen dom introducerades. Och dom är billiga.
    Då kan du också ta med grannens hund på brädan om du vill men framförallt segla verkligt ofta i Stockholms-vattnen.
    Är stora widestyles verkligen så där kul som reklamen säger i längden?
    Det tycker inte jag.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 mars, 2000 vid 07:29

    Widestyles är mycket roligare än den gamla typen…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 mars, 2000 vid 10:46

    Tror inte du behöver så mycket värre grejer för att vara med och tävla i ex. mellansvenska cupen. Kanske inte kan hota elitseglarna men säkert komma in bland top 15. Och om inte annat så träffar man ganska mycket kul folk på tävlingarna så jag ska nog prova ett race i varje fall.

    Vad gäller brädval så har jag bara provat technon och den var super, skrattar fortfarande!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 mars, 2000 vid 11:43

    håller med…….. fattar inte alla som hela tiden snackar om en massa
    gamla grejer…….SE FRAMÅT INTE BAKÅT!!!!!!

    Mr formula

  • peter-a

    Medlem
    21 mars, 2000 vid 19:24

    jag tror att en Vision 150 och ett neilpryde diablo 8.7 skulle sitta fint….

    ///Peter

    _¸,.»¬=椺²°`

  • linsurfer

    Medlem
    21 mars, 2000 vid 19:46

    Med en Techno, 9.0 Nocam och en 50 fena borde du få segla…….jämt!

  • pher

    Medlem
    22 mars, 2000 vid 06:22

    Funderar starkt på att köpa mig en 283 Techno till sommarn. Har ju fått bra i tester och det är många som är positiv till brädan.

    Enda nackdelen som jag ser det är att Tiga och Bic inte kör med samman fenbox som de flesta andra märken. Men om det är tillräckliga skäl att köpa tex mistral visions nya 2000 modeller vetefan. Är tveksam.
    Dessutom tror jag Technon håller bättre för en ganska färsk en som jag.

    Visst skulle man kunna spara lite till och köpa en Starboard Formula eller Mistral RTX race eller Bics formula bräda. Men jag undrar om det är värt det…Tror jag satsar mina dineros på en Techno och ett stort segel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OK, OK…man kanske ska skaffa sig en STOR bräda…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.