Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H, en EVO 74 fråga för lättvind & 5.7, fena?

  • Ola H, en EVO 74 fråga för lättvind & 5.7, fena?

    Publicerad av dannew på 28 april, 2005 vid 11:33

    Tjenare Ola (& och andra med EVO erfarenhet)!

    Snart är jag den lyckliga (?) ägaren till en sprillans ny EVO 74. Som största segel tänkte jag köra ett bukigt 5.7 Simmer Crossover som borde vara max storlek på bekvämt segel på den brädan. Men vilken typ & storlek av fena borde man ha?

    Jag testat flera fenor och fastnat för Prolimit 20 & 22 cm fenor (se bild, skönaste fena jag kört, bra för höjdtagning-planing och riktigt lös i vågor). Inte så mkt yta vid basen på fena, men ganska mkt yta vid toppen. Men räcker det för att köra vågor när vindet droppat i Lejet? Tjänare man något på att köra en likadan 24 cm fena? Skall man köpa en 24 cm fena som är rakare och mer “freeridebetona”? Jag är ute efter planing, höjdtagning men ändå så man kan köra vågor och svänga bra.

    Så.. HJÄLP!

    ola-h svarade 19 år sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • supasonic

    Medlem
    28 april, 2005 vid 12:36

    Jag kör 5,3 som största på den brädan. Om man måste köra större så tycker jag inte att volymen riktigt räcker. Det går att få upp den i planing med hjälp av bredden men den ligger rätt djupt så det blir att pumpa djävulskt. Har själv inte haft anledning att byta originalfenan så jag vet inte hur den känns med större.

    .s

  • sinclair

    Medlem
    28 april, 2005 vid 12:37

    Du kan köra med en Acid 22 fena till det kittet. Jag har som du en EVO 74 och 5,7 som största segel.

  • dannew

    Medlem
    28 april, 2005 vid 13:27

    Har du inte funderat på en större fena, typ 24 cm eller en lite rakare 24 cm? Tycker du 22 cm funkar bra? Kanske räcker med 22.an jag har. Kör ju Comp Style 20 & 22 cm fena och tycker det räcker till för alla segel än så länge i alla fall.

  • bonasurf

    Medlem
    28 april, 2005 vid 14:12

    Hej Danne!

    Har exakt samma frågeställning som du. Har kört på evon 74:an 2005:an sedan i aug förra året. Har också crossover 5.7 som största segel.
    Gick ifrån en 78 l bräda. Och jag kan konstatera att evon trots sin ringa volym på 4 liter mindre håller 5.7:an bättre. Sedan kan man ju diskutera huruvida det är idealt att köra så stora vågsegel på vågbräda och inte freestyle bräda för att få maximal prestanda.

    Jag har testat lite med olika fenor. Har kört med ett antal gamla risiga fenor vilket fungerat sämre. Körde med 23,5:a vågfena vilket fungerade bra men har nu köpt en som Sinclair föreslår Acid 22 eller Wave Drake 220 som det heter. Denna är egentligen till för Acid 80 och 88 liter så rimligen vore denna ideal för större segel än 5.0.

    Seglade 5.0 med denna i måndags vilket fungerade alldeles utmärkt och 5.7 underriggad med den igår.

    Väl i planing fungerade det bra men det är fortfarande svårt att säga då det var drägligt byigt.

    Jag tror vad man mer får ta i beaktning är sin egen vikt. Jag(83kg) har nog fått kompensera lite med en större fena för att jag ofta vägt lite mer än de brädor jag haft tillåtit med stora riggar. Så då kanske man blir tvungen att att ta till en överdrivet stor fena.
    Jag talade med AnnMarie, scotts flickvän om fenorna och hon sae att han använde mindre fenor med evosarna än han gjort med tidigare brädor.

    Jag kan tänka mig att den större fenan som är till för EVO 92:an kan vara stråt bättre för 5.7. Då denna med 92 liter ska kunna hålla 6.5 segel så borde ju 74 liter kunna hålla ett 5.7:a. Annars får man ta till 24cms fenan som är till för den stora aciden.

    Jag testar vidare och följer denna tråden med spänning.

  • gurra1978

    Medlem
    28 april, 2005 vid 14:23

    Hej

    Detta kanske är lite off tofic, men hur funkar det att köra 5,7 som störst och relativt liten bräda på västkusten samt Skåne?

  • bonasurf

    Medlem
    28 april, 2005 vid 14:30

    Alldeles utmärkt om du är vågseglare. Med bil har man inom 1 timme till alla vindriktningar och vädersystem och är man beredd att köra lite längre kommer man lätt upp till halmstad på 1,5 som faktiskt har bäst surf på västliga vindar. Vill du segla freestyle kanske du vill ha större. Men jag funderar på att komplettera med en freestyle bräda och fortfarande hålla mig till 5.7 som största.

  • gurra1978

    Medlem
    28 april, 2005 vid 14:35

    Ok, då kan jag tillägga att jag kommer också köra 5,7 Crossover som störst. Jag har en freestyle på 113 l och med det bottendraget crossover har och så bred bräda 68 cm kommer man igång förvånadsvärt tidigt.

  • bonasurf

    Medlem
    28 april, 2005 vid 14:43

    Är det så att vi har en 08:a som deserterar?

  • gurra1978

    Medlem
    28 april, 2005 vid 15:08

    Svar till:


    Är det så att vi har en 08:a som deserterar?

    [/ QUOTE ]

    Vem vet cool.gif

  • ola-h

    Medlem
    29 april, 2005 vid 16:12

    Jag tycker bonasurf förklarar det hala bra. Just Drave Wave 22 har varit den fena jag också tagit till. 5.7 är väl ungefär max vad den fenan gillar, men jag också fått den att funka rätt OK med 5.9 (på EVO 70 och 74).

    Dock denna 22cm fena är väldigt tjock, så det är långt ifrån säkert att dina prolimit kommer uppföra sig likadant. Draka Wave är nästan att betrakta som specialfenor för att just köra lite “för stora” segel och och med att tjockleken ger dom ett slags extra “bottendrag”. Original EVO-fenan till 92:an som bonasurf föreslål (22.5cm) har faktiskt mindre av detta bottendrag trots att fenan är större i yta.

    Innan du testar prolimitfenorna bör du också testa originalfenan. Den är också mycket skön och en fena som gillar segling med bra drag i seglet.

    Som bonasurf säge kör Scott själv med rätt små fenor och det avspeglas i vad EVOn original är besttyckad med. Med större fene blir brädan aningens trögare kan-kant, men jag skulle inte säga att det spelar någon roll i de sega vågor och låga farter som vi har i segling över 5.0.

    En rakare fena tror jag inte är rätt väg att gå, även om det säkers skulle funka. Då är ett intressantare alternativ att köra Drake Freestyle 22 eller MFC RON, tycker jag. Då får du väldigt bra höjdtagning men ändå snabbhet kant-kant för backsideridning mm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H, en EVO 74 fråga för lättvind & 5.7, fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.