• Öland…..

    Publicerad av steffo på 16 augusti, 2000 vid 06:25

    Då det har förekommit anklagelser mot en viss surfaffär på Öland av personer som inte vill framträda med sina namn så väljer jag att ta bort den diskutionen.

    Den/dom personer som kommer med dessa anklagelser har inte ens blivit drabbade själva utan har “hört” vissa historier från andra.

    Om det nu är någon som har blivit felbehandlad så kan väll den personen kliva fram med eget namn och berätta sin version.

    Jag som webmaster tar inget som helst ansvar för vad som skrivs på denna konf.

    /Konfpolisen

    anonym-anvandare svarade 23 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • seasurf

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 09:16

    Det vore ändå intressant att höra från surfuthyrarna varför utrustningen inte är försäkrad utan man måste betala skadat materiel själv (om det nu är så, jag har inte hyrt saker i Sverige någon gång). Blir det för dyrt med försäkring så det inte går att hyra ut? Går det inte att teckna någon sådan försäkring? Om man hyr båt eller bil finns ju dylikt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 10:30

    Hej! Hoppas att allt är bra med surfsverige och att vinden blåst på er med. Vad gäller försäkring av hyrd vindsurfingmatriel är det hyrestagarens egen försäkring som gäller, pga att det i sverige idag inte finns försäkringsmöjligheter liknande de i utlandet då man betalar ca 50 spänn och sen kan göra som man vill med grejorna. Den personliga kostnaden för hyrestagaren blir självrisk (ca 1000:-) vilket jag tycker är ganska billigt om man pajar prylar för 20000:- pga att man överskattar sin egen förmåga.
    Ingen hålls ansvarig för ev. materialfel endast för oaktsamhet. Tittar personligen alltför sällan på denna konf, men hoppas ändå att liknande pajkastning som tidigare upphör. Med hopp om en lång varm och blåsig höst vill jag passa på att önska surfsverige lycka till. Vi syns!! 🙂
    Mvh Alex. Haga Park Surfcenter.

  • dala

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 11:17

    Ursäkta mig, en dum dryg Skåning, men jag förstår inte vad du menar Alex. Hyrestagarens egen försäkring som gäller ? Vadå hans personliga drulle försäkring eller vad? Det är ju inte alla som har en sådan. Om man inte har det så innebär det alltså att du får stå för hela kostanden själv? I mitt tycke är det ett mycket dåligt sätt att hyra ut grejor i en sport där vissa skador kan inträffa på materialet även om man är en mycket duktig seglare.

    Ska det vara uthyrning utan försäkring och med fullt ersättningskrav vid skada från kunden så är det ju inte många som vågar testa en ny lite dyrare bräda och riskera att gå på grund eller få ett kastfall som kan hända den bästa.

    Ni måste väl ha brädor och riggar försäkrade på nåt sätt, eller är de helt oförsäkrade?

    Hoppas att ni löser detta på ett bättre sätt i framtiden så att ni får nöjda och glada kunder och inte en massa bad will på konfen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 11:42

    Jag tycker att det låter konstigt att det inte finns något försäkringsbolag som erbjuder försäkringar för uthyrningsföretagen. När det gäller uthyrning av skidor så verkar det ju inte vara något problem. Alla uthyrare erbjuder ju en försäkring. Kan det vara så att uthyrarna (ingen nämnd ingen glömd) tycker att det blir för dyrt att teckna försäkringar?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 11:42

    Det finns idag inget försäkringsbolag i detta land som tecknar en försäkring på uthyrningsbrädor. Utan det besked är att dom överväger att skrota vindsurfingbrädor från försökringsbolagen pga omfattningen av skador på dylik utrustning.
    Så tyvärr du bör ha en olycksfallsförsäkring själv. Vilket 90 procent av befolkningen har, ofta genom facket.
    Detta är inget vi kan göra något åt

  • johan-g

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 12:56

    Det är faktiskt likadant vid uthyrning av skidor. Där är det också kundens försäkring som gäller! Om affären skulle stå för försäkringen så skulle man nog inte få tillbaka många hela brädor/skidor..

  • stickan

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 13:38

    Varför inte ha en “egen” försäkring men också ha en självrisk om nått pajar så blir man nog räddare om sakerna ? Pajade själv ett segel när jag var på öland förra sommaren men det fanns inga antydningar att jag skulle betala, mest lite sura miner. Att det pajade hadde nog mest att göra med att seglen ligger i solen hela sommaren för jag tappade bara seglet i relativt låg fart och då blev det en reva.

    Mvh Stefan

  • kine

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 16:54

    Det finns nog i så fall olika varianter vid uthyrning även av skidor. Jag var i Tandådalen i vintras och hyrde carvinglagg. Jag betalade nånstans 70 spänn för försäkring av skidorna (under en dag). Jag tror att försäkringen täckte både stöld och sönderkörda skidor. Men skidor är ju inte i närheten av så känsliga som surfbrädor.

    På ett vis kan jag förstå försäkringsbolagen som inte försäkrar surfuthyrningar, det är ju knappt att en privatperson får försäkra sin bräda längre. Försökringsbolagen ska ju tjäna pengar även på oss surfare, och hur ska det gå till när vi pajar så mycket dyra grejer som vi gör? För kör man sönder en bräda måste man ju nästan måste vara brädbyggare för att laga den utan att den ska bli sunkig nästa säsong.
    När man hyr grejer är nog de flesta inte heller lika noga med hur man behandlar utrustningen. Läste senast i går här om surfare på Fuerte som kört sönder brädor men “skitit i att byta” eller hade råkat ut för totalt slutkörda brädor.

    Å andra sidan så tycker jag nog personligen att hyr man en bräda så ska det gå att betala till en mindre summa för försäkring, 1000 spänn känns ju i mesta laget om man råkar göra en rejäl kvadd. Vad är egentligen oaktsamhet när man surfar? Visst kan man stå och smygåka och “vara rädd om grejerna” men var är då tjusningen med att surfa? Vindsurfing för mig är en actionsport där man utmanar sig själv att hela tiden kolla var gränsen går och en vilja att lära sig nya saker. Oavsett om man har egna eller hyrda grejer.

    Hur funkar det i tex. Varberg, gäller samma regler även där? Jag menar CLS-Uffe hade ju fullt upp med reparationer så det lär ju hända en del där också.

    – K

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 17:31

    Varför informerar ni INTE kunden om detta (försäkringen alltså) när de ska hyra från er, ni har ju inte ens ett papper som kan läsas igenom om regler och försäkrings frågor. Personlien har jag själv INTE drulle försäkring, vad fan gör jag då??????????? måste jag då betala för grejorna som gått sönder, snälla svara på denna fråga Alex eller någon.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 20:02

    Mycket enkelt. Man hyr inte. att hyra något innbär alltid en viss risk.
    Folk på denna Konf tycks vara väldigt begåvningshandikappade.
    Det finns idag inget försäkringsbolag som försäkrar uthyrningsbrädor ändå tjatar folk om försäkra uthyrningsbrädor.
    Mig veterligen så är det bara två försäkringsbolag som har båtförsäkring på privata prylar och det ena folksam pratar om att ta bort den för den missbrukas.
    Och har man ingen drulleförsäkring eller olycksfall och håller på med någon typ av sport tja då är man inte riktigt funtad. Det är ett par hundralappar vi talar om.
    Så sluta tjata om att dom skall ha försäkring, när faktum kvarstår inget försäkringsbolag försäkrar detta.
    Ingen tvingar folk att hyra.
    Och det där med utlandet bullshit. Jag hyrde prylar på Bahia GC och fick ett hål i ett segel. Det fick jag betala i och för sig bara femhundra spänn.
    Och när dom på en del ställen säger försäkring i utlandet så är det bluff.
    ett sätt att lura turister på pengar.
    Det är bara att titta på plus. Det är många svenskar som hyrt bil och löst en försäkring sen när olyckan väl varit framme så har dom råkat väldigt illa ut.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 21:24

    ah lägg av!!! Har själv hyrt i utlandet då jag körde kroken igenom en panel på seglet….tog bara ett nytt, inga SURA miner inte. jag fick lägga till ca 200 kr för försäkringen. sen säger du HYR DÅ INTE, det kan man göra om man bara FICK den informationen om försökringen innan, vad händer om man kommer från tex. spanien och Inte har den försäkring vi har i sverige?????jo man får pröjsa skiten. Företags försäkring, precis som ett vanligt företag har det FINNS!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 21:53

    Det var inte min mening att paj kasta eller snacka skit om Ölands affären, absolut INTE! de som driver den butiken är snälla människor och detta är INTE personligt utan bara hur de driver butiken. MEN jag tyckte ändå att för folk som inte visste hur det gick till där, så var det bra info. Och vi såg verkligen hur MÅNGA som inte visste vad som gällde om saker gick sönder. Och sisst, det är tydligen inte bara att betala själv risken och sen är det klart, jag hörde allt snack på stranden under kristi flygare helgen då en av hyrarna hade tagit sönder en mistral, ja då skulle denna person ta brädan i sin bil och köra till posten och skicke den till varberg för reparation och dessutom betala frakten, och detta efter mycket tjaffs på stranden och VÄLDIGT SURA miner från butiken. Men som tur va så ordnade det sig till slut.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2000 vid 07:26

    Varför inte ha egna prylar så slipper man hyra det har vi surfare haft i alla år. Dingar man brädan eller får en reva i seglet får man
    laga själv eller be någon laga. Det kostar att rippa i håda förhållanden.
    /FK

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.