Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland till våren!!

  • Öland till våren!!

    Publicerad av anonym-anvandare på 2 mars, 2000 vid 17:11

    Hej gott folk
    Har varit på Haga p 95 och 96 men blev så jävla arg på allt sjögräs (var där i juli) men har nu fått chansen att hyra stuga genom jobbet i Ekerum.Så jag funderar på att åka i maj juni.så hur många dagar surf med 8.6 och neråt blir det då, när är bäst?,hur långt ekerum-haga? går det att surfa i ekerum? Tacksam för svar.
    PS vägrar att skaffa fjantig sjögräsfena.

    kenneth svarade 24 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2000 vid 17:30

    Utan sjögrsfena! Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2000 vid 20:09

    På våren blir det väl inga problem väl? Då har ju skiten inte vuxit till sig!

  • erra

    Medlem
    2 mars, 2000 vid 20:42

    Gräs är väl härligt, det ska va som Svenska Cup tävlingen i Lomma -99, gick ju nästan att spela golf ända över till Danmark…

  • rideronthestorm

    Medlem
    3 mars, 2000 vid 00:25

    Mellan Ekerum och Haga är det max 3 mil. Det är inte särskilt bra segling i Ekerum då syd blir sne frånlandsvind. Sjöbrisen i Ekerum är heller inte i närheten av Haga. Maj till mitten av juni brukar vara bra och om du har 8.6 segel kan du förmodligen segla nästan varje dag… sjögräs brukar inte vara nåt problem i början av säsongen…

  • kenneth

    Medlem
    3 mars, 2000 vid 08:11

    Hej.
    Normalt så är det inget sjögräs förrän i slutet av juli. Förra året var ett av det värsta sjögräsår som jag varit med om. Men när vattentempen närmar sig 27grader då växer det. Året innan behövde man inte använda gräsfena. Gräs finns bara på Haga. Växer nere i Mörbylånga. Om det är nord blir det inget gräs.
    I år har det stormat rätt bra så halva botten har varit uppe på land. Min erfarenhet från förra gången det var så för en tio år sen då blev det inget gräs.
    Skiten hade spolats upp med rötterna. På östra sidan eller i grönhögen är det inget gräs. Ingen gillar gräs. Men mitt råd till dig är ändå att skaffa en gräsfena. Har du skaffat dig en 8,6a så är en gräsfena en relativt billig inverstering. Gräs finns tyvärr på ca 50% av svenska kusten. Ett annat namn är ju också skånefena. Trot eller ej det finns även på gran canaris. Och när våra tävlingsseglare var i Australien på VM så stötte dom på det.
    Gräset här hemma är en produkt av övergödning av havet från våra lantbruk. (bland annat) Så att vara miljövän och surfare hör ihop. Och så är det nog som Riders in the Storm skriver med en 8,6 får du nog segla varje dag. Klart det beror väl lite på vad du har under fötterna. Men man kan aldrig lova. Totalpunka kan inträffa överallt. Sån tur som vi haft med vinden dom sista åren
    kan knappast hålla i sig. Förra året var enormt. Annars är Juli sämst (i slutet)
    Vi syns

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2000 vid 08:31

    När öppnar butiken på haga? 1 maj???

  • kenneth

    Medlem
    3 mars, 2000 vid 16:17

    Den brukar öppna då har inte pratat med Alex men skulle tro att det blir däromkring

  • k-p

    Medlem
    3 mars, 2000 vid 20:40

    Har du bestämt dig när du skall åka? Jag funderar på att åka dit i
    maj, det vore kul om det var många där då.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2000 vid 21:07

    Skulle inte ran ha möte där i början av juni?

  • kenneth

    Medlem
    3 mars, 2000 vid 21:21

    Dom kommer är ej säker om det är kristi flygare eller pingst
    heja blå-vitt

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2000 vid 21:44

    Tack för all info Kenneth!!

    Gaisar`n

  • robin

    Medlem
    4 mars, 2000 vid 15:48

    Vet du om vandrarhemmet har öppnat till påsken? Om de inte har det, har du något tips på var man kan bo? Tält kan vara jäkligt kallt i april om man har otur…

    /Robin

  • kenneth

    Medlem
    5 mars, 2000 vid 12:01

    Vandrarhemmet har öppet redan nu. 0485-36593 sen tror jag att stugorna på campingen har billigare på försäsongen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland till våren!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.