Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Older slalom freeride JP super X 96L?

Taggad: 

  • Older slalom freeride JP super X 96L?

    Publicerad av petter_f på 7 oktober, 2021 vid 22:25

    Jag vill köpa en billig snabb bräda och har hittat en JP Super X 96L men den är från 2005, tror det är. Den är tydligen i fint skick men jag undrar om det finns någon nackdel som säger att jag borde håller mig till nåt nyare?

    59,5cm x 252cm 96L

    Kommer segla mest i Klagshamn med flat water blasting med dyningar som bygger när det blåser upp.

    Åsikter?

    petter_f svarade 2 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • raggarn

    Medlem
    8 oktober, 2021 vid 13:30

    borde väl funka till det du beskriver och JP var ju välbyggda då …..
    så här tycker Tyska Surf 2004+2005 …damma av skoltyskan el kör Google translate
    enda nackdelen är väl mobbing på beachen av” förståsigpåare” som tycker den hör hemma i återvinningscontainern
    krävs mod för att visa upp sig med gammalt
    men blås om dom på vattnet bara….. 🙂
    lycka till

    Pictures from Surf Magazine 2004

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 2 år, 5 månader sedan av  raggarn.
  • raggarn

    Medlem
    8 oktober, 2021 vid 13:33

    2005

    Pictures from Surf Magazine 2005

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 2 år, 5 månader sedan av  raggarn.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    8 oktober, 2021 vid 16:54

    Old School rules. Jag skulle säga att brädorna inte blivit bättre sista 20-25 åren men däremot seglen och fenorna. Men sista 10 åren har det hänt väldigt lite inom vindsurfing (gäller inte foil), och hållbarheten är nog sämre nu.

    Såg nån tävling då de körde super-x slalom, det va en märklig period i vindsurfingens historia då sporten nästan dog ut, alla stora namn la av förutom Antoine Albau. Intressant format med mix av freestyle och slalom. Brädorna var både lätta och hållbara på den tiden så bara att slå till tycker jag.

    Mobbing på stranden pga gammal utrustning har jag aldrig märkt, tvärtom gamla grejer är bara coolt. Värre med senaste utrustningen och inte kunna segla.

    2005 är dock för nytt för att platsa i gruppen old School windsurfers (pre -00).

  • petter_f

    Medlem
    9 oktober, 2021 vid 18:09

    krävs mod för att visa upp sig med gammalt
    men blås om dom på vattnet bara…..

    Precis min tanke. Plus grått skägg skapar en viss respekt också 😉

    Brädan blir i alla fall snabbare än min tidigare bräda som ha gått nästan i två, och ligger nu permanent på land. Också rätt gammal.

    Tack för hjälpen allihoppa!

    • Detta svar ändrades 2 år, 5 månader sedan av  petter_f.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Older slalom freeride JP super X 96L?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.