Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Oljeproblem med caravelle-88

  • Oljeproblem med caravelle-88

    Publicerad av henke201 på 26 maj, 2006 vid 14:44

    Äntligen skulle bussen börja rulla igen men så blev det icke. Vi bytte oljan i bilen och hällde i 4liter ny syntetolja men sen när vi började köra kom det pipande varningsljudet om oljan. Så vi hällde i 0,7L till men det fortstätter låta ändå.

    Någon som vet vad det kan va?

    getwet svarade 17 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • surfridern

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 12:20

    ja det kan ju vara allt möjligt men jag skriver ett par saker som kan hjälpa dig
    kan det vara så att oljetrycksgivaren pajjat? testa åh jorda kabeln direkt i blocket åh se vad som händer. oljetrycksgivare kan du plocka i princip från vad som helst. många olika motorer som har samma givare.
    har du rätt viskositet? fel viskositet kan ge fel oljetryck.
    sen undrar jag om det verkligen ska vara helsyntet till en så gammal motor..?

  • wman

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 13:38

    Vet att min farsa hade en gammal vw-buss som han hälde syntetolja och den började läcka ordentligt…men det är ju inte alls säkert att det är samma problem. Har själv haft problem med att oljan har läckt ner tillbaka i sumpen när jag bytte olja en gång, då blev det för dåligt tryck…fick byta en packning.

  • henke201

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 03:11

    men saken är den att varningslampan började lysa redan innan vi bytte olja. Sen körde jag bara bort till macken med den. Men innan dess har den stått stilla i 5 månader. Vad jag har upptäckt så läcker den inte olja heller för den delen :S

  • svenne

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 18:01

    Låter som att pumpen börjar tröttna. Om du vill chansa så byt till en tjockare olja alternativt mineral/delsyntet, men jag skulle kolla pumpen.

  • bergelin

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 15:09

    Håller med Svenne..

    Du frå absolut inte blanda olika oljor, och vet du inte vilken du hade innan så byt allt.. Byt ut all olja till en tjockare. Hade samma problem men det löste sig perfekt när jag bytte till en tjockare! (Fråga på verkstaden, de vet)

    // Erik

  • getwet

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 14:10

    Gör som Svenne skrivit, kolla pumpen. Tillägger att en gammal folka motor inte ska ha helsyntet. Är som att kasta pärlor till svin. Duger gott med en mineral olja, gärna med hög viskositet såsom 20-50

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Oljeproblem med caravelle-88

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.