Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing olycka i apelviken, igen!

  • chris99

    Medlem
    16 september, 2007 vid 20:50

    Tragiskt med ännu en olycka…

    Tarifabybo;
    Att ge sig ut i 60 knop i side off är redigt korkat. Finns ingen rescue som kan ge sig ut och plocka upp en om det går åt pipan. (varken båt eller heli).
    Var väl rätt nyligt som två killar blåste ut i atlanten i Tarifa som sedan inte har återfunnits.
    Kanske skoj att skryta om, men när det kör ihop sig i de förhållanden är det ju helt kört….

    Yeye..

    Varför försöka lura i någon att kite INTE är en farlig sport, det är ju skitfarligt.. Men samtidigt väldans skoj. Å än mer skoj om alla skaffar sig surfvett och lämnar sina luftmadrassdrakar hemma, vilket samtidigt skulle ge färre surfare ->> mindra problem..

    /DonC
    PS. Krya på dig!

  • tobas

    Medlem
    16 september, 2007 vid 22:10

    Don C lämna luftmadrassdrakarna utanför det här. Betänk istället att stackarn i Apelviken troligtvis inte hade råkat utför samma missöde med en sådan i händerna.
    Färre Don C´s på spotsen skulle ge mer utrymme. GÖTT!!!

    Krya på di och Be Aware.

    / Tobas

    PS! Bra poäng där med 60knots surfingen dock DonC DS!

  • robrox

    Medlem
    17 september, 2007 vid 06:44

    Jag var nere och fotade bara 10 meter ifrån olyckan. Det såg riktigt illa ut jag såg inte första smällen men den andra och vidare. Tyckte att de personerna som tog hand om honom på stranden gjorde ett riktigt bra jobb. Jag hoppas verkligen att killen repar sig. Jag har lagt ut bilder från lördagen kolla in dem på http://www.stoneandwater.nu ställ upp i rate my surfcar oxå 🙂

    RobRox

  • haze

    Medlem
    17 september, 2007 vid 14:03

    Varför blanda in Foil i denna tråd för? Hade ju abslout inget med olyckan att göra så.

  • bas

    Medlem
    17 september, 2007 vid 16:01

    tobas, är det den tobas som jag kitade med på årensjön för fem år sedan? jag hade en wipika free air, kommer du ihåg mig, en tjej som gick på skidgymnasiet //erika

  • chris99

    Medlem
    17 september, 2007 vid 16:35

    DonC har egen spot nu, utan strul å meck…

    Krya på sig kraschkillen!

  • dadil

    Medlem
    17 september, 2007 vid 17:13

    @bas 415824 wrote:

    tobas, är det den tobas som jag kitade med på årensjön för fem år sedan? jag hade en wipika free air, kommer du ihåg mig, en tjej som gick på skidgymnasiet //erika

    det borde nog stämma det men han har redan flickvän vad jag vet…
    (sorry, kunde inte låta bli)

    krya på dig!

  • tobas

    Medlem
    17 september, 2007 vid 17:15

    Visst är det så Erica. Du har kommit långt i din kitekarriär förstår jag på ditt inlägg. Fan va coolt…
    Harvar själv mellan Gotland å Åre men det är ju inte fy skam det heller….
    Nu ska vi inte kapa den här tråden mer. Skickar ett privat mess

    Surf´s up / Tobas

  • beep

    Medlem
    24 september, 2007 vid 21:22

    Hej,

    Jag tänkte ge lite information om vad som hände vid kiteolyckan i Apelviken förra lördan.
    Killen som heter John och är min son, kommer enligt läkarna sannolikt att klara sig utan bestående men. Men det kan ett tag med rehabiliteringen. TACK alla ni på stranden som hjälpte John, fixade dit ambulans och även tog hand om mig som var helt övertygad om att han var död när jag först kom fram och såg honom där han låg helt livlös och med blodet rinnande ur munnen och ena ögat. John fick en kraftig hjärnskakning, blodutgjutning innanför skallbenet, rejält blåslagen i ansiktet, mm. och låg på intensiven i Varberg i halvkoma i ett par dagar. Dock inga frakturer på nacke och rygg som tur är. Han är fortvarande på sjukhus men är bra på bättringsvägen nu.
    John har kitat sedan första året det fanns kitar att köpa i Sverige och 7 m2 Naish-kiten var perfekt i storlek för vindstyrkan som rådde. (Bedrövligt med vissa kommentarer från folk som inte ens var där och har nollkoll på kiteing och på vad som hände).:mad2:
    Vad hände då?
    John och jag hade varit ute runt 3 timmar denna dag. Kanonfina vågor och inte så mycket folk att det var trångt därute. Lite ryckig var vinden men inga problem med kontrollen med dessa moderna kitar som har ett enormt vindregister. Vi turades om med Naish Shock Wave 7:an och det var John tur att köra.
    Vi har kört med Cabrinah kitar de senaste åren. Naishkiten är nyinköpt för någon månad sedan och har fungerat väldigt bra vid de få tillfällen då det blåst tillräckligt för att använda den. Cabrinahkitarnas bommar är asymmetriska vilket gör det ganska självklart vad som är höger och vänster På Naish bommarna är det rött till vänster som gäller. Vad som hände när John skulle starta kiten var att han av misstag/slarv lyckades ta tag i bommen med rött till höger trots att han varit ute flera gånger under dagen och haft bra koll på läget. Lite okoncentrerad och rött till vänster satt inte tillräckligt bra i ryggmärgen efter allt kitande med Cabrina-kitar (Möjligen också lite ologiskt att Naishmärket skall vara vänt ifrån en när bommen ligger rätt?) Kiten gick upp lugnt och fint men bara efter någon sekund när han skulle justera kitens läge i luften så gick det naturligtvis väldigt fel väldigt fort.

    Några reflektioner och insikter ifrån oss utifrån vad som hände:
    -Det finns mycket lite utrymme för okoncentration och misstag när det gäller att rigga eller starta en kite oavsett vindstyrka och hur erfaren man är. Kanske är risken till och med större att man gör ett slarvfel när man har hållt på ett tag och tappat lite av respekten.
    -Vi kommer alltid att slå upp bommen förbi Override läget när kiten startas och landas och inte klicka tillbaka förrän vi är ut i vattnet. Vi har slarvat ibland men inte efter detta.
    -Vi kommer hädanefter alltid att ha hjälm när vi kitar. John hade hjälm vilket troligen räddade honom från riktigt allvarliga skador. Även här har vi tidigare slarvat ibland.
    -Vi kommer aldrig mer att kita ensamma.
    -Att vända bommen fel på Naishkiten kommer naturligtvis aldrig mer att hända men vi kommer att vara väldigt försiktiga med nya kitar eller om vi lånar av andra.

    Vi ses på havet när John är har återhämtat sig.
    Hälsn Stefan:smile:

    PS. Som ett positivt inlägg i debatten om eventuella motsättningar mellan kitare och vindsurfare (om det nu finns sådana) så kan jag berätta att John en halvtimme innan olyckan hände bogserade in en vindsurfare till stranden med kiten. Vindsurfaren låg långt ut i Apelvikenviken och var ganska skärrad och bad om hjälp då han hade blivit av med sina prylar i vågorna.
    DS.

  • tim-eriksson

    Medlem
    24 september, 2007 vid 21:31

    Skönt att han klarade sig så “lindrigt” ändå.

    Bra inlägg!

  • jezaja

    Medlem
    24 september, 2007 vid 22:14

    Skönt att höra att han är okay!

    Plockat bort stopperballen på min shockwave 7a då bomtrycket är så lågt att det funkar att hålla den med ett finger, och man gör sällan deadmans.

    Ang färgerna så har de flesta märken har rött som vänster och något annat (svart, vitt, blått, grönt etc) som höger. Tex: EH, Naish, North, Takoon, Flexifoil, Ozone osv..
    Cabrinha är väl tyvärr ett undantag?

  • nic

    Medlem
    24 september, 2007 vid 23:23

    Riktigt bra redogörelse. Tackar.

    nic

  • andi_j

    Medlem
    25 september, 2007 vid 07:13

    glöm färger bättre att åka på känsla 🙂

    Hoppas allt ordnar sig!

  • sourra

    Medlem
    25 september, 2007 vid 07:28

    Vad skönt att höra att det inte gick värre än det gjorde. Jag kan också varmt rekommendera att plocka bort stopperballen på sjuan (jag har gjort det på min). Om man ska göra det måste det göras genom att man lossar linan som sitter ihop med depowerstrapsen och trär av kulan och fästet. Det går alltså inte att placera stopperfästet i något av depowerlinans ändlägen eftersom man då blockerar antingen depowerstraps eller quickrelease. Än en gång – vad skönt att det slutade lyckligt. Vi ses på vattnet.

  • gh0st

    Medlem
    25 september, 2007 vid 08:46

    Tack för informationen, all sådan här info hjälper till att förhindra liknande olyckor.
    Kyra på dig och skynda dig tillbaka John!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing olycka i apelviken, igen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.