Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka i Rågelund 4/9-12

  • kiters_se

    Medlem
    6 september, 2012 vid 07:46
    Doc;697532 wrote:
    Skönt att det gick bra. Vi som tar emot på akuten skulle vara mycket gladare om folk slutade ladda hopp på grunt vatten. Det finns en övertro på både den egna förmågan och hur bra man blir efter operation av ett fult benbrott. Tänk till lite folk!

    Jag erkänner. Har laddat på hopp senaste två veckorna på grunt vatten men kan lova att det är slut med det nu!

    Hoppas verkligen killen inte fick några alvarliga skador!

    Peter

  • deaz

    Medlem
    6 september, 2012 vid 08:26

    Härligt med lite medmänsklighet! Hoppas det är en ihållande trend inom vår sport =)

    Jag ramlade själv i somras efter wakebåt, fick ett hälhugg på spegelblank yta och hamna på sjukhus i 2 veckor med hjärnblödning… Jag hade INTE hjälm på mig och läkarna trodde att det var skillnaden mellan liv och död. Smällen hade blivit för stor om jag haft hjälmen på.

    MEN, i 99 fall av 100 tror jag det är bättre att ha hjälm!

  • above_the_law

    Medlem
    6 september, 2012 vid 08:41
    deaz;697549 wrote:
    Härligt med lite medmänsklighet! Hoppas det är en ihållande trend inom vår sport =)

    Jag ramlade själv i somras efter wakebåt, fick ett hälhugg på spegelblank yta och hamna på sjukhus i 2 veckor med hjärnblödning… Jag hade INTE hjälm på mig och läkarna trodde att det var skillnaden mellan liv och död. Smällen hade blivit för stor om jag haft hjälmen på.

    MEN, i 99 fall av 100 tror jag det är bättre att ha hjälm!

    Håller med men mot sten är det ju en helt annan sak…
    Låter tyvärr lite som en person som jag känner med tanke på just det tricket, hoppas inte det var du Seb…?
    Krya på dig vem det än var och inga fler onödiga skador nu dudes…

  • surfbasse

    Medlem
    6 september, 2012 vid 11:19

    Jag är oskyldig fast. jag delar trix och tydligen namn med den skyldiga jag hoppas verkligen att det gått bra med honom…..

  • plattvatten

    Medlem
    6 september, 2012 vid 12:30

    Korde dagen innan pa ragelund, tankte just pa alla nya stenar som har popat upp sedan jag plockade undan for 2 ar sedan i vantan pa vind. Nar ni vantar pa vind gor en timme pa att plocka sten, great workout. Tror TT behover en ny runda ocksa.
    Krya pa dig.

  • gadget

    Medlem
    6 september, 2012 vid 19:07
    Doc;697532 wrote:
    Skönt att det gick bra. Vi som tar emot på akuten skulle vara mycket gladare om folk slutade ladda hopp på grunt vatten. Det finns en övertro på både den egna förmågan och hur bra man blir efter operation av ett fult benbrott. Tänk till lite folk!

    Fråga mig som vet om det är några tveksamheter eller kolla min avatar!
    Dock var inte min skada pga grunt vatten! :smirk:

  • kronaldo

    Medlem
    7 september, 2012 vid 08:12

    Hjälm är för mig ett självklart alternativ. Använder samma hjälm som jag har till kite när jag kör inlines eller kör skate. Funkar utmärkt!

    Hoppas att han snart är ute på vattnet igen.

  • nick

    Medlem
    7 september, 2012 vid 09:00

    Ja, trots att hjälmen kan rädda liv många gånger så kan den göra kraftig skada andra gånger. Jag hade hjälm när jag körde wakeboard o fick ett till ett riktigt tåhugg med face plant som resultat. Tack vare hjälmen veks huvudet bakåt så kraftigt att jag fick en whiplash-skada. Hjälmen åkte av och hängde kvar runt halsen i hakremmen som en jäkla fallskärm i vattnet…
    Trots neurokirurgi har jag nu haft enormt kraftig huvudvärk i 5 år, jag måste käka nervsignalstoppande mediciner (läs medicin för psyksjuka) och opioider varje dag.
    Skulle jag använda hjälm igen så skulle antagligen huvudet slitas av vid en liknande krasch, så för min del blir det kiting utan hjälm. Wakeboard är inte att tänka på tyvärr…

    Hoppas den skadade killen har klarat sig bra. Krya på dig, grabben!

  • amco

    Medlem
    7 september, 2012 vid 10:08

    Har kört med hjälm från början men blir lite osäker nu…

  • lance

    Medlem
    7 september, 2012 vid 11:01

    Okej nu var mitt inlägg egentligen inte skapat för att skapa diskussion mellan för eller emot hjälm, men eftersom det blivit så vill jag stryka under ngt.

    Jag som var brevid kan säga att personen i denna olycka troligen hade klarat sig betydligt bättre med hjälm, men det innebär inte att jag vill kalla han dum som inte hade hjälm. Jag har kört i tre år nu utan hjälm och börjat med detta i sommar då jag är på den nivå att jag nu vill börja träna på lite trick osv.

    Jag kan tycka att man innan man sätter ett trick clean bör ha lite djupare vatten om man misslyckas men allvarligt talat så är det nog bara att inse att hjälm eller inte hjälm avgör inte hurvida du skadar dig allvarligt eller inte utan tillfället som någonting går snett på.

    En lina kan ryka, en kastby, högre längre hopp än planerat osv osv. Anledningarna till en krasch är oändliga och vi kan aldrig skydda oss mot det. Alla som sysslar med kitesurfing måste nog veta att sporten trots allt är lite risky och jag tror adrenalinet som det och den kunskapen ger är just anledningen till att många gillar sporten. Den ger en kick, det är kul och det finns en riskfaktor i den.

    Vet inte om min tanke skapar ordning i frågan men hjälm kan nog skydda dig mot vissa saker inte alla, utan hjälm kanske kan vara bra i vissa lägen med men sannolikheten är nog trots allt att hjälmen skyddar huvudet i de flesta fallen men inte nacken osv. Precis som en knäskydd för skateboard inte skyddar ditt smalben mot en lyktstolpe.

    Jag hoppas att “Sebastian” snart skriver på denna tråd att han mår bra och är glad över alla som skyndade till med eller utan hjälm på huvudet.

  • melk

    Medlem
    9 september, 2012 vid 22:12
    Tjenare alla surfare!!
    Det är Sebastian här, det var jag som råkade ut för olyckan. Ett JÄTTE TACK!! till alla som engagerade sej och hjälpte till vid olyckstillfället. Utan er hade jag förmodligen kanske inte kunnat gå idag.
    Alla agerade mycket snabbt och var välorganiserade. Grymt att få känna sånt stöd när man är hjälplös. Jag ska nu försöka berätta vad som hänt.

    Rågelund 4 september:
    Det var mycket folk ute och surfade denna fina surfdag. För att slippa trängas för mycket så körde jag på lite grundare vatten än vanligt.
    Tricket jag skulle utföra var Backroll kiteloop, det funkar att så länge man axelererar upp till vindens hastighet, har man fortfarande kraft i draken.
    När man väl kommit upp i den hastigheten får heller inte draken någon vind. Det som hände var att jag gjorde kiteloopen för långsamt och när den kommit halvvägs (alltså när draken var längst ner) var min axelerationskraft slut. Därmed tvärdök jag med huvudet före! Eftersom jag inte hade gjort backrollen klar hade jag ingen aning om var jag var. Allt gick väldigt snabbt. Jag drog huvudet rätt i sandbottnen och vattnet hann inte bromsa mycket eftersom det var endast 20-30 centimeter djupt.
    Direkt efter krashen förstod jag att det var en riktigt hård smäll och började skrika efter hjälp. Väldigt snabbt kom en som surfade fram och höll draken åt mig. Vet inte vem det var men Tack så jättemycket. Det var skönt att slippa drakens kraft och bara få lägga sej på rygg och flyta.
    Därefter kom det fram fler personer bl.a en läkare och en ambulanssjukvårdare som också var surfare. Dom och flera andra fixerade mitt huvud och någon ringde efter hjälp, ni tog hjälp av en surfbräda för att bära in mej till sandbanken. När ni surfare bar in mej till sandbanken så kändes det tryggt och stötfritt. Det var stor skillnad mot när ambulansmännen bar mej och då hade ni ändå inte en bår att bära mej på. Riktigt snyggt jobbat och tack till alla!

    Mina skador:
    Bruten nacke, ryggen bruten på tre ställen, ett revben brutet, uppspräckt panna från hårfäste till näsrot och ögonbryn.

    På sjukhuset Sahlgrenska:
    Jag röntgades vid tre tillfällen varav en magnetröntgen. Fick besked om att det skulle nog ta tre veckor innan jag skulle kunna börja gå. Min panna syddes därefter ihop med ett antal stygn.
    Jag är en ganska rastlös person. Efter arton timmar kom sjukgymnasten, hon ville att jag skulle försöka sätta mig upp i sängen. När jag satt så frågade jag om jag fick testa att ställa mig upp. Läkaren sa att det är bra om jag försöker röra på mej så mycket som möjligt och hämtade en gå vagn att stödja mot. Jag ställde mig upp och inom några minuter så gick jag även med vagnen.
    Eftersom jag ville komma ifrån sjukhuset så snart som möjligt och att smärtan lindrade lite när man tänkte på annat så gick jag runt väldigt mycket och efter 48 timmar på Sahlgrenska bar det hemåt. Går fortfarande väldigt mycket och blir bättre dag för dag. Gick idag 2 km i sträck.

    Mitt mål
    Målet är att kunna komma ut och surfa igen i januari / februari när isen försvunnit. Jag ska ha denna plastgrej runt överkropp och nacke i 12 veckor. Under denna tid ska jag försöka gå väldigt mycket. Därefter blir de massa rehab bygga upp framförallt mittpartiet och nacken.
    Men vi lär ses tidigare, kommer garanterat va nere o filma istället.

    Hjälmfrågan.
    Alla har ju olika åsikter om detta så får väl säga vad jag tycker.
    Jag kommer inte ha hjälm när jag börjar surfa igen men däremot kommer jag garanterat inte köra på så grunt vatten. Minst midjehögt!
    Hade jag haft hjälm på mig under olyckan hade jag förmodligen inte kunnat gå idag, eftersom smällen då hade blivit ännu hårdare pga. att jag hade slått i botten tidigare. Då tar jag hellre ärret i pannan.
    Sen om man kör på djupare vatten så blir de inte botten man slår i, utan vattenytan och då tror jag att man slår sig minst om man är så dynamisk som möjligt.
    Sen kanske inte de passar alla. Om man är nybörjare och är osäker så skulle jag valt hjälm efter som det då kan hända grejer på land.
    Ett jätte TACK till alla!!!
    // Sebastian
  • nolcap

    Medlem
    9 september, 2012 vid 22:53

    Bruten nacke, ryggen bruten på tre ställen, ett revben brutet, uppspräckt panna från hårfäste till näsrot och ögonbryn.[

    Herregud! Kan man lämna sjukhuset inom 48 timmar med såna skador. Skönt att höra att du lever, jag är imponerad av din inställning. Hoppas du snart är på vattnet igen.
    /CC

  • *********

    Gäst
    10 september, 2012 vid 03:21
    Nolcap;697953 wrote:
    Bruten nacke, ryggen bruten på tre ställen, ett revben brutet, uppspräckt panna från hårfäste till näsrot och ögonbryn.[

    Herregud! Kan man lämna sjukhuset inom 48 timmar med såna skador. Skönt att höra att du lever, jag är imponerad av din inställning. Hoppas du snart är på vattnet igen.
    /CC

    Jag tänkte precis som du, 48 timmar?! Jag tror att läkare och vi inte tänker på riktigt samma sak när man hör “bruten rygg och bruten nacke”.

    Verkar ha varit ett gott gäng surfare som bar in, tryggare än ambulanspersonalen!:grin:

  • pepa

    Medlem
    10 september, 2012 vid 05:22

    Herrejävlar! Chockande att höra om skadorna och lika glädjande att höra att du redan är på benen efter allt det där. Stort lycka till med rehaben! Ses i Rågelund till våren 🙂

  • dunderklumpen

    Medlem
    10 september, 2012 vid 07:48

    Gott att höra att du redan är på benen!

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka i Rågelund 4/9-12

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.