Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka i Rågelund 4/9-12

  • above_the_law

    Medlem
    11 september, 2012 vid 06:39

    Gott att höra att du är så positiv trots allt Sebastian!
    Bra att du har ett realistiskt mål ang när du vill kunna köra igen. Jag vet ju inte VILKA kotor du pajjat men kan meddela att det nog kan gå ännu fortare om du “sköter dig”:-).
    Jag kunde åka bräda (snowboard) efter bara 3 v efter att jag brutit av en bit av en kota (bruten rygg), kotkopression och diskskada. OBS! Fick då en stålställning med gångjärn som höll ryggen rak (böjde i höften istället) och fick absolut inte köra hopp eller höga dropp, men jag fick några av mina finaste puderåk i Engelberg (Wendelücke) på den resan:-).

    Lycka, krya på dig till och Rock on!

    /Nicco

  • pjoter

    Medlem
    11 september, 2012 vid 07:31

    Intressant doc! och tråkigt.

    Det verkar verkligen hända mkt hos er. Som Paul skriver så är detta första ordentliga olyckan iår jag också läst om.
    Hos oss är det mest knän och fötter som går sönder, och visst kan det ställa till en jäkla massa problem men jämfört mot rygg och framförallt skallskador känns det inte så farligt. Speciellt inte eftersom det oftast inträffar de som verkligen laddar hårt och tränar. Hur många sporter finns det förutom boule som inte har en skaderisk för de som verkligen satsar?

    Vet att det nämnts innan både i denna tråden och flera ggr andra år men det hade verkligen varit bra med lite mer info när en olycka händer. Hålls det bara tyst kan man ju aldrig lära sig själv eller lära ut extra viktiga saker att tänka på.

  • pepa

    Medlem
    11 september, 2012 vid 09:39
    Doc;698035 wrote:
    Fint att det gick så bra, men jag blir ledsen av att läsa ditt resonemang kring hjälmen som är helt felaktigt. Hjälmen fyller två funktioner. Dels sprider den punktformade (spetsiga) smällar över ett större område så skallen förhoppningsvis inte spricker utan håller för smällen, dels så erbjuder hjälmen och vadderingen en deformationszon, likt den som finns på moderna bilar. Istället för att det tar tvärtstopp och kroppen (din nacke) tar smällen så bromsas kraften gradvis upp. Det är bara några centimeter det handlar om, men det kan vara skillnaden mellan liv och död, eller bruten/hel nacke.

    Helt riktigt, när det gäller kollisioner med hårda föremål. Kollisioner med vattnet är en annan femma.

  • stebe

    Medlem
    11 september, 2012 vid 10:49

    Norra västkusten med klippor och all sten gör det betydligt farligare att kitesurfa här. Men resten av västkusten påminner i mycket om skåne. Jag låter det vara osagt huruvida det händer fler olyckor här, men det är första alvarliga incidenten jag hört om på flera år. Däremot tror jag det flesta kitesurfare inte hänger på steffo eller har kompisar som dagligen hänger här så det är nog inte så konstigt att vi inte får reda alla olyckor. För nån annan informationskanal för kiteolyckor känner inte jag till? Men det är bra att det skrivs om det, jag har fått mig en tankeställer iom den här tråden.

  • danger

    Medlem
    11 september, 2012 vid 21:39

    Hoppas du snart är på vattnet igen Sebastian och tack för att du delar med dig av din upplevelse, så vi andra förhoppningsvis kan lära oss av den och undvika liknande händelser.

    Det finns denna sida som tycks ha till syfte att förmedla lärdommar från olyckor:
    http://www.kitemare.com/Kitemares.htm
    Den är dock ganska uppdaterad och lämnar en del att önska, men kanske ändå värd att kika in på…

  • doc

    Medlem
    12 september, 2012 vid 08:12

    Den absoluta majoriteten av skadorna inom kite rör sig om närkontakt med fasta föremål. Sen finns det en och annan skada i fot/fotled/underben/knä pga dåliga landningar på vatten, men att låta bli att använda hjälm för att man är rädd att bryta nacken när man slår i vattnet? Nä. Då fokuserar man på en extremt osannolik händelse istället för att skydda sig mot det som är sannolikt.

    Att ni inte hör så mkt om olyckorna beror till en del på tystnadsplikten. Vi som vårdgivare är hårt hållna där som sig bör. Det finns en studie på tyska kitesurfare som visade på en förvånansvärt hög olycksfrekvens och även några dödsfall men den är gjord när folk körde C-kites utan full depower så det är svårt att säga hur relevant den är idag.

  • pepa

    Medlem
    12 september, 2012 vid 11:29
    Doc;698205 wrote:
    Den absoluta majoriteten av skadorna inom kite rör sig om närkontakt med fasta föremål. Sen finns det en och annan skada i fot/fotled/underben/knä pga dåliga landningar på vatten, men att låta bli att använda hjälm för att man är rädd att bryta nacken när man slår i vattnet? Nä. Då fokuserar man på en extremt osannolik händelse istället för att skydda sig mot det som är sannolikt.
    .

    Jag fokuserar mest på att inte få hjärnskakning vid varje hälhugg (dvs varje session), och då funkar det bra mycket bättre utan hjälm. Men som sagt har jag extremt lätt att få hjärnskakning och bör inte användas som något slags riktmärke för allmänheten. På med hjälmen!

  • doc

    Medlem
    12 september, 2012 vid 19:38

    Hmmm. Men går det tillräckligt fort så uppför sig vattnet i princip som en fast yta och inte en vätska vid första smällen. Då blir det ju tvärtom, dvs en väl vadderad hjälm dämpar smällen…

  • t_h_s

    Medlem
    12 september, 2012 vid 21:14

    Det är väl ganska klart att det blir en högre impuls av att låta en stor yta (hjälm) istället för en mindre yta (huvud utan hjälm) träffa vattenytan.
    Prova gärna nästa gång ni är på badhuset om detta stämmer genom att först dyka från femman och därefter istället hoppa med ett perfekt magplask. Be en kompis avgöra vilket som smällde högst…

    Men… Om man träffar ett fast föremål, t ex en sten, så fördelar hjälmen ut trycket över en större yta. Påminner lite om badhusövningen ovan. Hjälmytan blir som ett magplask som inte tränger in i skallen till skillnad mot utan hjälm då stenen dyker in i skallen. Common sense.

    Tillbaks till vattenytan. Om hjälmen skulle ha fantastiskt bra deformationszoner så skulle dessa möjligen kunna kompensera den förhöjda impulsen vid anslaget mot vattenytan. Jag TROR inte det är fallet.

    Dessutom kan väl hjälmen skydda mot “smiskeffekten” från vattenytan som nog kan svida till vid hög fart men det borde nog t ex en mössa också göra.

    Slutligen påverkar såklart hur man träffar vattenytan. Hjälm är nog värst vid huvud först träff. Om det är tillräckligt djupt… Vid platt fall kanske hjälm, rent teoretiskt, är bättre om det hindrar att huvudet penetrerar vattenytan för fort i förhållande till resten av kroppen vilket kanske kan orsaka någon nackskada, eller så blir effekten den motsatta om bara resten av kroppen skär genom vattnet…

    Många TEORIER om hjälm. Sen var det ju den där VERKLIGHETEN som brukar ställa till det…

    That’s all I have to say about that…

  • pepa

    Medlem
    13 september, 2012 vid 05:39

    Det är i verkligheten jag har testat och med hjälm har jag alltid åkt på en lätt hjärnskakning, utan hjälm endast lite stjärnor. Men jag funderar på att testa ett tredje alternativ, nämligen hjälm med innebandyboll! Alltså hjälm med en boll fastsatt baktill som en ytbrytare. Eller tror ni det skulle bli för tungt för hals/nacke om huvudet skulle fortsätta ner när kroppen stannar?

  • t_h_s

    Medlem
    13 september, 2012 vid 06:26
    Pepä;698318 wrote:
    Det är i verkligheten jag har testat och med hjälm har jag alltid åkt på en lätt hjärnskakning, utan hjälm endast lite stjärnor. Men jag funderar på att testa ett tredje alternativ, nämligen hjälm med innebandyboll! Alltså hjälm med en boll fastsatt baktill som en ytbrytare. Eller tror ni det skulle bli för tungt för hals/nacke om huvudet skulle fortsätta ner när kroppen stannar?

    …jag menade inte att ni andra bara hade teorier och inte verklighetsförankling. Det var min egen text jag avsåg. Idén med ytbrytare är inte dum alls. Dessutom ser det nog skojjigt ut.

  • luthor

    Medlem
    13 september, 2012 vid 09:04
    Pepä;698318 wrote:
    Men jag funderar på att testa ett tredje alternativ, nämligen hjälm med innebandyboll! Alltså hjälm med en boll fastsatt baktill som en ytbrytare.

    JAAAA! Sätt ett gäng bollar vettja som kan bryta åt alla håll och kanter. Trendsättande och stämningshöjande på surfspoten.

  • t_h_s

    Medlem
    13 september, 2012 vid 09:35
    Pepä;698318 wrote:
    Det är i verkligheten jag har testat och med hjälm har jag alltid åkt på en lätt hjärnskakning, utan hjälm endast lite stjärnor. Men jag funderar på att testa ett tredje alternativ, nämligen hjälm med innebandyboll! Alltså hjälm med en boll fastsatt baktill som en ytbrytare. Eller tror ni det skulle bli för tungt för hals/nacke om huvudet skulle fortsätta ner när kroppen stannar?

    Vid närmare eftertanke så är det nog stor risk att innebandybollen kommer göra att du riskerar få en kraftig vridning av huvudet t ex om du flyger längs med vattnet med ryggen nedåt och tar i vattenytan med bollen först. Det är bli tvärstopp med bollen medan kroppen fortsätter vilket innebär hög risk för påföljande nackskada. Då är det nog bättre att tänka i banor av extremt slimmad hjälm. Typ de förvisso väldigt fula Gath-hjälmarna. De sprider kraften från vassa/hårda föremål samtidigt som de stoppar upp hastigheten mindre än en större hjälm: http://www.gathsports.com/ Visirvarianten är ju en klassiker! Dessa har väl funnits i minst 20år nu?

  • skanepaul

    Medlem
    13 september, 2012 vid 10:21

    Golfboll kanske istället? Top Flite Magna hade jag rekommenderat då om det går att få tag i en sådan längre, den var nämligen en aning större.

    Eller squashboll kanske är bättre.

  • skanepaul

    Medlem
    13 september, 2012 vid 11:08
    Doc;698205 wrote:
    Att ni inte hör så mkt om olyckorna beror till en del på tystnadsplikten. Vi som vårdgivare är hårt hållna där som sig bör.

    Så om det händer en kiteolycka så får ni inte nämna det? Vi pratar alltså rent generellt, inga detaljer.

    Så m.a.o. så är det ett STORT mörkertal när det gäller kiteolyckor?

    Ska nämnas att vi här nere på sydkusten inte haft en enda incident på 10 år, vi är dock inte så många utövare ska tilläggas.

    Förutom min egen ,som dock utspelade sig i Habo.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka i Rågelund 4/9-12

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.