Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Olyckor inom vindsurfing

  • Olyckor inom vindsurfing

    Publicerad av pure på 2 augusti, 2006 vid 21:01

    Tycker att det är rätt sällan man hör om olyckor inom vindsurfing vilket iofs är väldigt bra. Men det gör ju också att man kanske inte skyddar sig lika mycket eftersom man inte ser riskena med att vindsurfa. Så till frågan: Vad för typ av olyckor är vanligast inom vindsurfing? .. och bör man ha hjälm tex när det blåser mycket?

    Börjar närma mig 30 och då börjar förnuftet ta överhand och den där känslan av oövervinnelighet börjar försvinna 😉

    /fegis

    rasmus_w svarade 17 år, 9 månader sedan 15 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • Knatte

    Gäst
    2 augusti, 2006 vid 21:10
    pure wrote:
    Tycker att det är rätt sällan man hör om olyckor inom vindsurfing vilket iofs är väldigt bra. Men det gör ju också att man kanske inte skyddar sig lika mycket eftersom man inte ser riskena med att vindsurfa. Så till frågan: Vad för typ av olyckor är vanligast inom vindsurfing? .. och bör man ha hjälm tex när det blåser mycket?

    Börjar närma mig 30 och då börjar förnuftet ta överhand och den där känslan av oövervinnelighet börjar försvinna 😉

    /fegis

    oj,oj :laugh: Riskerna med windsurfing … Kastfall är väl vanligast när det börjar gå fort. Möjliga skador kan hjärnskakning eller knäckta revben.
    Är du segelksnurrare eller balletseglare, så kan jag tänka mig att fötter och knä kan vara utsatta delar av kroppen.
    Men en hjälm är inte alls tokigt ifall det blåser på lite. Masten är hård i kontakt med skallen.

  • tiki

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 21:56

    Fick en lättare hjärnskakning igår när jag var ute och segelsnurrade i lättvind. Normalt sett brukar man kunna ana när masten är på väg mot skallen. Fast den här gången vete f-n vad som hände och sedan small det till. Snopet i den vindstyrkan, men hädanefter blir det hjälm som gäller.

    Nu förstår jag hur proffsboxarna känner sig när de ligger utslagna i ringen – knepigt att fokusera med ögonen.

    /Jonas

  • the_novice

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 22:13

    Ja det värsta som kan hända är nog just att få masten i skallen. Spelar ingen roll hur många som finns i närheten då. Hände en tjej i Askim en gång (hon överlevde väl men surfar inte mer) och det snackas det fortfarande om…

    Lite stukningar och klämskador är ju inget livshotande direkt utan lite smällar får man väl tåla. Däremot så kör jag alltid med skor nuförtiden efter att jag skurit upp foten rejält en gång i Getskär, vet fortfarande inte vad det var för något vasst på botten (flaska eller konservburk, vad vet jag) som annars mest är sand och lera. Fick rigga ned och köra hem med blödande fot innan det blev fem stygn och många veckor utan surf…

    Alltså, alltid skor och även hjälm när det brallar på för min del.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 23:17

    Vad jag vet är väl fotskador det enda som händer någorlunda regelbundet, och det var nåt jag fick för mig långt innan freestylefolket började sparka foten i mastförlängaren 20 ggr/timme eller hur ofta de nu gör det.

  • joth

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 05:33

    Fotskada känns som det vanligaste. Jag lyckades med att vrida knä och knäcka ben i foten och hade kryckor i 3 veckor efter en seglats i 15 m/s i Skanör för många år sedan. Skall tilläggas att jag inte tränat särskillt mycket innan det och var rejält ringrostig. Lite har man sig själv att skylla. Tro att man kan dra på som vanligt fast det var 1 år sedan senast man stod på brädan.

    Hjälm på med 5.2 eller mindre segel eller om jag skall försöka speeda. Kör alltid med skor dessutom.

    /Jonas

  • mr_johan

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 08:16

    Vad är det för hjälmar alla använder då? Kan ju vara bra att veta..
    /johan

  • joth

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 08:21

    Jag har en Gath Surf convertible.

    Se här:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41091&highlight=gath

    //Jonas

  • adloon

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 08:31

    när jag speedseglade i haga park trillade jag och fick masten i huvudet, kunde inte se på en minut. sen dess använder jag hjälm.

  • calle_b

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 08:53

    Jag har som regel att A-L-D-R-I-G släppa bommen i en krasch då jag fick masten i njuren en gång…. Har tänkt slänga på mig en hjälm(gul-fett hård JOFA) om det blir vågor o vind till helgen (loop-träning)

    Jag har märkt att vindsurfing handlar mycket om reflexer. Lär in sig nya, och finslipar, ändrar på dom gamla. En reflex som tog rätt lång tid är “hopp-reflexen”. Jag är högt uppe, och tappar balans. Istället för att hålla ihop med magmusklerna och låren, så sträcker man ut sig för att “landa snabbare” och då är man RÖKT. Det händer fortfarande ibland om man får obalans uppe i luften att kroppen vill sträcka ut sig, men et är bara att hålla emot. Lika så är det med krash-reflexen. Antingen vill man komma så långt bort som möjligt från utrustingen, eller hålla kvar. Jag rekommender det senare 🙂

    Ha d gott

  • surfjohan

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 08:54
    mr_johan wrote:
    Vad är det för hjälmar alla använder då? Kan ju vara bra att veta..
    /johan

    Jag kan starkt rekomendera wakeboard hjälmen som finns på nocomply. Snygg, lätt, anpassad för vatten och just nu jävligt billig. http://www.nocomply.se/product_info.php?products_id=2085

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 augusti, 2006 vid 09:28

    Var också försiktig med sanddynor och grunt vatten som i Haboljung/lomma.
    Har själv vurpat (kastfall) i hög hastighet för 10 år sedan. Hadde ondt högt upp i ryggen under lång tid. So ett bifynd vid röntken undersökning senare kom fram att jag hadde en gammal ryggkotfraktur (brott) och att 2 kotor nu har fusionerad (växt i hop).
    En dunga med sjögräs var orsaken att jag fick kastfallet (även med Weedfena)
    JJ

  • pure

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 09:40

    Tack för alla svaren.. det känns ju som om en hjälm kan vara en bra investering då. Sen blir det väl till att försöka öva upp tekniken så att man minimerar riskerna för skador vid tex hopp.

  • Knatte

    Gäst
    3 augusti, 2006 vid 10:36
    pure wrote:
    Tack för alla svaren.. det känns ju som om en hjälm kan vara en bra investering då. Sen blir det väl till att försöka öva upp tekniken så att man minimerar riskerna för skador vid tex hopp.

    Som Novicen säger, kan skor vara bra att ha. Jag använder aldrig skor på sommaren, men brukar ofta skära upp mina fötter också 😡
    Jag har skurit upp min vänstra fot med 8-10 jack efter ett besök på en vass sten. Sydde aldrig detta och småblödde i 2-3 veckor efter det. Stukade tår är ju vanligt för mig också…:smile:

  • lars_k

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 10:54

    Råkade ut för en skum grej för några år sen i Ringenäs. Laddade (kraschade…) bakåtar och diverse hopp den dan. Plötsligt ligger jag i vattnet bredvid grejorna helt groggy, spolas in och lyckas till slut ragla upp på stranden. Vet ej hur lång tid men jag har fortfarande minnesförlust från dan och vad som hände innan kraschen. Antagligen låg jag inte avsvimmad nån längre tid för då hade jag nog drunknat i vågorna. Men en rejält svullen käke och sprucken läpp hade jag. Fick en duktig käftsmäll av något, troligtvis bommen. Jäkligt otäckt.
    Borde kanske ha nån form av käkskydd på hjälmen. Hade en Gath på men den skyddar ju inte käkpartiet.

  • joth

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 11:35
    Oregistrerad wrote:
    Var också försiktig med sanddynor och grunt vatten som i Haboljung/lomma.
    Har själv vurpat (kastfall) i hög hastighet för 10 år sedan. Hadde ondt högt upp i ryggen under lång tid. So ett bifynd vid röntken undersökning senare kom fram att jag hadde en gammal ryggkotfraktur (brott) och att 2 kotor nu har fusionerad (växt i hop).
    En dunga med sjögräs var orsaken att jag fick kastfallet (även med Weedfena)
    JJ

    Känns igen. Drabbade samman med sandbank som låg endast typ 5-10cm under ytan för inte så länge sedan. Att sätta sig på häcken efter en fin flygtur runt seglet ger lätt ihoptryckt ryggrad.

    Michelingubbedräkt kanske vi borde ha…

    //Jonas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Olyckor inom vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.