• Om planing

    Publicerad av klepper på 24 juli, 2002 vid 06:58

    Länge har jag funderat på vad som avgör när man planar och jag har aldrig blivit klok på det. Jag hoppas nu på att någon bättre vetande skall kunna ge en förklaring på mysteriet planing med utgångspunkt i mitt exempel nedan.

    Igår så seglade jag med en kompis, vi är båda lika dåliga/bra på att komma igång med pumpning och teknik. Utrustningen vi hade var för min del en Flow 276 103l,den tunga varianten, med en svept 29 fena och till det ett Simmer LE 2000 5,6 (som är ett kass segel och jag förbannar fortfarande SurfersParadise för att de sålde detta till mig då jag var mindre vetande). Min vän hade en F2 Wawe 264 96l och ett F2 Irokee 6,2 och en 25 fena med mycket volym. Min matchvikt är runt 93 kg och min väns 108 kg. Förhållandena var i princip plattvatten. Det som händer är att jag för en gångs skull kommer igång bra mycket tidigare än min vän när vinden börjar minska. Detta förvånade mig eftersom jag trodde att min volymfördel skulle utjämnas av min väns 0,6 kvm större segel men så var tydligen inte fallet. Vad har ni för tankar kring detta? Vad är den/de avgörande faktorn och hur mycket spelar vikten på seglaren in?

    anonym-anvandare svarade 22 år sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juli, 2002 vid 12:15

    Hej

    Lite spontana kommentarer:

    1 Brädans volym i sig säger inte så mycket iom att tex rocker kurvan kan ha nästan lika stor inflytande på hur snabb en bräda är att starta planning.
    2 Fenor har stor betydelse för planning. Har du större/djupare eller rakare fena planar du tex tidigare
    3 Allmän trim: Hur du råkar har trimmat ditt segel just den dagen har också stor inverkan. När man tävlar i Formula tex mäter man sin nedhallstrim på mm nästan. Utallstrim har också stor påverkan. Just det kan faktist göra att du planade tidigare än din polare ena dagen med inte en andra.

    För övrigt angående din kommentar om ditt segel som du inte verkar vara nöjd med så tycker jag att du borde först försäkra att du trimmar det rätt. Har själv seglat med samma segel och var då nöjd med det faktist. Ring SP och kolla om du kan få tips om hur det ska vara riggat om det är det som är problemet.

    Surfseb

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juli, 2002 vid 00:05

    Ett litet tillägg till debatten..
    Kanske är ute och cyklar, men din 108 kilos polare har en hel del kilo extra att dra igång jämfört med dig! Kan vara ytterligare en faktor. Dvs 4.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.