Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ömhuding – handskstips?

  • Ömhuding – handskstips?

    Publicerad av mes på 1 oktober, 2008 vid 06:29

    Hej,
    Efter att ha seglat flera timmar i söndags har jag ett litet lagom sår mitt i handflatan. Finns det någon typ av handskar som funkar? Jag har prövat med tunna styrketräningshandskar men dom tenderade att korva sig… Såret är inte läkt alls och det gör sketont i handen idag, tre dygn efteråt…
    /M

    mes svarade 15 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 06:46

    Fräsch bild hörru, kanske lite mer info än va nån här vill ha.

  • lars_k

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 06:54

    Såna sår får man ju jämt. Big deal…bit ihop det läker. 😛

  • rasmus_w

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 07:38

    Typiskt problem när man inte surfar speciellt ofta. Mjuka handflator är ömtåliga och ju högre salthalten är i vattnet desto ömtåligare blir de. Händer som klarar östersjövatten utan problem blir lätt en blodig sörja i t.ex. egypten. Några olika strategier:

    1: Härda händerna. Segla ofta, styrketräna och gör annat som sliter på huden i händerna så får du starka hållbara valkar.

    2: “Tyskhandskar”, kortfingerhandskar med typ sämskskinn i handflatan. Gör jobbet bra, jag körde slut på mina i somras. Akta dig för allt med neopren i handflatan!

    3: På utlandsresa, trappa upp gradvis, segla inte fem timmar i sträck första dagen och gå i land så fort det blir blåsor, helst två minuter innan. 🙂

    4: Ta smällen. Om du vet med dig att det kommer dröja väldigt länge innan nästa surftillfälle så spelar det ingen roll om det dar en dag eller tre veckor innan det har läkt. Segla så länge du klarar, saltvatten bedövar lite så det gör inte så ont när du är ute.

    För att snabba på läkandet kan man köpa ett plåster som heter Compeed på apoteket. Man kan till och med surfa en liten stund innan plåstret faller av.

  • staffomania

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 07:58
    mes;504104 wrote:
    Hej,
    Efter att ha seglat flera timmar i söndags har jag ett litet lagom sår mitt i handflatan. Finns det någon typ av handskar som funkar? Jag har prövat med tunna styrketräningshandskar men dom tenderade att korva sig… Såret är inte läkt alls och det gör sketont i handen idag, tre dygn efteråt…
    /M

    Jag kör med ett par tunna np hanskar som jag köpte på surfshopen i haga. Funkar klockrent. Innan var händerna alltid helt svullna och röda. Köpte även ett par våtdräktshandskar på surfspot men dom får man kramp i armarna av om man använder.

  • sinker

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 08:32

    Compeed funkar bra för mig. Brukar sitta kvar om jag tejpar med eltejp också.
    /sinker

  • tomasn

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 08:34

    Även om det kan bli långt mellan surfen tycker jag den hårda huden man byggt upp håller för det mesta. Mina klarade en dag i apelviken, trots ofrekvent surfande på sistone, trots att jag har kärringhänder. Många kanske greppar för hårt i bommen?Handskar när det inte är kallt är väl lite mes(igt) ha, ha. Skojade bara..

  • mes

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 10:21

    @TomasN 504138 wrote:

    Även om det kan bli långt mellan surfen tycker jag den hårda huden man byggt upp håller för det mesta. Mina klarade en dag i apelviken, trots ofrekvent surfande på sistone, trots att jag har kärringhänder. Många kanske greppar för hårt i bommen?Handskar när det inte är kallt är väl lite mes(igt) ha, ha. Skojade bara..

    Haha…är du singel så förstår jag om det går bättre för dig…(den var låg …men inte lika låg som Glocal net).
    😉

  • rasmus_w

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 10:42

    @TomasN 504138 wrote:

    Även om det kan bli långt mellan surfen tycker jag den hårda huden man byggt upp håller för det mesta. Mina klarade en dag i apelviken, trots ofrekvent surfande på sistone, trots att jag har kärringhänder. Många kanske greppar för hårt i bommen?Handskar när det inte är kallt är väl lite mes(igt) ha, ha. Skojade bara..

    En annan sak som spelar roll är hur mycket drag man har i riggen. Guppar man omkring utan planing så brukar man enligt min erfarenhet få rätt mycket blåsor eftersom man inte har nän större nytta av selen. Med lite lagom drag och planing kan man lägga nästan hela kraften i selen och då får man sällan skavsår. Seglar man “Fullpower”, speciellt om seglet inte är ett superstabilt racesegel så brukar man behöva krama bommen rätt hårt eftersom buken vandrar lite och det brukar vara då man får mest skavsår.

    Så kajka fram med lite småmesigt drag i seglet så klarar du dig.

  • simpa

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 10:45

    Härda är det absolut bästa. Börja med att ta ett par shot’s av det starkaste du har hemma, absinthe eller HB bruka funka. Ta en stålborste och skrubba i ena handen tills du svimmar, när du vaknar upp kör du nästa. Efteråt så tar du det som blev kvar i spritflaskan och häller i händerna. Detta gör du ca 2-3 ggr i veckan (gärna direkt efter surfet). Ett tips är att göra det här strax innan dina dagliga krogbesök (två flugor i en smäll).

  • rasmus_w

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 11:52

    Kan man inte dricka spriten innan man drar ut och surfar? Det borde man också bli rätt “härdad” av.

  • tall-jonny

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 12:52

    Det är väl för f*n bara att bita ihop..nej allvarligt talat så är min erfarenhet samma som ovan – ju saltare och varmare surfspot desto större slitage. Chile och Sydafrika ger mindre skavsår än Hawaii och Egypten…

    Innan tuffa timmar på vattnet brukar jag ta fram rakbladet och skära av alla “kanterna” på de valkar som man av någon outgrundlig anledning har – då undviker man i högre grad att “fastna” exempelvis på bommen, hängseletampar odyl – funkar riktigt bra. Alla som fått en bra militär utbildning vet ju att man gör samma sak med fötterna innan man knallar iväg på nån jägarmarsch eller annat roligt upptåg

    Just nu ser det ut som man får raka händerna på lördag inför söndag/måndag:grin:

  • hjn

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 13:12

    Och nästa lilla fråga blir ju -Vad har du för bom?

  • spray

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 13:26

    Härligt, man kan se lite varbildning i högra delen på bilden! “var-berg”

  • svartepeter

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 14:02

    Mitt tips är att börja sticka eller virka istället. Ett annat alternativ är dom gula diskhanskarna dom har på ICA. Skyddar företrädesvis kärringhänder. :cool2: :cool2: :cool2: :cool2:

  • surfmeister

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 16:30

    @HJN 504208 wrote:

    Och nästa lilla fråga blir ju -Vad har du för bom?

    Kan vara helt avgörande. Hade tidigare en Tecno Limits bom som jag aldrig fick blåsor av. Sen gick den av för några veckor sen och jag har under tiden använt en NP X3 tills jag får min nya bom. Mängder med blåsor! Gummit på NP-bommarna är rena tortyren och är en anledning till varför jag byte till TL.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ömhuding – handskstips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.