Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ömmande armveck??

  • Ömmande armveck??

    Publicerad av Knatte på 4 november, 2001 vid 19:05

    Är det någon mer än jag, som får ont i armbågarna (armvecken) efter hård surfing?
    När jag nu, har varit ute och uttnyttjat det fina surfvädret två dar i rad, så har jag smärtande ont i armvecken. Man blir lite kraftlös också, förutom smärtan.
    Någon som har liknande problem eller ännu hellre något tips hur jag undviker detta i framtiden. Jag brukat strecha, men får ont ändå. Tips och råd tas imot tacksamt.

    s svarade 22 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • feg

    Medlem
    4 november, 2001 vid 19:35

    Eftersom muskler växer till sig snabbare än senor och ligament är det de senare man får ont i när lasten tillfälligt ökar/intensiv surfhelg.
    Tips: styrke träna mellan de intensiva surfpassen, gärna hantelcurls 🙂

  • wisco

    Medlem
    4 november, 2001 vid 20:16

    > Om man är stel i huden är det bara att smörja sig med tigerbalsam.
    > Den verkar fort, för mosad tiger är starka saker.
    > (Hege 6 år)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 07:19

    tycker det blir värst i underarmarna, riktigt kraft lös kan man bli.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 07:53

    Pröva även att justera hängsele tamparna dom kan vara för långa med följd att du jobbar för mycket med armarna, Annars är det nog bara att träna på gymmet.

  • rip

    Medlem
    5 november, 2001 vid 10:21

    Detta känner jag igen. Även om man styrketränat hela vintern så värker det när man seglat ett par, tre dagar i rad. Det kanske inte är så bra för armarna men svälj ett par smärtstillande tabletter så går det över. Oftast dröjer det en vecka innan nästa lågtryck hälsar på…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 10:44

    Du säger armbågarna, armvecken. Omdu menar vad jag tror så menar du i musklerna på övre insidan i armvecket. där har även jag haft ont. brukar vara över ansträngning eller inflamation. Vila o/e käka inflamatorisk medecin. Typ Naproxen, voltaren, Felden. Anledningen till det onda brukar ofta vara att man ligger och håller in riggen med bakre handen, Alltså en obalans i riggen. Antingen sitter linerna för långt fram eller så har du för lite uthal så att du får för mycket bakhands drag.

    Vila och trimma riggen.

  • pher

    Medlem
    5 november, 2001 vid 12:00

    Har lyckligtvis inte haft det problemet. Är det lite som en tennis armbåge? De har jag haft ett tag av att jag en gång i tiden rattade en truck med dåligt servo alltför länge..
    Hade ont som satan så fort jag använde armen.
    Det var svårt att få bort,, Men tro det el ej.. Men när jag slutat rattat denna truck och börjat plugga så fick jag erbjudandet att jobba en helg igen. Och pengarna var välkomna.. Gjorde förbaskat ont.. Men efter denna helg har jag inte haft samma problem.. Min spontana tanke är att det fastnat nån typ av brosk el annan skit i ådrorna som gör att man får ont.. Och när man väl pumpar ur musklerna så åker “skiten” med ut i ådrorna och försvinner på något underligt vis… Här får ni med medicinska bakgrunder in och spekulera 😉

    Hade samma problem när jag en gång i tiden höll på och bröt arm.. Man har överansträngt armen helt enkelt..

    Fast du kanske inte upplever det som tennisarm?

    Pher

  • watertouch

    Medlem
    5 november, 2001 vid 12:32

    Ah, det där stämmer helt på mej. Sist jag körde orkade jag bara köra en dryg halvtimme, sen fick jag ge upp pga att armarna inte orkade längre. Då körde jag ganska överriggat och fick hålla in med bakarmen rätt ordentligt.
    Resten av dagen orkade jag knappt röra armarna, trodde jag skulle få inflammation, men det gick över till nästa dag som tur var.

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2001 vid 12:42

    Jag kanske har för långa hängsele linor, det är möjligt. Jag kör med fasta linor, så det finns inte så mycket justermån.
    Men jag får exakt samma problem när jag kör go-cart en längre stund. Jag tror själv att det rör sig om en överansträngning /inflammation i leden/muskeln/senan eller vad det är som gör ont.

  • s

    Medlem
    5 november, 2001 vid 19:00

    Tennisarmbåge är vanligt förekommande hos vindsurfare.
    Detta låter lite som tennisarmbåge. Men det kan även vara en överansträngning av biceps – då hjälper stretch och vila.
    Tennisarmbåde däremot är lite mer komplicerat.

    Symptom: Det ömmar i armbågen, ned i underarmens muskler på utsidan (om man klämmer på “filén” på utsidan brukar det hjälpa) och man känner sig orkeslös efter ett tag.
    Det kommer snabbare och oftare då det är stökigt och studsigt.

    Orsaken är en nerv som är överansträngd. Om man trycker på den så bedövas den och smärtan försvinner. Att stretcha underarmen ordentligt efter några repor brukar också hjälpa.

    Första hjälpen för tennisarm är värme och att dra en rem runt armbågen vid muskeln. Alltså högt upp på underarmen. Gärna får det vara en liten kudde som trycker precis på nerven. JAg har tagit en vanlig kardborrerem runt underarmen utanpå våtdräkten. När jag kör kortärmat så har jag ett vulcanskydd med rem (finns ett speciellt för tennisarmbåge).
    Detta har jag kört med i tre år ca. 50 dagar om året så det funkar verkligen.

    Långsiktigt så hjälper att träna armarna och stretcha mycket. Inte bara underarmarna utan myckte stretch på biceps och triceps måste göras.

    Lycka till.

    Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ömmande armveck??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.