Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Området norr om Habo

  • Området norr om Habo

    Publicerad av andersp på 3 augusti, 2010 vid 10:44

    Hej,

    Åker normalt inte så mycket i Habo då jag numera bor upp i Halmstad men var nere i helgen och åkte och undrar lite.

    Vem äger markområdet norr om stranden? Är ju bara lera och gräs/träd där?

    Skulle dragit igång en fondraiser och fått kommunen att platta ut marken och göra lite fint gräs:P

    kitemaster svarade 13 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • happyfish

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 11:54

    Hej Anders,

    Jag tänkte samma sak men pratade med Erik Gibson som varit i kontakt med Lomma kommun som representant för Skånes kitesurfklubb och Erik berättade då att kommunen avvänder området för att lagra den tång de transporterar bort från stränderna! Tången skall tydligen åter dumpas i havet efter badsäsongens slut?! Kanske något för den biologiska mångfalden eller liknande.

    Jag hade i vart fall också tyckt det vore intressant om kommunen kunde ha tången någon annanstans och haft lite gräsmattor till kitesurfare just där.

    MVH
    Tobias

  • kitemaster

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 09:25

    Ja, det stämmer. Uppläggningsplatsen är väldigt helig enligt kommunen. Däremot kan vi eventuellt få klippt tillgång till gräsytorna norr om uppläggningsplatsen. Vi har samtal med kommunen om detta. Problemet är att vi vid SV är precis intill bryggan vid launch, men folk kanske kan tänka sig att börja knalla lite söderut om man bara får rigga på gräs?

  • luuddee

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 09:57

    Tror inte att gräsytorna norr om uppläggningen är speciellt bra då jag inte tror att de boende där blir så glada om alla ska rigga där.

  • kitemaster

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 10:11

    Nej det stämmer nog, men enligt kommunen har de ingen exklusiv rätt till området. De båtar som ligger där är också “privata initiativ” som borde ligga vid bryggan.
    Vi är rätt många kitesurfare i Lommabukten nu och kommunen inser att de behöver skapa ytor för oss så att utvecklingen sker åt rätt håll. Se letar med ljus och lykta efter lediga gräsplättar i anslutning till havet och de är inte så många när man kollar igenom dem.

  • happyfish

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 14:57

    På tal om gräsytor att rigga på så skulle ju området söder om Lomma hamn förbjudas för kite (Kommunalt initiativ?!).

    Erik, vet du var man kan finna mer info om detta har trätt i kraft? Försökte med Lomma kommuns hemsida men där var inget. Om det är så att du har lite info kanske du kan länka till den från skånes kiteklubb?

    //Tobias

  • kitemaster

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 11:54

    De senaste finns att läsa om i Översiktsplanen på Lomma kommuns hemsida:
    http://www.lomma.se/vanstermeny/error/samhallsplanering/oversiktsplan.4.2b47f6cf115f57a739e80002811.html
    s 82 berör surfingen utan att i detalj specificera vilka åtgärder som skall underlätta kitesurfing i kommunen framöver.

    Jag har ett möte i början av nästa vecka med kommunrepresentanter för att diskutera frågan.

    Jag har faktiskt inte hört något sedan förbudet föreslogs på kustvattenrådsmötet i april i år.

  • marh

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 22:15

    Sidan 35 och 36 beskriver de begränsningar som införs för vindsurfare och kitesurfare. Det har även skickats ut en 4 sidors summering av översiktsplanen till de boende i lomma kommun och den innehåller även information kring detta. Det beskrivs inte som förbud utan i områden som benämns som “Hänsynsområde med höga naturvärden” ska vattensporter såsom vindsurfing och kitesurfing helt undvikas även i områden som ej berörs av beträdnadsförbud. Det är väll så nära ett förbud man kan komma. Dessa områden ligger söder om lomma hamn samt norra bjärred.

  • happyfish

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 09:30

    Planen på s36 ger en bra översikt. Tack för tipset!
    “Hänsynsområde med höga naturvärden” gäller då bara för södra delarna av Lomma och inte för gräsytorna precis söder om hamnen som endast är markerade med “Hänsynsområde: Bad och fritid” dvs samma som för Habo Ljung.

    Men som sagt, det är bara ett förslag än så länge. Antar att Erik håller oss informerade om arbetet med kommunen.
    – “En långsiktig plan för kommunens utveckling. Hur vill vi att vår kommun ska se ut år 2030?”

  • kitemaster

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 12:15

    MarH: Bra att du såg det! Jag har tydligen läst mig blind på översiktsplaner vid det här laget. Ja, då är det alltså fortfarande ett föreslaget förbud söder om hamnen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Området norr om Habo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.