Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing O´neill Heat eller FLX?

  • O´neill Heat eller FLX?

    Publicerad av pedersen på 13 oktober, 2011 vid 10:02

    Dax att köpa ny vår /höst-dräkt till vindsurfing :
    Var och provade både Heat och FLX igår.

    FLX: http://www.ohana.se/oneill-p-1034-c-255.aspx
    +Känns varmare
    +Billigare
    -Känns ömtåligare
    -Svår att få på och av

    Heat: http://www.ohana.se/oneill-p-1031-c-255.aspx
    +Känns smidigare
    +Lätt att att få på och av
    +Känns som bättre kvalitet
    -Lite dyrare
    -Lite kallare

    Jag kommer inte att surfa på vintern
    När det är kallt förstärker jag med väst-huva.

    Några reflektioner angående val??

    Kommer jag frysa med Heaten eftersom det är dubbelnylon,
    eller dn bättre nuförtiden?
    På O´neills hemsida har heaten bättre värmegradering.

    Tack på förhand.

    pedersen svarade 12 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • claes6

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 11:58

    Var inne och köpte en Heat av Andreas för några veckor sedan och jag är grymt nöjd. Valde mellan den, en Mutant och en Psycho2. Men eftersom jag redan har huva etc gick Mutanten bort, och jag tyckte att skillnaden var hårfin upp till Psycho2 (dock inte prislappen!) så det blev en Heat. Vet inte hur stor skillnaden är mellan Heat och FLX men jag kan tänka mig att den största skillnaden är flexen i dräkten – Heat har bättre flex och FLX är något stelare. Av samma anledning är kanske FLX:n också något varmare. Men eftersom du inte kör på vintern (inte jag heller), skulle jag rekommendera Heat:en. Det är, som sagt, en fantastisk dräkt!

  • oscar

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 12:06

    Har båda ngn form av backup innanför dragkedjan? Om ngn saknar det så skulle jag ta den med.

  • pedersen

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 12:07

    Tack.
    Precis ett sånt svar jag var ute efter.
    Det lutar klart mot heaten.
    Hade inte tid med gymmet igår för att hinna testa dräkter,
    men det kändes som ett gympass att få av FLXen 😉

  • pedersen

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 13:12
    Oscar;672862 wrote:
    Har båda ngn form av backup innanför dragkedjan? Om ngn saknar det så skulle jag ta den med.

    Jag tror båda hade det faktiskt.

  • stene

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 14:03

    Min åsikt är att det är enkelnylon som gäller för vindsurfing och dubbelnylon för surfing.
    Jag kör också bara kortärmat för vindsurfing. Tycker inte gummi på underarmarna bidrar till värme om man seglar aktivt 🙂
    Dom få gånger jag vindsurfar när temperaturen går under 10 grader så kör jag med min tjocka surfdräkt med huva.
    Har ingen erfarenhet av FLX eller Heat, men PsychoII är grym för surf!

    PS. Att dräkten passar din kropp är kanske det viktigaste.

  • pedersen

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 17:16
    Stene;672880 wrote:
    Min åsikt är att det är enkelnylon som gäller för vindsurfing och dubbelnylon för surfing.

    Verkar mer sant förr än nu. Dubbelnylonet är bättre nuförtiden (har jag hört)….rätta mig om jag hört fel

  • schnitzler

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 21:07

    Kör vidare på denna tråd.
    Jag står och funderar kring att köpa en Oneill RG8 eller en Heat.
    Någon som har prövat RG8 och kan ge sina synpunkter?

    Jag funderar precis som trådskaparen hur det är med dubbelneopren, just eftersom Rg8 inte ens har enkelneopren på bröstet. Är den tillräckligt varm? Och hur är det att köra på det “nya” systemet vid öppningen?
    //erik

  • stefanlindmark

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 21:18

    Provade en våtdräkt i söndags med dubbelneopren på knäförstärkningarna. Ascan Titan 5/4/3 fick ett fälttest på Trälhavet. Jag tyckte att det kändes tydligt att knäpartiet blev kallare i vinden än resten av dräkten som är i glatt enkelneopren.

    Men dräkten som helhet var ändå mer än väl varm. Knän i dubbelneopren känns ok eller till och med att föredra för hållbarhetens skull. Men en hel dräkt i dubbelneopren för vinterbruk tycker jag inte verkar som en bra lösning i vårt klimat med den kyleffekt som ändå uppstår.

  • pedersen

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 05:26

    Det blev en heat. Skall testköras nu på morgonen. 8 grader och 16m/s sydväst.

  • pedersen

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 11:15

    Har kört med Heaten, västluva, vantar och skor i två timmar nu på förmiddagen. Heaten är väldigt smidig att ta av och på. Skön passform, men om man har mer vältränade armar (än jag) så finns risk för krampkänning. Dubbelnylonet kändes inte som ett problem, men det märktes på armarna att medelvinden låg på 17m/s. Blev kyligare, dock inte kalla. Läckte lite i nacken, men tror att det var en justeringsfråga med kardborren. Den kommer att funka utmärkt som vår/höst dräkt här på västkusten, men troligtvis för kall för vintern. Precis som Heat har RG8 enkelnylon på bröstet. RG8an är väl en varmare dräkt med ett annat dragkedjesystem och tjockare material i armarna.

  • pedersen

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 13:57

    RG8 finns tydligen i olika modeller (årmodeller?):
    http://www.ohana.se/oneill-p-1404-c-337.aspx
    &
    http://www.oneill.com/#/men/europe/collection/men/wetsuits/wake_ski/wetsuit_collection/psycho_rg8_fsw/black/
    ser ut som om det är olika mycket enkelnylon.

  • fraddanr

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 17:40
    schnitzler;673443 wrote:
    Kör vidare på denna tråd.
    Jag står och funderar kring att köpa en Oneill RG8 eller en Heat.
    Någon som har prövat RG8 och kan ge sina synpunkter?

    Jag funderar precis som trådskaparen hur det är med dubbelneopren, just eftersom Rg8 inte ens har enkelneopren på bröstet. Är den tillräckligt varm? Och hur är det att köra på det “nya” systemet vid öppningen?
    //erik

    Jag har kört RG8 2010 och 2011. Jag har även kört psycho 2, windfreak, psychofreak, Heat och Epic de senaste 2 åren och kan därför jämföra oneilldräkterna bra sinsemellan. På RG8 2010an finns som du skriver ingen singelpanel på bröstet, men det gör det på 2011an. 2011an har också bättre neoprene än tidigare, typ 200 % stretch vilket gör passformen fantastiskt bra. Jag är 191 cm lång och väger 77 kg och har en MT vilket passade OK 2010 och passar mycket bra 2011. I valet mellan Heat och RG8 skulle jag rekommendera RG8an om du prioriterar värme (jag upplever att en frontzip är tätare, särskilt om man är smal), passform (återigen störst skillnad om du är långsmal) och rörlighet. Heaten är också en bra dräkt och har ju back zip vilket vissa gillar, fortfarande likvärdig värme (om man inte har problem med att back zip läcker), och lite lägre pris.

  • schnitzler

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 18:09

    tack för svar!
    Då låter ju RG8 inte så tokig trots allt.

    Den Rg8 som jag pratade om var 2010 års modell, alltså inte enkelneopren på bröstet. Och det blev faktiskt den till slut också. Köpte den på kingsofwatersport för halva priset, så jag är nöjd. Nu väntar jag bara på att den ska komma hit.
    Får väl ge någon slags recension när jag prövat den.
    //Erik

  • pedersen

    Medlem
    3 december, 2011 vid 22:51

    Körde med heaten idag. Förstärkte med helly-hansen och tunn luvväst (o´neill), cold water mitts och skor förstås. Frös inte mer än i ansiktet. Tänkte inte på nedkylt dubbelnylon speciellt mycket. Fick jobba rätt hårt på vattnet, så det höll väl uppe värmen en del.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing O´neill Heat eller FLX?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.