Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing O´Neill vs. Rip Curl?

  • O´Neill vs. Rip Curl?

    Publicerad av henkelu på 4 juni, 2010 vid 03:18

    Hejsan.
    Ska köpa en 3/2 dräkt tänkte jag. Nån som har några erfarenheter och rekommendationer på nån våtdräkt från de märkerna?!

    Tacksam för snabbt svar om ni läser detta!

    lima-ko svarade 13 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • platslagarn

    Medlem
    4 juni, 2010 vid 05:28

    själv kör jag med oneill psycho 2 3,2an. riktigt bra. min polare kör med ripcurl. villken modell han har vet jag inte,men han e sjukt nöjd.

  • henkelu

    Medlem
    4 juni, 2010 vid 05:37
    plåtslagarn;615292 wrote:
    själv kör jag med oneill psycho 2 3,2an. riktigt bra. min polare kör med ripcurl. villken modell han har vet jag inte,men han e sjukt nöjd.

    Fan d blev ja ju inte klokare på! he he försöker vilket märke jag ska ta.
    Men av Rip curl blir d i så fall Dawn Patrol, lite billigare modell men O´neill kan jag få tag i dom dyrare varianterna till samma pris typ. Så allt talar ju för O´neill på det sättet. Men vill ändå höra mig för va folk tycker om dom olika märkerna..

    “plåtslagarn” men tack, verkar som d är en del som gillar o´neill psycho 2, när jag kollat runt lite.

  • rydstrom

    Medlem
    4 juni, 2010 vid 07:07

    vet inget om oneill men rip curl är gooa, men släpper rätt lätt i sömmarna, dock brukar dom ha bra garantier och det är inga problem att reklamera

  • litease

    Medlem
    4 juni, 2010 vid 08:06

    Allt handlar om image och Ripcurl är mycket coolare helt enkelt.

  • sourra

    Medlem
    4 juni, 2010 vid 13:49

    Rydström, jag kontaktade Rip Curl Europe och gnällde över att aquaban-tätningarna på mina sömmar lagt av så isvattnet bara rinner rakt in. Jag fick till svar att garantin täcker sömmarna men inte tätningarna. Fram tills det att den gav upp var den dock hur jävla varm som helst.

  • acemattias

    Medlem
    4 juni, 2010 vid 22:10

    Jag hadde nog kört på psykon, köpte våtis nyligen och när jag kollade runt på tester och omdömen låg Oneil generellt bättre till än Rip curl.
    Det blev dock ingen av dessa för min del, en Gul Vortex blev det och jag är fortfarande som nykär.:p

  • rydstrom

    Medlem
    5 juni, 2010 vid 08:05
    sourra;615341 wrote:
    Rydström, jag kontaktade Rip Curl Europe och gnällde över att aquaban-tätningarna på mina sömmar lagt av så isvattnet bara rinner rakt in. Jag fick till svar att garantin täcker sömmarna men inte tätningarna. Fram tills det att den gav upp var den dock hur jävla varm som helst.

    ofan, det kanske var lättare när det fanns en bra återförsäljare i stan, vad vet jag…
    tråkigt att höra. kanske dags att limma ihop dräkten och köra tills den går helt paj, men som du säger varma är dom iaf

  • smdj

    Medlem
    5 juni, 2010 vid 08:27

    Vad är era erfarenheter om ION då?

  • lima-ko

    Medlem
    5 juni, 2010 vid 17:49

    Psycho 2 är jäkligt fin, stretchig som fan, det känns knappt som man har våtdräkt på sig. Ska du dock upp i den prisklassen skulle jag vilja slå ett slag för Mystic, mer kitespecifika dräkter är svåra att hitta.

    Du får deras mest påkostade Cure Steamer DL 3/2 för 2995: – (visserligen bara en M kvar)
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=29&products_id=666&osCsid=f4e82574239759586a0f942cbac891db

    Jag kör själv denna http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=29_67&products_id=811&osCsid=f4e82574239759586a0f942cbac891db 3/2 med halvkorta ben men vanliga ärmar. Jag tycker det är riktigt skönt, känns som man åker i bara shorts när man får lite vatten på vaderna.

    Vill du något mittemellan Cure och Venom finns Crossfire 4/3 shortleg

  • yann

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 05:14

    På en 3/2 spelar det nästan ingen roll vad man kör för dräkt. Köp den snyggaste!

    En grej som jag gillar med Ripcurl är att de inte har enkelneopren på magen vilket gör att selen glider runt lättare när man kör toeside. Kan tänka mig att det är rätt individuellt om man vill ha det eller inte men värt att tänka på iaf. Sen kör jag nästan aldrig 3/2 i sverige även om jag har en. Nästan alltid 4/3 och den kan jag köra tidigt på våren och långt in på hösten.

  • haze

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 05:35

    Rip Curl har ju en bra agentur i Sverige nu för tiden för våtdräkter så det skall inte vara några problem med reklamationer om det är en reklamation.

  • lima-ko

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 09:06

    Instämmer helt med det Yann säger, en 3/2 är ofta smidig oavsett prisklass. Ska man lägga lite extra pengar gör då det på din tjocka dräkt, där är det verkligen värt att ha så nära 100% flex som möjligt.

    Jag upplever också att det är skönt med dubbelneopren på magen så att selen vrider sig, kan vara ett rent helvete att köra toeside annars. Detta är något som Mystic (och förmodligen även andra tillverkare?) tänkt på och de kör därför DL eller Crosstech (SL/DL) på alla sina kitedräkter.
    Om du ändå vill köra SL kan ett alternativ vara att ha en rash utanpå våtdräkten för att få selen att glida lite bättre.

    Det står mycket bra information om våtdräkter, DL samt SL plus med mera här http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=29&products_id=624&osCsid=f4e82574239759586a0f942cbac891db och här http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=29&products_id=628&osCsid=f4e82574239759586a0f942cbac891db

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing O´Neill vs. Rip Curl?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.