Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ons em i Sthlm?

  • Ons em i Sthlm?

    Publicerad av claes6 på 11 augusti, 2010 vid 09:40

    Nån som ska ut på de bräckliga prognoserna i em? Enligt guru ca 6-8 m/s, men så har det ju varit ett tag utan att stämma…

    claes6 svarade 13 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 09:50

    Kolla aldrig på guru (GFS-modellen) samma dag som det skall blåsa i Sthlm.

    Det är de lokala prognosmakarna som gäller (DMI, SMHI, Predict, Klart, Storm) med sina lokala prognosmodeller. GFS (guruns huvusakliga modell) är för grov för Sthlm/Östersjön. Däremot OK för att spana in lite trender i framtiden och se vad som kan vara på gång. Även de andra modellerna på gurun kan stämma bättre, även om jag tycker att den ena WRF:en (27) nästan alltid visar mer än vad det blir.

  • zurfman

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 20:17

    I kapellskär var det drygt 4,5 timmar planing med 8,5 (kanske ett par timmar till innan jag började). Planing hela vägen, väl ute på fjärden (från gipp till gipp, elller slag till gipp)

    Det blåste nog ca 8 m/s medelvind under långa perioder o sen gick det ned på 6 m/s på liknande sätt tidvis.
    Vinden var hela tiden jämn inom sina intervaller, dvs både enkelt att trimma o att justera segel om det ens behövdes (jag ändrade bara litet i början o körde på de inställningarna hela tiden).

    Håller med gällande prognoser, Gurun är sådär… Klart är bättre (litet optimistiska ibland gällande vind men funkar)

  • boman

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 17:07

    Hej Zurfman kul att du håller ställningarna i kapellskär, vi var ett antal distans längre ut mot söderarm med båt och bräda, det var bra tryck i 6,7:an 🙂

    bifogat en riktg kanon bild…..;)

  • zurfman

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 19:17

    Ja det är ju helt rätt väg att gå om man vill vindsurfa ofta. Har tänkt på det några ggr när det varit snålt med vind.
    Om det blir bättre drag längre in så kanske vi ses vid Kapellskär nästa gång(?)

    Jag körde till vinden blev för knapp för att plana upp, så jag fick guppa in över farleden vid lämpligt tillfälle (kanske hade tur?)

  • claes6

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 17:31

    Måste testa Kapellskär någon gång – verkar skönt. Hör av er nästa gång det bär av. På söndag tänkte jag testa Skälåker (om proggarna håller…peppar, peppar). Någon som hänkar?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ons em i Sthlm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.