Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing onshore vågisar

  • onshore vågisar

    Publicerad av anonym-anvandare på 2 december, 2001 vid 13:51

    Vilka brädor idag är såkallde onshore vågbrädor? Vad jag har förstått så är det lite större brädor som går lite snabbare och som tar bra höjd m.m.

    Kan ni ge exempel på brädor som funkar bra i onshore?

    // Tedan / Väjern (norra västkusten)

    ola-h svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2001 vid 21:02

    Vad jag förstått så är väl AHD Power Wave rätt mycket onshore, dvs att den är rätt snabb och lättplanande.. storleken tror jag inte skiljer sig så mycket i de olika linjerna, men jag kan ha fel?

    Sen beror det väl på hur bra man själv är. Om man, som jag, är nybörjare i vågorna så tror jag att det är bättre att köpa en inte fullt så snabb bräda. Jag köpte min första vågbräda i höstas, en Fanatic Rip 58 som jag hittils är väldigt nöjd med.. Jag har ju dock inte så mycket att jämföra med.. 🙂

    /Jonatan

  • s

    Medlem
    3 december, 2001 vid 07:46

    Hej

    En bra onshore vågis tycker jag är den nya wave/freestyle typen av brädor. Jag har en F2 Maui Project Medium (257cm/58cm/94L) som jag är mycket nöjd med. Den är snabb, lätthoppad, rolig och svänger bra. Den känns som en liten vågbräda under fötterna men är enklare att segla och passar för större segel. Kolla på den typen av bräda tycker jag, det finns fler märken och modeller. Dit hör även AHD Powerwave som nämnts.

    Jag har skrivit ett jättelångt inlägg om detta där det blev massor av svar, det finns i Konfens “Hall of fame” dvs. inlägg som är för bra att glömmas bort. Kolla där.

    Staffan

  • ola-h

    Medlem
    3 december, 2001 vid 08:27

    Nu för tiden hävdar många tillverkare att deras brädor går liak bra i onshore som i sideshore, med det är nog mer marknadsföring är shape, tror jag.

    När man skall ha en bräda för vågsegling i onshore kan det vara två olika saker man söker. Antingen vill man verkligen försöka rida vågor, trots att kanske varkan vindriktning eller vågor är helt ideala. Det kan också vara så att man tar eventuell vågridning som en bonus och istället siktar på att plana tidigt och kunna hoppa, etc. Dessa två inriktningar ställer lite olika krav på brädorna. Nästan inga brädor är helt och hållet konspirerade för det ena eller andra utan i praktiken är allt olika typer av kompromisser.

    Wave/Freestylebrädor, som nämnts, är i regel byggda för att ha snäppet högre toppfart, kunna ta lite större segel och vara lite snabbare. Det gör dem bra för hopp,backsideridning och så vidare. RRD’s cultbrädor är också lite mer onshoreinriktade är deras wave-one, liksom AHD power ärmer onshore än Maui-force. Kollar man in shapen på dessa brädor ser man dock olika shapers löser “onshoreproblemet” på helt olika sätt. Gillar man vågridning och vill ha något som funkar i onshore är jag själv rätt förtjust i Starboards vågisar som heter ACID 2002 (Surf 2001).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing onshore vågisar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.