Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Onshorevågis?

  • Onshorevågis?

    Publicerad av anonym-anvandare på 6 juli, 2004 vid 10:40

    Hej!
    På jakt efter ny bräda men funderar på vad jag ska ha och vill gärna ha lite tips.

    Väger 86kg och seglar enbart i svenska onshore/vågförhållanden i ca 4.5 – 6.0 vindar.

    Har seglat ganska mycket, vågrider en del men gör inga feta moves.

    Funderar på nytt eller begagnat (2001 eller nyare)

    Vad skulle ni rekommendera?

    johan svarade 19 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • vinta_kestrel

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 10:54

    Jag väger som du och kör med samma segelstorlekar (4.3-5.9) i plattvatten och typiska svenska förhållanden. Svär till min Starboard Evo 80. Underbar.

  • lars_k

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 11:00

    Försök få ta i en AHD Attitude wave 58 ’03:a. Bred och kort. Perfekt onshore vågis. Jag har en 55:a. Min funkar perfekt för 4.5-5.3 och sega vågor. 58:an bör kunna ta minst upp till 6.0.

  • ola-h

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 12:17

    Det beror lite på. Förutom att en del rena vågisar i lite störe storlek kan funka bra har du ju valet på en freestylevågis eller en vågis i EVO-klass (bred/kort, Fanatic Freewave, Exocet Universal och 2005 JP Real World Wave och kanske AHD Attitude, men verkar mer vara åt freestylewavehållet) är några exempel.

    Freestylewave är bra om du gillar fart, att hoppa, rida backside mm och EVO (el motsv) bra om du är mer intresserad av frontsidevågridning mm. Bägge dessa brädkategorier fungerar till “allt”, liksom många klassiska vågisar också gör, men de är lite olika bra på olika saker.

    Som Vinta nedan är jag själv i det närmaste helt frälst av det som mina EVOsar (74 och 70) levererar för vågsegling i Sverige (och på andra ställen).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 12:57

    tackar – ytterligare några frågor till Er visa surfare:

    var lite inne på en cultwave eller en kanske en beggad goya på 89 liter. Kanske fel?

    Är inte EVOn lite liten för mina 86 kilo?

    Kör även en skate 64 när det blåser lite mindre och märker hur “paddig” brädan blir när det blåser lite för mycket för den.

    Freestyle/wave brädorna är ju ganska breda. Finns det risk för “paddkänsla” för dessa brädor? Hur bred bräda vågar jag satsa på för att den inte ska kännas skumpig inom mitt vindregister? Vill ju dock samtidigt plana i vettig tid och kunna ta skaplig höjd så jag slipper ligga och simma i skummet!

  • vinta_kestrel

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 13:30

    Evon för liten? Inte då! Jag väger 87kg och är 195cm. Kör 5.9 utan problem med den (i mitten av mastfotsboxen).
    Har du dessutom en Skate64 innan så platsar ju Evon perfekt. eller hade du tänkt kvitta dig med Skate’n?

    Ang. planing så tycker jag Evon’ planar tidigt. Det är väl mycket tack vare sin bredd på 58cm antar jag.

    Näst intill omöjlig att hitta begagnad dock, om du har det lite tunnt i kassan.

    btw, till skillnad från Ola så är jag superkass i vågorna. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 13:32

    Jag har en RRD Cult 55 02, 83 liter (eller möjligen 85 liter – olika uppgifter finns) till salu. Söndagsseglad ca 20-30 dagar. Bra pris. Intresserad ?

    Finns i Stockholm

    Uffe

    070-682 25 52

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 14:17

    Ska ta mig en närmare titt på EVOn. Det viktigaste är att det blir rätt bräda – i värsta fall får man väl slanta upp.

    Uffe – hade brädan funnits i Skåne (Malmö/Lund/Höllviken) till rätt pris så hade jag mer än gärna kikat på den.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 14:38

    Du är välkommen att prova min Evo 80 om du tar dig upp till Ronneby/Karlskrona.

  • loco

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 14:42

    Hur mycket efter freestyle brädorna planar du med din evo och 5.9?

  • ola-h

    Medlem
    6 juli, 2004 vid 17:34

    Nej, den är inte för liten. Jag är själv lätt och har svårt att bedömma hur tyngre seglare uppfattar olika brädor, men från det jag hört så är det snarast så att tyngre seglare i vågor lovprisar EVO:n allra mest. Däremot tror jag kanske att “freeridedugligheten” blir mindre om man är tyngre, men det är lite av en gissning. En EVO 80 kan säkert vara en bra liten bräda för dig, trots att det volymmässigt låter som en liten sak.

    Jag tycker inte EVOsarna blir paddiga alls- EVO 74 är en stor vågbräda för mina 68 kilo och ändå känns den fin med 4.0 och EVO 70 är den bästa 3.5-bräda jag kört.

    Både Cultwave och Goya är mycket fina vågbrädor (men jag vet åtminstånde en person som gillar den ena, men inte alls den andra, så det finns skillnader även mellan till synes rätt lika brädor).

  • lars_k

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 02:59

    Om du inte vill köpa en dyr EVO 04 så kan du säkert ragga upp en AttWave58 i Tyskland för halva priset. Är en allsidig bräda med tyngdpunkt på våg. Du kan kolla Plug&Play och se Kauli rippa skiten ur feta vågor med en sån.
    Min AW55 var helt perfekt i Ringenäs igår när det var duktigt sega vågor. Red vågorna riktigt bra trots förhållandena. Testade också brorsans Goya80 som är en HELT annan bräda. Mkt livligare i fotstyrningen men den körde mkt lättare fast i de trötta vågorna. Men jag hade föredragit Goyan om det varit mer tryck.
    Man kan nog inte få allt i en bräda (inte ens EVO…) så därför har jag en Naish 8’3″ på gång nu för de feta dagarna. AW55 och Naish 8’3″ blir en perfekt combo tror jag.
    AW58 blir en perfekt början för dej. Sen kan du komplettera med en std vågis för fetdagarna.

  • koa

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 05:11

    Mellan all teori och vackra ord, så kan du kika lite på de här bilderna och få insperation…

    Så här kanske… Bräda
    Själv är jag nöjd med denna som ger “sega” förhållanden ett helt nytt nöje:
    FW-95
    När vågen inte har fart, så får man se till att brädan har det…

  • basse

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 05:49

    LarsK – Din bräd fetisch börjar gå mot oanade höjder… smile.gif Men jag håller med dig, när det blåser 4.0 vill man ha något mindre. Jag hoppas AmiGu’n skall kännas bättre med 4.2’an än culten gjorde. Handlat Keppler igen eller? Saga’s shift borde komma vilkan dag som hälst nu hon börjar bli otålig.
    hoppas vi kan göra en repris på Klitmöller i höst så kan du visa vad Naishen går för.

  • lars_k

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 06:43

    599 Euro för en Naish Compwave 03/04. Kepplers Angebotsfabrik är helt crazy. Får den inom några dar.
    4.5-4.0 är tanken med Naishen, även om man nog lätt kan klämma på en 5.3:a också om det är bra tryck. Beror på hur vågorna ser ut vilken jag väljer.
    Klart som fanken att det blir Klittmöller till hösten =)

  • vinta_kestrel

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 06:49

    Vet inte, då jag inte seglar med nån som har fresstyle-bräda. Men jämfört med freeride’arna så är jag ju klart långsammare upp ur vattnet. Men det är jag även om jag seglar freeride-bräda. Det är bara flugviktare där jag seglar wink.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Onshorevågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.