Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Onshorevågis?

  • ola-h

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 07:17

    Med EVO:n tycker jag inte att det är vindstyrkan som avgör om den funkar bättre än en smal bräda eller ej, snarare vågens hastighet och hur man vill utbnyttja denna hastighet. T ex känns EVO 70 och även den större 74 bra i de vågor som ackompanjerer 4.0 i Varberg medan jag hade det var mer tveksamt med 5.0 på Hookipa (se http://www.surfzone.se/pp/data/500/14ola-117_1794-med.jpg?826 ), även när det var rätt små vågor (däremot funkade EVO 70 bra på Kuau i snäppet större, men något “enklare” vågor och mer down-the-line-betonad segling).

    I de Hookipa-förhållanden som ses oven var EVO:n OK, men jag tror det hade varit enklare att segla på en smalare bräda. Det hele handlar en del om olika filosofier. Ibland vill man ha något maximalt lättseglat och ibland något som kräver lite mer, men ger mer tillbaka. Beroende på förhållandena är det helt olika brädor som är lättseglade respektive krävande. En smal radikal vågbräda kan vara krävande i segel vågor för att den kräver grymt bra teknik för att få och hålla farten medan samma bräda är mycket lättseglat på en riktigt snabb våg eftersom den kan vara lätt att få in i och hålla i sväng och väldigt snabb kant-till-kant.

    Jag är som sagt rätt såld på EVO, och för 2005 beställer jag 2 stycken (och kompletterar med en “klassisk” smal vågis för att inte “tappa perspektivet” på vad dessa brädor kan erbjuda).

  • mag

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 09:38

    Jag kan varmt rekommendera Cultwavebrädorna från 2000 och framåt. De kan seglas av alla i de flesta förhållanden. Cult60 eller 55 är bra och givetvis de nyare 52, 58 etc. Om du inte seglar så ofta så kan du ju gå upp en storlek så får du i alla fall inga problem med planingen. RRDs brädor är dessutom ganska enkla att segla i chopp och överriggad så om det skulle bralla i ordentligt så kalar du dig ok ändå.

    Angulobrädorna är också ett alternativ som jag testade i vintras. Bra i Sveriges vågor är speciellt AmiGu linjen.
    De finns ännu inte begagnade tyvärr eftersom de kom i våras. Kolla på ytspanning.se

    /Magnus

  • basse

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 10:36

    Joorå de finns allt… hade lite tur och haffade en 7’4” som var körd tre gånger. Har bara kört den en gång på torsdagen innan midsommar i Lejjet. (bra förhållanden då) Hade lite problem med gipparna eftersom jag satte framfoten lite långt fram så den dök lätt men annars var den klockers. Lätt att hoppa med. Tror inte jag hade en enda plattlandning som jag brukade med Culten och lättare att styra i vinden under luftfärden. Låg fint i svängarna också om men det kan vara att jag jämför med sista gången Culten gick i apelvikens motox bana.
    Skall man klaga så är den blåa färgen lite väl bäbis…. och jag tror jag vill ha en bredare fena. Shit… alla dessa fenor… På tal om fenor kan varmt rekommendera TekknoSport’s Stylomatic (Lars P design) som jag testade igår. Den kan man pressa rätt duktigt på och tar bra med höjd.

  • memnoch

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 11:51

    Ola,

    Jag såg att du redan går i funderingar kring 2005 års brädor… Tanken som slog mig var att jag under förra året investerade kraftigt (bl a köpte jag en Psyclone 4,2 av dig) med två nya brädor, två segel, två bommar och våtdräkts-kit. Detta lyckades jag att lösa genom en bonus från jobb och genom att bedyra för min fru att nu behöver jag inte handla på flera år… wink.gif

    Hur gör du, och även ni andra, som köper nytt varje säsong för att få det att gå ihop rent ekonomiskt? Tre brädor är ju minst 25. Det kommer ju givetvis in lite pengar när man säljer, men t ex du tar ju inte några överpriser på det du säljer så jag fattar inte riktigt hur det går ihop. Sparar du in på allt annat och satsar varje krona på surf? Flickvänner/fruar kostar ju t ex på.

  • lars_k

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 11:57

    Ola har spons och köper sina starboards billigt. Max ett par lök per bräda 😛
    Vi andra får hålla tillgodo med fjolårsbrädor och fulsegel. =)

  • memnoch

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 12:13

    Lars,

    även om man “håller tillgodo” med fjolårsbrädor och GUN segel så kostar det ju på. Hur lyckas du?

  • lars_k

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 12:17

    Jag jobbar. Har en flickvän med jobb och egna pengar. Inga barn. Så jag är nog inte rätt person att fråga iofs. Största problemet i mitt liv är att det blåser för lite 😛

  • ola-h

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 13:02

    Som Lars skriver nedan så får jag köpa brädorna billigt direkt från Starboard eftersom jag hjälper dem med att svara på lite frågor på deras webb och lite andra saker. Med moms och frakt blir det inte superbilligt, men tillräckligt billigt för att jag inte skall göra några jätteförluster då jag säljer brädorna efter (max) en säsong. Om jag skall kunna kommentera brädorna i programmet så är det naturligtvis intressant att prova så många som möjligt. Om det inte var för detta så är det förstås vansinnigt att köpa tre nya vågbrädor. Även om man inte lider så stora ekonomiska förluster så är det egentligen tveksamt att segla så många olika brädor eftersom en av de viktigaste sakerna när det gäller att få till seglingen är att känna den brädan man seglar på.

    Själv är jag dock väldigt intresserad av hur (och varför) olika brädtyper, specifika brädor och olika shapedetaljer funkar och kan acceptera ett något förvirrat personligt förhållande till mina brädor.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 13:53

    Det är just denna aspekten (att du provar så många brädor, inte bara Starboard, jämfört med oss andra dödliga) tillsammans med ditt analytiska jag, som gör att man kan lägga mer vikt vid dina kommentarer än andras. smile.gif

  • lars_k

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 14:11

    Jovisst. Ola kan verkligen sina saker. Men han har spons. Det gör att hans trovärdighet inte är helt lysande i bedömningar och jämförelser Starboard och Hotsails vs andra märken.
    Jag tar alltid sponsrade surfares rekar med en STOR nypa salt. Och det borde alla göra.

  • feg

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 14:25

    Alla är väl tokfärgade av sina grejer, inte bara det som har en “sweet deal” med bräd- och segelleverantörer.
    Sällan man hör någon som är “väl insatt” som inte är påverkad på något sätt.

    Själv är jag nog partisk jag med trotts att jag numer har djupa hål i plånboken.

    /feg

  • vinta_kestrel

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 15:01

    Visst är det lätt att vara subjektiv när man är sponsrad, men jag tycker ändå att Ola är relativt objektiv, till skillnad från många AHD/Fanatic/Naish/RRD/Angulo/JP/-anhängare här på forumet som dessutom inte provat halvparten så många brädor som Ola gör under en säsong inom en genre.

  • lars_k

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 15:31

    Jovisst, man kan göra det på ett mer eller mindre “snyggt” sätt, det är klart…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 17:46

    Tackar för alla givande inlägg.
    Skrev inlägget igår och redan alla dessa goda rekommendationer.

    Tackar för inbjudan till Ronneby! Är inte där särkskilt ofta och chansen att pricka in vinden när jag väl skulle vara där är väl ganska liten men jag tackar för “gästvänligheten”.

    Jag ska definitivt titta närmare på Evon , och ahdn och jag ska försöka “tjuva” en polares cultwave nästa gång det blåser på.

    Fler rekommendationer är givetvis välkomna.

  • mag

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 20:15

    Jag glömde nämna Mistral Razor (2003) som jag tycker är en bra bräda. Har testat ett par olika 8,3-8,5 och de funkade bra. Nu var det iofs inte i Sverige men jag är rätt säker på att de skulla gå bra. Kanske inte idealisk i onshore men om du tar en modell större så…

    Även deras Heat 8,4 o 6 är ok men lite mer åt wavefreestyle. Utmärkta att plana ofta o hoppa mycket med och svänger helt ok. Shift är ännu plattare. är snabb och planar grymt snabbt men svänger betydligt sämre än övriga.

    Surfers Paradise I Varberg säljer ut Mistralbrädor just nu till bra priser. Om du vill ha svenska garanti vill säga, annars slumpas de ut i Tyskland just nu.

    /Magnus

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Onshorevågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.