Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Opel Vivaro

  • Opel Vivaro

    Publicerad av sebbe87 på 25 juli, 2009 vid 19:48

    Jag funderar på att skaffa mig en Opel Vivaro som surfbuss. Jag skulle vilja höra med er som har en/ eller haft vad ni tycker. De jag kollar på är en diesel 2.5 liters med långa skåpet 06.

    Tack på förhand
    Sebbe

    sebbe87 svarade 14 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • svenne

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 22:18

    Flera gamla hojåkarkompisar har Vivaron, samma bil som en drös andra bilmärken så det är en beprövad modell. Alla är nöjda med den, går bra och mycket lastutrymme. Raka väggar, mycket plats. Till och med den korta versionen lastar rejält.
    Du blir nog nöjd med den.

  • fastforward

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 11:02

    Är inte Opel Vivaro samma bil som Renault Traffic? Denna ligger iaf tok-sist i bilprovningens statistik för tre år gamla bilar 2008. 32% (!!!) hade modellrelaterade fel. 4% är medel…

  • svenne

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 11:40

    Det är spindellederna som ger sig. Men det betyder inte att det är en dålig buss för det. Jag skulle välja en Vivaro mot tio MB Vito. Bilprovningens statistik säger inte allt.

  • sebbe87

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 12:42

    Det är väl så att alla bilar har sina fördelar/ nackdelar. Jag har nu vw och är mycket nöjde med den, men jag har tyvärr ingen ac i den. kollar man på en nyare transporter med ac och lite nyare då bär det iväg. Går man över och kollar på andra märken så får man mera prylar och eventuellt längre bil också. Men vw är ju alltid vw.

  • flying-dutchman

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 12:47

    Håller också på att titta på vivaro/trafic, nämligen den här modellen;
    http://www.blocket.se/malmo/Opel_Vivaro_2_0_cdti_22728856.htm?ca=5&w=3
    Undrar dock om last utrymmet kommer att räcka till? Är det någon som har den modellen och vet om brädorna/mast/segel får plats i längden?

  • svenne

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 14:15

    I korta modellen går grejerna in. Men brädorna bara in på väl vald diagonal (ståendes eller liggandes):
    http://www.opel.se/action/go?page=vivaro_technical&cntryCd=SE&langCd=se&webSiteId=GBPSE#1

    EDIT: Det där är ju en dubbelhytt. Där lär du inte få mycket över huvud taget.

  • teamrider

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 18:04

    Kör en Nissan Primastar som är samma som ovan nämnda modeller. Har den lilla motorn med 115 hästar, ligger som oftast och marchar i 140-150 på motorvägen. Bilen toppar nära 180 och är lika rapp som frugans V70. Drar aldrig över litern trots att jag pressar den och alltid har minst 300 kg last

    Har den långa modellen och i skåpet får man utan problem in all utrustning, inga problem med min 10 fots longboard även om den får ligga lite på tvären.

    Absolut en kanonbuss är allt jag kan säga!

  • langens_kite

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 20:17
    Flying Dutchman;569739 wrote:
    Håller också på att titta på vivaro/trafic, nämligen den här modellen;
    http://www.blocket.se/malmo/Opel_Vivaro_2_0_cdti_22728856.htm?ca=5&w=3
    Undrar dock om last utrymmet kommer att räcka till? Är det någon som har den modellen och vet om brädorna/mast/segel får plats i längden?

    En kompis som har en likadan -03 som gått 7000 mil.
    På den rasade växellådan förra veckan och han är inte nöjd!

  • sebbe87

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 16:58

    Jag har hört flera med samma problem att växellådan har rasat, gäller även renault trafic

  • jester

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 21:30

    Har kört Surfans Renault Trafic, först en bensinare och nu senast en diesel. Känns som att köra en vanlig personbil, och lastar grymt mycket. Inga problem med växellådor heller.

  • sebbe87

    Medlem
    29 augusti, 2009 vid 17:15

    Jag har hört en massa gott om de, men även hör att vissa har haft problem med lådorna.

    Är det någon som vet om Opel haft problem med lådorna?

  • teamrider

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 20:41

    Opel har samma drivlina som Nissan och Renault så problemen bör vara desamma

  • sebbe87

    Medlem
    6 september, 2009 vid 17:56

    Jag vet iaf att Renault och Opel har samma. Det verkar som de som får problem med lådorna har otur. Jag känner en firma som kör tidigningar med opel som går 7 dagar i veckan utan större problem.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Opel Vivaro

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.