Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing opencell ZIG

  • opencell ZIG

    Publicerad av ric på 8 juni, 2006 vid 18:19

    har redan börjat kolla lite efter just kite till vintern, hittade en opencell foil “ZIG” även “Eskimo”

    http://www.skyadventures.se/index.asp?id=355

    ruggigt billig, någon som testat vet något om dem? det är klart 4linors som är intresant i det läget.

    foil hatare undanbedes lägga sin energi på detta!!

    fesen svarade 18 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • milkman

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 19:54

    Tja.. Eller så kan du välja en kite du VET är kanon:) Vi har några kvar från sommarrean.
    kika här:
    En PDF med REAkiterna
    Det är 22 dagar kvar. Ring ifall du behöver hjälp eller vill veta vad som finns kvar. 073-1411910

  • cortex

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 20:24

    GIN är väl iofs inte total skit… iaf inte för det priset. Å andra sidan håller jag med Milkman, satsa på ett märke som ligger i framkant på foilutvecklingen istället. Givetvis förespråkar jag Flysurfer men även Ozone och Peter Lynn har ju koll på sina grejer. 😉

    /Kaj(Tech)

  • pjoter

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 21:11

    Pulsen kommer att rocka på snö!! 🙂

    Enda opencell jag testat var FS cool så jag vet inte hur resten är men den tyckte jag inte om särskilt mkt. Speeden och Pulsen känns mkt mer rejäla, du vet vart dom finns utan att kolla på dom och känslan är ganska lik en LEI. Coolen tyckte jag mer kändes som en trainer/leksaksdrake.
    Vet inte om detta va just den kiten eller om det blir så med opencell då dom inte på samma sätt har nån egen stabilitet.

    För nåt år sen kollade jag rätt mkt på radsails foils eftersom det gick en del riktigt billiga på ebay. Dom hade faktiskt fått ganska bra kritik i tester och tror dom fanns för runt 1000-1500:- med linor å handtag. Så ska du bara ha nåt billigt funkar dom säkert.

    Men du tjänar väl en del pengar med ditt nya flottiga jobb så du har allt råd med nåt riktigt.. 😉 😉

    Får du tid att komma ner på semestern kan du ju sno min kite.

  • milkman

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 21:24

    Det är nog Coolen du inte gillar pjoter. FS är historiskt bra på stängda celler, Ozone på kompromisslösa landkites, altså öppna celler. Testa en Frenzy eller Access så har minst lika bra känsla där. jämfört med Speeden är det garanterat mycket mer LEI känsla (om det är nått man nu föredrar). Frenzy är den ultimata snökiten utan kompromisser.
    Du (och Ric) är välkommen att testa dessa i Göteborg när ni vill.

  • ric

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 21:48

    haha, jo kanske det.. varå sno din kite vill du bli av med något?

  • cortex

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 08:33

    Det där med “LEI-känsla” är ju å andra sidan knepigt nu för tiden när hälften av alla LEI’s är BOW-kites. Och känslan mellan nya BOW-kites och vissa foils är väldigt lik varandra…. i vissa fall i det närmaste identisk.
    Jag tycker för övrigt Speed’en känns väldigt LEI-lik (C-shape nu då alltså) om man jämför med en LEI med väldigt högt AR. Finns dock allt färre personer som kört LEI’s med högt AR dess dagar. 🙂

    Sedan tyckte inte jag att det var någon jätteskillnad på Access och Cool måste jag säga, däremot var det skillnad på Frenzy och Cool (inte helt oväntat). De är två rätt olika kites å andra sidan…

    Ric, sluta upp med att vara snål nu. Du jobbar ju nästan jämt. Klart du ska unna dig en Pulse eller Psycho3’a med fetingdepower. 🙂
    (Jag har precis börjat ta in förorders på Psycho3’an, den kommer i augusti)

    /Kaj(Tech)

  • tobas

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 08:48

    En eloge till Kaj (Cortex) för att han sin affärsverksamhet till trots är objetktiv och nämner flera av de alternativ som finns på marknaden. Själv föredrar jag Lynndrakarna men försöker testa så mycket annat som möjligt för att inte missa något revolutionerande 🙂 Ett slag för slås härmed för Venom. Har ej testat FS på snö dock.

    / TOBAS

  • pjoter

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 16:03

    tänkte på C-LEI i den jämförelsen då jag kört mest sånna. Tycker också känslan man har i en C-LEI är jäkligt skön (iofs väldigt olika på dom också).

    Testar gärna Frenzy nångång och ser hur dom är. Många är ju nöjda med grejerna så kan inte tänka att dom inte är bra. 🙂

    Ric, haha, tänkte inte så bokstavligt sno, utan mer låna ordentligt. Jobbar ju vardagar så kommer du ner på semester kan du bli en foilare några dar.

  • ric

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 21:04

    men kör du foil? vilken sort o modell då? skulle inte du bli en typisk “reggie rasta kite” åkare/användare.

  • ric

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 21:05

    kaj se till att pallra dig upp till rullsand snart då o ta med dig en speed som kan erätta min PD14. (den får jag väl någon slant för hoppas jag!)

  • pjoter

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 21:27

    Nejnej, så blev de inte. blev en FS pulse 10 istället. Tyvärr inte haft tid att köra den så mkt jag velat än men den e riktigt go de jag kört.
    Speed 10 har jag kört lite mer och den är också riktigt skön. dock för seg styrning för att jag ska trivas med den. men de e gott tryck å man har ett jäddans häng i den. 🙂

  • milkman

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 21:40

    Nä, testa ordentligt nu. Jag rekommenderar test av Rippehr eller Instinct som ersättare till din PD. De har mycket nytt tänk, om än väldigt olika varandra vad jag förstått. (tror att ION kanske skall läggas till på listan men har inte sett den)
    Annars såg jag att det finns massor med Speed till salu nu såg jag. Här på Steffo till och med.
    Vi kommer upp till Rullsand med Instincterna så fort vi kan, annars är du välkommen att kvittera ut en för test i Stockholmstrakten när det passar dig.

  • ric

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 22:26

    milkman är varmt välkommen till Rullsand, samåk med Kaj så kan jag ju testa och jämföra samt höra säljsnack om allt samma dag 🙂

    baktanken är att ha en foil som ersätter antingen 9:a och 14 eller 14 och 18.
    hellre 9:a och 14 dock då jag även vill använda kiten på snö. och foilen som enda åretrunt kite. osäker på om foils har sådant vindregister men det är det jag är ute efter iallafall.. dax att på allvar lära mig hoppa nu så gärna något fint för det också.

    3 i 1 som ett kinderägg!

  • milkman

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 22:34

    Lördag! Äntligen.

  • biorno

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 22:38
    Ric wrote:
    kaj se till att pallra dig upp till rullsand snart då o ta med dig en speed som kan erätta min PD14. (den får jag väl någon slant för hoppas jag!)

    Jag rekommenderar en Aeros Fiesta 7.5 kvm, den har grymt drag och super lyft och häng !

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing opencell ZIG

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.