Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › opencell ZIG
-
Ric, fixar du en schysst prognos till någon lämplig helg framöver så kommer jag upp. 🙂
(Och tar med mig ett gäng kites)
Hoppas det är lite fler som åker dit med sina kites, jag är också sugen på att testa EH’n och även att få köra Instinct i lite hårdare vindar, känns som om den behöver få lite upprättelse efter lättvindskörningen i Kovik. 😉/Kaj(Tech)
-
soft!! så gör vi, bara vind som fattas då. förseten du ska inte till uddevalla, omnejd vid midsommar? jag åker nog ner onsdag em till måndag em. kör lätt någonstans bara det blåser. sugen på lera i varekil om allt stämmer!
samma fråga pjotor du ska inte upp till föräldrarna??
-
Nu var du iofs ute efter en vinterkite när du skrev första inlägget. Och för det kan vi visa någon foil. Men eftersom att tub är överlägset på vatten så blir det Instinct vi demar ifall du vill surfa. I GBG området finns massor med folk som gärna visar dom. Koordinera med Pär: 070-454 2000 som säkert bokar nått med Nic eller någon annan som redan gjort hela marknadsanalysen har både foils och tubar att visa, bara välja årstid sen 🙂
-
Milkman wrote:Nu var du iofs ute efter en vinterkite när du skrev första inlägget. Och för det kan vi visa någon foil. Men eftersom att tub är överlägset på vatten så blir det Instinct vi demar ifall du vill surfa. I GBG området finns massor med folk som gärna visar dom. Koordinera med Pär: 070-454 2000 som säkert bokar nått med Nic eller någon annan som redan gjort hela marknadsanalysen har både foils och tubar att visa, bara välja årstid sen 🙂
Vilket djävla trams Milkman, lär dig kita och sluta sälja, annars betala för annonsplats istället för att skriva på forum. Vi vet ju att du inte är någon hejare på det här med kite men ändå häver du ur dig både den ena efter den andra sanningen som om du vore värsta veteranen. Irriterande, ja det är bara förnamnet, ensam nej det är du inte.Surf´s up / TOBAS
PS! Säljer nada men trivs förträffligt på mina gamla Venoms som enligt Milkman är TVÅFURTIS DS!
PPS! Erkänner att V19 snarare är en TVÅFURTIOFEMMA en än racer DDS!
-
stämmer min tanke nr1 va att skaffa billig kite att ha i vinter, men så tänkte jag på att jag nu har 4 drakar o inte gärna vill ha fler, det räcker nu. skulle därför vara toppen om jag kunde ersätta några av de jag har:
PD14 + aero II 18. eller
X2 9:a + PD14
tänkt ersätta med en kite som funkar toppen på snö och vatten. då är det alltså inte längre en eskimo det handlar om trots att det var där allt startade.
(ingen aning alls om någon drake fixar ett sådant register) -
De flesta bowkiter gör det. Gissar att pulse kan det (har inte testat den kiten än men är spänd på att få tillfälle till det). Har förstått att Venom från PL ska fixa ett brett vindregister. (jag har kört en del PL och det är bra kiter, men tyvärr har jag haft lyxen att byta ner till mindre storlekar så jag kan inte riktigt redogöra för deras high end).
Jag skulle nog hellre ha två kiter ändå, det blir ju knappst någon sweetspot.Edit:Omformulering – onödigt att vara spydig.
-
Ric, det skulle kunna gå med ett nödrop att nästan klämma in allt från X2 9 till Aero2 18 med en kite… men det är inte en bra idé eftersom du då tappar rolig åkning i ändarna av kitens range. Framför allt i stark vind skulle du bli tvungen att korta linor etc för att kunna nå nästan ända fram.
Kollar vi på Flysurfer skulle svaret vara följande:
För att ersätta PD14 + AeroII 18 är Speed 13 eller Psycho3 13 ett bra val.
Med Psycho3 får du dessutom (en hel del) mer topend än vad du har i din PD14.
För att ta X2 9 och PD14 är valet Pulse 10 (gissningsvis en liten smula sämre lättåtkomligt bottendrag än en PD14) eller Psycho3 10 som har mer range åt båda hållen. Även Speed 10 fixar den rangen fast med en liten förskjutning i rangen mot lättare vind.För att täcka in hela registret (dvs för alla dina kites) utan att det blir något glapp överhuvudtaget mellan sweetspotsen skulle jag rekommendera Psycho3 8/Pulse 10 + Psycho3 13/Speed 13.
Vilken av alternativen som är bäst beror på vilken slags åkning du föredrar.
Val av bräda spelar också in en hel del. Med en lättdriven bräda vinner du mycket i bottom-end.Kan ju tillägga att när det gäller windrange för Psycho3 baserar jag den på prototyper och på information jag fått av Armin och Sebastian. Så med andra ord är jag rätt jä-a säker på att det är korrekt.
Hur som helst, det bästa är som vanligt att testa lite olika kites. Att bilda sin egen uppfattning är som vanligt det enda som räknas.
En blandad quiver kan ju också vara kul.
/Kaj(Tech)
-
efter denna dagen går jag i andra tankar.. andra tankar om allt vad livet innebär (livet är surf). var iväg o flög skärm i dag. känslan saknar adrelaninkicken kite ger men ger ett fett stort glatt smile över hela ansiktet, svårt att beskriva va det va som va så satans härligt.
tanken är att kränga allt, behålla brädorna 128 , 161 och directional 225 cm långa. pengarna för drakarna blir typ speed 10:a som jag kör med på vatten o snö, borde klara mig hyfsat med den uppställningen brädor. pengar över går till flygcertifikatet. och hyra av grejer tills man sparat ihop till eget.
kanske har jag blibit knäpp, eller så är det solsting efter en heldag (9-22) ute i strålande sol på ett flygfällt, kanske är det att jag börjar förstå varför fåglarna kvittrar. vet inte riktigt… men jag tror att livet kommer ta andra svängar innom snar framtid…
-
Ric wrote:efter denna dagen går jag i andra tankar.. andra tankar om allt vad livet innebär (livet är surf). var iväg o flög skärm i dag. känslan saknar adrelaninkicken kite ger men ger ett fett stort glatt smile över hela ansiktet, svårt att beskriva va det va som va så satans härligt.
tanken är att kränga allt, behålla brädorna 128 , 161 och directional 225 cm långa. pengarna för drakarna blir typ speed 10:a som jag kör med på vatten o snö, borde klara mig hyfsat med den uppställningen brädor. pengar över går till flygcertifikatet. och hyra av grejer tills man sparat ihop till eget.
kanske har jag blibit knäpp, eller så är det solsting efter en heldag (9-22) ute i strålande sol på ett flygfällt, kanske är det att jag börjar förstå varför fåglarna kvittrar. vet inte riktigt… men jag tror att livet kommer ta andra svängar innom snar framtid…
*påbörjar HLR*
Ring ambulans!
Logga in för att svara.