Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öppna havet – den ultimata spoten!

  • Öppna havet – den ultimata spoten!

    Publicerad av hellaker på 9 september, 2000 vid 18:29

    Dagens surfrapport:

    Lördag fm – 200 surfare i avtagande vind och trista on-shore-förhållanden i Apelvikens rusningstrafik (orkade inte ens rigga)

    Lördag middag – 20 brädor i Fiskebäck, byigare än nånsin – allt mellan 3 och 13 m/s

    Lördag em – 2 surfare som tröttnat på folkmassor och dåliga förhållanden drar ut mot Tistlarna. 20 minuter halvvind från Fiskebäck (f.ö. ungefär en 1/4-del av avståndet mellan Gbg och Varberg) står en stadig västan som gjorde 6.0:an till ett klockrent val. En rejäl, nästan sydlig, dyning – nästan helt vinkelrätt mot vinden – ute på öppna havet gav radvis med ramper för de där långa suuugande hoppen.

    Så enkelt var det att få tillbaks surfgnistan…. Varför pratas det aldrig om denna form av “havs-windsurfing” ? Sure, det finns väldigt få att imponera på (i bästa fall några sälar), och det är definitivt inte bra om nåt skulle gå sönder – men när det stämmer så finns det ingen spot som slår det öppna havet!

    Ocean Surfing #1

    hellaker svarade 23 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2000 vid 20:37

    Kanon Fler rapporter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2000 vid 20:59

    Jag är för feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 september, 2000 vid 09:36

    Helst ska man segla en 70-liters vågbräda så man får lite go simträning när det mojnar.

  • dr-masse

    Medlem
    12 september, 2000 vid 21:54

    En av mina allra bästa surfupplevelser är väldigt lik din, fast på Ålands hav. För fem-sex år sedan seglade ja å min brorsa uppe vid Svartklubbens fyr norr om Grisslehamn. Blåste en bra nordlig vind, som var lite byig vid land. Av någon anledning börja vi köra rätt ut. Långt. Och vilka ramper vi fick! Dyningen kom lite östligare så det var bara å ladda på… Vi vände när vi såg Åländska ytterskärgården å seglade in igen, otrolig halvinds/slör segling på 2-3 meters dyning (när brorsan var på andra sidan dyningen såg jag knappt hans masttopp). Ofta undrar jag varför jag inte gjort detta oftare, löjlig härlig upplevelse som etsat sig fast rejält i minnet. Håller med om att öppna havet är en närmast oslagbar upplevelse ur vindsurfingsynpunkt! Kul att du hade så kul!

    Surfa På Öppet Hav!

  • hellaker

    Medlem
    13 september, 2000 vid 05:08

    Absolut – nu återstår bara att lösa säkerheten på ett acceptabelt sätt… Jag var ute dagen efter också, men nu ensam, ÄNNU längre ut, och i 5.4 förhållanden med en betydligt elakare sjögång. Efter ett fall som fick mig att simma ett par minuter innan jag fick ordning på prylarna, så insåg jag att det nog var dags att vända. Så vad göra för att kunna satsa lite längre/oftare etc?

    Det som bekymrar mig mest är fenan, varje spinout får en att undra om den är kvar. Så en reservfena i våtdräktsryggen vore inte fel. En liten tamp har man förstås redan; en säkring mellan rigg och bräda är sannolikt väldigt bra om riggen separerar.

    Sen kommer vi till det roliga – elektroniken… jag har faktiskt redan en GPS instoppad i våtdräktsarmen. Det funkar alldeles utmärkt, och så kan man plotta upp trippen på PC:n hemma. (OBS låt inte frun se hur långt bort du varit!)

    Nästa steg jag funderar på är att införskaffa Ericssons senaste vattentäta telefon, då borde hela kitet vara klart. Sen gäller det bara att kunna numret till en kompis med en sjövärdig båt, eller slå numret till Sjöräddningen 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öppna havet – den ultimata spoten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.