Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing organisera bilder

  • organisera bilder

    Publicerad av bohm på 29 oktober, 2009 vid 14:15

    Jag har köpt en ny dator plus en extern hårddisk där jag ska lägga in alla bilder som jag har liggandes på skiva. Första steget är att organisera upp mapparna så att det blir begripligt och hanterbart på disken. Nästa steg att att organisera upp bilderna i iphoto.

    Hur gör ni för att organisera upp era bilder? Skriver ni datum, plats, händelse etc på mappen? Lägger ni alla surfbilder i en mapp, alla familjebilder i en annan?

    Tips mottages tacksamt!

    Jag är dessutom ny mac-användare, så tips på bra fotorelaterade program är också önskvärt.

    frippe75 svarade 14 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • Knatte

    Gäst
    29 oktober, 2009 vid 15:10
    bohm;585791 wrote:
    Jag har köpt en ny dator plus en extern hårddisk där jag ska lägga in alla bilder som jag har liggandes på skiva. Första steget är att organisera upp mapparna så att det blir begripligt och hanterbart på disken. Nästa steg att att organisera upp bilderna i iphoto.

    Hur gör ni för att organisera upp era bilder? Skriver ni datum, plats, händelse etc på mappen? Lägger ni alla surfbilder i en mapp, alla familjebilder i en annan?

    Tips mottages tacksamt!

    Jag är dessutom ny mac-användare, så tips på bra fotorelaterade program är också önskvärt.

    Jag är så fantasilös att jag har skapat en mappstruktur med årtal, månader och därunder så döper jag vara fotohändelse inom månaden med namnet jag har gjort. macro 25 oktober, vindsurf 12 oktober, TT-speed 4 oktober mm.
    Finns säkert hundra ggr bättre system men funkar för mig 😀

  • patriks

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 15:18

    Jag låter allting ligga sorterat i mappar med endast datum. Sedan importerar jag alla bilder till Adobe Lightroom där jag kan ge bilderna olika kategorier etc.
    Kanonprogram för övrigt, rekommenderas starkt!

  • macedu

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 15:22
    bohm;585791 wrote:
    Jag har köpt en ny dator plus en extern hårddisk där jag ska lägga in alla bilder som jag har liggandes på skiva. Första steget är att organisera upp mapparna så att det blir begripligt och hanterbart på disken. Nästa steg att att organisera upp bilderna i iphoto.

    Hur gör ni för att organisera upp era bilder? Skriver ni datum, plats, händelse etc på mappen? Lägger ni alla surfbilder i en mapp, alla familjebilder i en annan?

    Tips mottages tacksamt!

    Jag är dessutom ny mac-användare, så tips på bra fotorelaterade program är också önskvärt.

    Hepp!:santa:

    År datum så att det lägger sig najs…. sen vart och ev ngt speciellt som hände(event, galenskap, brädcrash etc)

    Sen har jag en special mapp där jag delat in det i olika händelser….rör sig om man har film….
    Såsom kategorier….

    Kastfall
    Brädor
    Segel
    Lagningar
    Lyckade gippar
    Polare

    Mao så blir det Datum OCH dubletter i kategorier… detta är mest för att snabbt kunna hitta massa av en sak :smirk:

    Men det finns säkert mer bra lagringsgtips… och DÖP alla bilder etc….

    /mac

  • perkele

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 15:44

    Kika på Lightroom, det finns lite videos varstans.
    Och så läs på om taggar, i stället för att spara kopior i dina: Kastfall, Brädor, Segel… mappar så kan du tagga dem snabbt och därmed söka upp dem snabbt.
    Taggar funkar också i iPhoto men är man seriös med sina bilder så finns det lösningar likt LR som ger dig det lilla extra (man inte kan leva utan).

    Jag skjuter i regel med två kameror och tar in bilderna i mappar enligt YYYYMMDD_HH-MM-SS_origfilnamn.ext och sedan taggar jag i stället enligt ovan.

    =]

    /T.

  • macedu

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 16:14
    perkele;585807 wrote:
    Kika på Lightroom, det finns lite videos varstans.
    Och så läs på om taggar, i stället för att spara kopior i dina: Kastfall, Brädor, Segel… mappar så kan du tagga dem snabbt och därmed söka upp dem snabbt.
    Taggar funkar också i iPhoto men är man seriös med sina bilder så finns det lösningar likt LR som ger dig det lilla extra (man inte kan leva utan).

    Jag skjuter i regel med två kameror och tar in bilderna i mappar enligt YYYYMMDD_HH-MM-SS_origfilnamn.ext och sedan taggar jag i stället enligt ovan.

    =]

    /T.

    Nu snackar vi…… “Jag skjuter i regel med två kameror……. Proffs på tråden….stort….
    Hur kan man göra sånt på en vanlig pc dvs inte mac…. om man bara har arkiv…. man kan ju säga att det är en DEL som skulle kunna rensas mao….hmhm.

    /mac:smirk:

    PS Bra att vi kan balla ur i annat när det är vindstilla….. heeh DS

  • petter_f

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 16:26

    I’m not a photographer-type like many of you but I work in a graphics world and although I haven’t used it I’ve seen Lightroom demoed and can only put in another vote for it’s cataloging ability (let alone it’s adjustment capabilities! but that’s another discussion). Don’t know if there is a free version though. I don’t know how good iPhoto is for setting tags so can’t comment there.

  • styret

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 22:24

    ohhhh. mitt favoritämne för tillfället känns det som. Suttit och slitit mitt hår med det här senaste 3-4 veckorna. fuuuuck vad tråkigt det är.

    Jag har en bildmapp där jag har ett par stora mappar, typ surf, resor, skate och sen lite olika för olika fotoprojekt och jag gör. det som går in i någon av katogrierna jag ahr stora samlingsmappar till lägger jag som nya mappar där i som jag brukar döpa till vad det handlar om typ såhär Gislöv_091014 och sen får filen samma namn plus ett tresifrigt nummer efter.

    Sen taggar jag friskt. har tillockmed gått så långt så att jag under taggen vindsurfing har flera undertaggar, typ vågor, inte så extremt men därunder har jag undertaggarna hopp och ridning osv. Funderade ett tag på att gå in djupt och typ lägga till Aerials, kasnke framåt osv. men nånstans var jag fan tvungen att dra en gräns!

    Jag kör all min arkivering genom Adobe Bridge. Jag tycker det funkar riktigt fint, jag har kört det länge och kan det bra därför har jag itne brytt mig om att lära mig lightroom eller capture one.
    I bridge kan du kolla på sjukt många filformat så det är smidigt om man ahr videoklipp, ljudfiler eller annat med. Vet inte om Lightroom hanterar sånt med. Visar rawfilerna i stort format och går direkt in till Camera Raw om man öppnar raw-filen från programmet.
    Det kan lägga till din copyright-information till bilden, batcha stora sjok med bilder till nya mappar mm.
    Jag kör både bridge och photoshop/camera Raw (cs3) bredvid varandra i BRA hastighet på min halvhyfsade PC och det är sjukt mycket värt för mej iallafall.

    Det enda jag saknar egentligen i min mjukvarusetup är möjligheten att ha två “recepies” till samma rawfil från cameraraw (som väl lightroom kan?). Men nu snöade jag iväg långt bort.

    Har man mycket bilder och håller på en del med dem så tycker jag någon form av organiseringsprogam är extremt viktigt och tyvär så är windows egna möjligheter låååångt ifrån användarvänligt om man kört något som helst annat.

  • perkele

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 09:56

    arkiv…. man kan ju säga att det är en DEL som skulle kunna rensas mao….hmhm.

    LR, fixar detta lätt, funkar på CP också (förlåt) låt det ligga i sina mappar och importera från sin plats utan att kopiera. Sedan kan du fundera ut strategin för kommande bilder.
    Kolla på nätet för tutorials, video är enklast. Tror moderskeppet har på svenska om utrikiskan tryter.

    T

  • bohm

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 11:15

    På hårddisken lägger jag alla bilder i mappar efter årtal, sedan namnsätter jag undermapparna med datum och en kort beskrivning.

    Jag ska prova lite olika program, så får jag se vad det blir.

  • frippe75

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 14:35

    Sorry att jag snor tråden …. MEN

    Kanske ännu viktigare, hur arkiverar ni era bilder (backup)???
    Har någon testat några av dom tjänster som finns på nätet… Det blir ju dyrt att backa allt men min senaste plan är:

    Alla bilder som är bra editerar jag i Photoshop och döper om till _edited.jpg
    Och det blir dom bilderna som jag funderar på att backa mot en nättjänst.

    Någon som testat rsync.net (40GB kostar runt 200 spänn/månad)

    Fördelen är att filerna krypteras INNAN dom skickas iväg och är oläsliga hos rsync.net.
    Dom flesta tjänsterna jag hittat verkar bara köra med SSL-kryptering och det är endast överföringen till tjänsteleverantören som är krypteras.. Har dom ett gäng med snorungar så är jag inte så sugen på att släppa mina bilder dit… Inte ens mina risiga surfbilder.

    25-30 GB ser ut att räcka för mig under närmsta året om jag håller mig till RAWbild+JPEG för dom som är editerade och passerat “spar-nivån”…. Varför jag behåller “skräp” kan man ju fundera på men en titt i min källare avslöjar att det gäller annat än surfbilder också 🙂

  • ola-h

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 16:32

    bohm, testa lite med iPhoto först. Kanske räcker det. Och om det är en ny dator och du inte har extremt mycket bilder klarar du dig kanske med den interna HDn ett tag, så kan du köra den externa som backup. Jag skulle ta ett par mappar med kanske totalt 500-1000 bilder, lägga temporärt på någon disk, och sedan be iPhoto importera dessa. Om bilderna inte är “förstörda” på något sätt innehåller de då en massa meta-taggar som t ex datum. Så utan att du behöver göra någonting så kan du sedan i iPhoto söka upp bilder i speciella datumintervall. Det är alltså onödigt att “manuellt” bygga ett sådand “datumbibliotek”. När iPhoto importerar så skapas internt (under användare/bilder/iPhoto library/originals mappar som antingen namnges med det datumbilderna importerades (om det är import från en kamera) eller med mappens namn om man importerar en mapp med bilder. OBS, Mappen iPhoto library ser inte ut sm en mapp, utan är ett så kallat paket, men om du högerklickar/ctrl-klickar så visas innehållet (något som an dock bara behöver göra i nödfall).

    Sedan kan du som Styret säger inuti iPhoto “tagga” bilder eller grupper av bilder med nyckelord och sedan sätta söka ut vad du vill, även skapa album baserat på sökord. SOm jag ser det är det BETYDLIGT smartare att lägga tid på att taga sina blider än att krångla med ett eget påhittat katalogträd.

    Om du efter lite test inte gillar detta, då kan du leta efter någon annan lösning. Gillar det kan du istället enkelt importera allt du har utan att bekymra dig om kataloger. Det blir ju ändå möjliga att sortera på photodatum inne i programmet.

    När det sedan gäller backup är det enklaste att låta din externa disk bli en så kallad time machine backup. Då görs kopior av hela (i princip) datorn automatisk varje timma när du har disken inkopplad och du kan gå “tillbaka i tiden” och hitta t ex raderade filer från förra veckan. Allt detta sker givetvis incrementellt, man märker inte mycket av det alls förrän man behöver det.

    Är du sedan extremt räddhågsen så skulle du kunna göra en extra backupplösning på iPhoto-katalogen då och då separat.

    Personligen kör jag Apple Aperture som både funkar som katalogprogram och grov editor (men flera snäpp mer avancerad än iPhoto). Där finns en inbyggd backupfunktion kallad Vault. Jag kör två olika vaults och förvarar den ena i garaget, ifalla det skulle bli inbrott eller nåt. Apertures bibliotek har jag på en extern fw800-raid0 disk som är hyfsat snabb. Tror mitt bildbibliotek är upp mot 400GB vid det här laget.

  • frippe75

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 17:00
    Ola H.;585995 wrote:
    Tror mitt bildbibliotek är upp mot 400GB vid det här laget.

    Aha… jag antar att saker fungerar likadant hos dig som hos mig.

    Jag förutsätter att ditt garage även är rätt fullt av skräp 🙂
    hahaha

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing organisera bilder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.