• nordgren

    Medlem
    7 juni, 2004 vid 20:04

    Vilket jävla skit! Använd formula istället. Fan vissa av de där brädorna såg ju minst sagt skruvade ut.

    Varför ska det vara så märkliga bnrädor med min vikt reglering och annat skräp?

    Fan vissa såg ju ut att vara från 80-talet och andra som båtar…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juni, 2004 vid 20:37

    Jag tror nog du ska ta dig lite tid och läsa igen om rapporten innan du skriver något, om du behöver hjälp med språket så tror jag att det finns många som är välvilliga att bistå dig. Personligen tycker jag också att formula är mycket roligare generelt sett, men om nu OS lägs på ett ställe där det inte normalt blåser då mycket och det just under tävlingarna blåser mindre än normalt. Hur bra reklam för sporten är det att stå på en formula i vindar mellan 1 och 2 m/s?… OS är ingen lite tävling, tänk bara på hur besvikna alla blev när det inte blåste på Haga när SM skulle gå av stapeln. Om du inte har något vettigt i dabatten så tycker jag inte du ska yttra dig.

    mvh
    Johan

  • watertouch

    Medlem
    7 juni, 2004 vid 20:43

    Var det någon som fick provsegla prototyperna nere i Italien?

  • nordgren

    Medlem
    7 juni, 2004 vid 23:50

    Ja jag vet att det är prototyper. Men om man ska visa sporten så är det väll ändå vettiga prylar man ska ha?

    Som mistral one design är ju helt otroligt kasst att man haft kvar så länge, utvecklingen har ju gått framåt.
    Det jag ville poängtera är att låt utrustningen vara fri, helt kasst att ha standardiserade utrustningar i OS.
    Förstod DU inte detta av mitt inlägg kan du nog ta hjälp av någon annan så att denne kan läsa vad jag skrivit för dig.

  • manno

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 01:36

    Jag tror att du missat poängen med OS. OS handlar om atleter som tävlar mot varandra på lika vilkor. Om utrustningen var fri i OS skulle ju folk kunna hoppa höjdhopp med fjäderskor, stavhopp med turboladdade raketstavar och brottningen skulle förvandlas till american wrestling. OS handlar mer om tävling än glatt glamoröst glassande på vattnet.

  • nordgren

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 10:01

    Se exempelvis till slalom, har de fortfarande lagg från 80-talet? Nej de har de nyaste modellerna på marknaden.
    Snowboard kör med fri utrustning, de nyaste som finns osv osv.
    Är det inte fel att vindsurfare ska ha reglerade os-klass brädor?
    Fan det finns ju regler för formula, använd dem.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 10:41

    Problemet är ju fortfarande vindstyrkan!
    Formula med stora startfält fungerar ju faktiskt inte i lätta vindar. Kolla gärna med någon duktig Formulaseglare och vad dom tycker om att köra fleetrace i varierande vindar med MEDEL-vind på 5-6 knop. Alla (nästan) är överens om att Formula är bra om det bara blåser lite mer. Jag tror att det vore klart negativt för Formula om det blev OS-klass och seglingarna blir kass. Nu går ju OS tyvärr på ett lättvindsställe och jag gillar att att man försöker göra det bästa av det. Anders

  • canoya

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 11:13

    Kollar man igenom rapporten så verkar det ju ha varit ett rätt seriöst upplägg på testet. Kan säkert ge lite ny input till tillverkarna för hur de ska designa nåt som funkar även i det lägre vindregistret.

  • nordgren

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 12:02

    Ja och då kan man ju göra det valfritt att köra på annan urtustning.
    Men visst några av prottarna ser ju vettiga ut, Starboards ser ju ut som en formula men med fällbart centerbord…

  • styret

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 17:53

    är det verkligen så viktigt att ha sporten emd i OS? jag tycker att under dom premiserna dom verkar disskutera så är det lika bra att strunta i det.

  • nordgren

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 20:12

    Ja det är faktiskt nästan så. Antingen kör man det rakt ut och med formula. Eller så skiter man i den, det är ju bara kass reklam om man kör i fisförhållanden och med märklig utrustning. Inte undra på att vissa fortfarande tror att man glider omkring med pråmar och färggranna tygsegel…

  • xavier

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 21:11

    Problemet är i stora delar att (jolle)segling i OS är jäkligt konservativ. Alla klasser kör one-design, och om det inte är monopol på tillverkningen så är den hårt reglerad (en tillverkare per kontinent är ett exempel).

    Tex. laser ska vara laser och man kan inte stövla in med en liten katamaran bara för att man känner för det och säga:

    ööh, vadå? jag seglar oxo ensam och har samma storlek på seglet som resten av flottan så resten är väl skit samma?!

    Detta är ett organisatoriskt krav, och jag förstår det, med massor av olika klasser, och båtar som kostar minimum 100.000 kr så får det finnas vissa begränsningar.

    Frågan är då om vindsrufing ska ställa upp på dessa kraven? Ja, om det är folk som vill segla i OS med en bräda som ser ut som en korsning mellan en formula och en 80-tals rundbottnad-stävande pråm istället för att segla PWA eller går över helt till jollesegling, så är det klart vindsurf ska vara kvar på schemat. Jag ser inget negativt i det eftersom det aldrig kommer några rapporteringar om vindsurf från OS ändå!

    Och anledningen till att folk tror att vindsurf idag är långsmala pråmar och trekantssegel á la 80-talet är inte så konstigt; “boomen” var på 80-talet och det är vad folk kommer ihåg. Hur många av er kan i detalj beskriva hur en tävlingspilbåge ser ut? Som en Robin Hood båge, med lite spröt åt olika håll? Ja, det är inte så lätt att gå in i större detalj. man ska nog inte förvänta sig att medelsvensson kan beskriva skillanden mellan våg/freestyle/”sinker” och formula/”pråm” heller.

    /P

  • nordgren

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 21:36

    Skillnaden du lägger upp WS kontra båt regler är ju en nyckelsten enligt mig. Ska vi verkligen se oss om några “jolleseglare”? Nej knappast, det är fan inte det minsta samma sak enligt mig.
    För övrigt så har seglingen olika klasser, de konservatister som vill ha kvar one design kan ju köra på det så kan övriga få en formulaklass… De som vill köra den nya prototypen som kommer kan göra det och de som vill köra formula kan göra det. Kan alltså olika klasser vara något? Annars så kommer det ju troligen bli starboards prototyp som verlkigen ser ut som en formula med centerbord som väljs, och då är det ju lungt enligt mig, den ser ju modern ut.

    Det jag ville få ut är att man inte ska köra på några pråmar á la 80-tal, och inga av de med skruvade prototyperna som mer ser ut som skepp… då kan man lika gärna välja Laser eller Finnjolle…

    Ta vindsurfingen som den ser ut idag eller skit i vindsurfing i OS är min mening.

  • surferdude

    Medlem
    9 juni, 2004 vid 06:54

    Själv tycker jag att windsurfing inte har i OS att göra. Lika lite som surfing. Och förresten om windsurfing är med varför inte ta med kitesurfing oxå. Hela OS är ett föråldrat evenemang. Men om windsurfing skall vara en OS gren skall den oavsett värdland gå av stapeln vart fjärde år på Hawaii!
    Så va de sagt!

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juni, 2004 vid 08:42

    Som jag ser det så är problemet att vindsurfing i OS inte har seriösa ambitioner att återspegla sporten som den faktiskt utövas.

    Vi seglar inte i vilka skitvindar som helst, vi väljer våra vattendrag, vi åker till Tarifa, Maui och andra bra ställen. Vi köper inte en bräda och seglar den år efter år, för nästa år har det kommit nya, bättre brädor. Vi har inte en bräda som funkar halvhyfsat i alla förhållanden, vi har en hel bunt som alla funkar bra i de respektive förhållanden de är avsedda för.

    Framförallt: planar vi inte, åker vi hem och gör nåt annat.

    Något av förslaget är bra, som att göra den olympiska regeln till en kubregel. Inte lika bra som att släppa materialet fritt, men bättre än onedesign.

    Slalom i OS: Yeah! Skitbra! Nu vill vi ha vågsegling i OS också. Men inte på meterbreda OD-brädor. smile.gif

    Pratet om att man inte vill att seglingarna ska avgöras på stranden genom att nån väljer fel segel är trams. Alla tävlingsseglare har lärt sig att göra de valen. Att känna sitt material och kunna välja rätt är en av de saker som utmärker en bra tävlingsseglare.

    OS-coachens kommentarer gillade jag inte. Bort med Mistral från OS. BORT! Segling på dinosaurier gynnar inte sporten.

    Överhuvudtaget anser jag inte att deplacerande vindsurfing är det minsta intressant på något sätt och det bör inte finnas i OS. Ska man tävla i 2 m/s så ska man plana; antingen bör man utveckla brädor som planar i så svaga vindar eller så höjer man vindgränsen.

    /Rasmus, fattig student som äger tre brädor och fem segel.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.